دیپلماسی علمی و همکاری با محققان کشور های دنیا طی 8 سال اخیر رشد 209 درصدى داشته است

به گزارش وبلاگ لین هوان، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: میزان همکاری های علمی محققان کشور با محققان سایر کشورهاى جهان در فراوری مقالات علمی (دیپلماسی علمی) در بازه زمانی (1392 تا 1399) رشد قابل توجه 209 درصدی را داشته است.

دیپلماسی علمی و همکاری با محققان کشور های دنیا طی 8 سال اخیر رشد 209 درصدى داشته است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزارى دانشجو، غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین افتتاح پروژه های پژوهشی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها گفت: میزان همکاری های علمی محققان کشور با محققان سایر کشورهاى دنیا در فراوری مقالات علمی (دیپلماسی علمی) در بازه زمانی (1392 تا 1399) رشد قابل توجه 209 درصدی را داشته است.

در این آیین که امروز 16 اردیبهشت ماه با حضور رئیس جمهوری و وزیر علوم به صورت مجازی و ارتباط ویدیو کنفرانسی برگزار گردید، رحیمی شعرباف با بیان اینکه دستاورد های حوزه پژوهش و فناوری کشور طی دولت یازدهم و دوازدهم و به ویژه در چند سال اخیر، پیشرفت های شگرفی داشته است، گفت: رشد 122 درصدی تعداد مقالات نمایه شده محققان کشور در پایگاه وب آو ساینس در سال 99 نسبت به سال 92 باعث شد که ایران با داشتن 69773 مقاله نمایه شده در این پایگاه، رتبه 16 دنیا را در بین سایر کشور ها و رتبه نخست را در بین کشور های اسلامی برای چندمین سال متوالی کسب کند.

وی اضافه نمود: این ارتقا تنها محدود به تعداد کمی مقالات نبوده و سهم کشور از نظر میزان مقالات برتر دنیا یعنی بخش کیفی مقالات نیز از 95/0 درصد در سال 92 به 28/4 درصد در سال 99 برسد که حکایت از رشد 350 درصدی کشور در فراوری مقالات برتر دنیا دارد.

رحیمی ادامه داد: این پیشرفت ها محدود به حوزه پژوهش نبوده و در حوزه فناوری نیز بسیار قابل توجه بوده است؛ به نحوی که ایجاد 13 پارک علم و فناوری، 4553 واحد فناور و 1653 شرکت دانش بنیان جدید در طول 8 سال اخیر توانست زمینه اشتغال 34707 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی را در این مجموعه های فراهم نماید.

معاون پژوهش و فناوری در ادامه گفت: در آمد حاصل از فروش محصولات فناورانه شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در سال 98 نزدیک به 137 میلیارد ریال بوده که در مقایسه با درآمد 6/4 میلیارد ریالی سال 92، یک رشد 2883 درصدی را نشان داد. این موضوع در بخش صادرات این شرکت ها نیز کاملاً مشهود بود به نحوی که میزان صادرات محصولات دانش بنیان توسط پارک ها و مراکز رشد در سال 92 برابر 1/14 میلیون دلار بود، ولی این میزان در سال 1396 به رقم 63/262 میلیون دلار افزایش یافت و در سال 98 نیز با وجود شرایط بسیار سخت و ظالمانه تحریم این میزان به 98 میلیون دلار رسید.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اضافه نمود: حوزه پژوهش و فناوری تنها محدود به دانشگاه ها و موسسات پژوهشی نبوده و با ایجاد ارتباط بین صنعت و جامعه با دانشگاه، زمینه ورود تحقیقات محققان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی را در بخش صنعت و احتیاج های جامعه فراهم نموده است به نحوی که تعداد قرارداد های ارتباط با صنعت و جامعه از 3035 مورد در سال 92 به 8427 مورد در سال 98 افزایش یافت.

وی در ادامه گفت: از نظر ارزش اقتصادی این قرارداد ها نیز، این مقدار در سال 92 برابر 3،350 میلیارد ریال و برای سال 98 برابر 21،370 میلیارد ریال بود. این تعداد قرارداد، زمینه مشارکت و همکاری 1377 اعضای هیات علمی را در اجرای طرح های ارتباط با صنعت و جامعه در سال 92 و 4617 نفر هیات علمی در سال 98 را فراهم نموده است.

رحیمی یادآور شد: پروژه های که امروز به صورت همزمان در سطح استان تهران و دیگر استان های کشور در حال بهره برداری است، شامل 22 پروژه در حوزه های پژوهشی، زیر ساختی پژوهشی و ارتباط با جامعه و صنعت هستند؛ که این پروژه ها به سفارش و کارفرمایی 15 سازمان و نهاد دولتی و عمومی، 2 موسسه و شرکت بخش خصوصی، دانشگاه و مراکز آموزش عالی و پژوهشی و با اعتبار بالغ بر 388.96 میلیارد تومان و 2 میلیون دلار اجرایی شده اند.

وی گفت: پروژه ای هم که امروز در دانشگاه علم و صنعت شاهد بهره برداری از آن هستیم پروژه نصب و به کارگیری توربین ملی 25 مگا وات ارتقا یافته در شبکه گاز کشور است که به عنوان نمونه ای از همکاری موثر دولت، صنعت و دانشگاه است که افتتاح مرکز تحلیل پیشرفته داده های حمل و نقل، افتتاح مرکز تجزیه و تحلیل پیشرفته داده های تلفن همراه و افتتاح طرح هیتر تابشی کاتالیستی، 3 طرح دیگر هستند که در این دانشگاه امروز به بهره برداری می رسند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دیپلماسی علمی و همکاری با محققان کشور های دنیا طی 8 سال اخیر رشد 209 درصدى داشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپلماسی علمی و همکاری با محققان کشور های دنیا طی 8 سال اخیر رشد 209 درصدى داشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید