ترویج و استعدادیابی احتیاج آیندۀ ورزش پهلوانی استان سمنان

به گزارش وبلاگ لین هوان، خبرنگاران، گروه استان ها: استان سمنان دارای ظرفیت های بسیار خوب ورزش پهلوانی و باستانی است که توانسته اند حتی در سنین اندک هم به تیم های ملی راه یابند استعدادهای جوانی که به خصوص در رشته های میل، آکروبات و چرخ چمنی علی رغم سنین اندک حتی رتبه های ممتازی را هم در سطح کشور کسب کردند.

ترویج و استعدادیابی احتیاج آیندۀ ورزش پهلوانی استان سمنان

از سوی دیگر هیئت باستانی با همراهی ورزش و جوانان استان سمنان به واسطه همین استعدادهای موجود در سطح استان از رده نونهالان تا پیشکسوتان برنامه های زیادی را در طول سال تدارک و اعزام های خوبی را هم به ویژه قبل از بیماری کرونا، داشته است از جمله این اقدامات می توان به ایجاد زورخانه های سمنان، مجن، بسطام، شاهرود و… اشاره نمود اما آیا اقدامات اجرایی برای ارتقای استعدادهای ورزش باستانی و پهلوانی استان کافی بوده است؟

اعزام 3 ملی پوش از استان سمنان

رئیس هیئت باستانی و ورزش های پهلوانی استان سمنان درباره فعالیت های این ورزش می گوید: 21 زورخانه در حال حاضر در استان سمنان وجود دارد که بالغ بر دو هزار نفر در این زورخانه ها در سانس های مختلف مشغول به فعالت و ورزش هستند که نشان از توسعه این ورزش در سطح جامعه و اقبال خانواده ها دارد.

سید حسن سبزواری با بیان اینکه استعدادهای بسیار خوبی در سطح استان وجود دارد، تاکید نمود: طی روزهای نخست تیرماه 1400 اردوی آمادگی تیم ملی در تهران برگزار می گردد که از استان سمنان سه نفر در این اردو حضور خواهند داشت و این نشان می دهد که توانسته ایم شاهد پرورش استعدادهای خوبی در سطح استان سمنان باشیم.

وی درباره مهمترین برنامه های هیئت پهلوانی و زورخانه ای استان سمنان هم، شرح داد: ارتقای سطح دانش مربیان داوران و مرشدان و برگزاری میزبان کلاس های داوری در سال 1400 از جمله اقدامات آینده هیئت استان سمنان است

رئیس هیئت باستانی و ورزش پهلوانی استان سمنان درباره ترویج این ورزش هم، گفت: اقدامات ترویجی در طول سال برگزار می گردد و بعلاوه اقدامات فرهنگی در کنار این موضوعات پیگیری می گردد که برای مثال می توان به برگزاری مراسم از کتاب تاریخچه ورزش باستانی و کشتی پهلوانی استان سمنان به نویسندگی محمد علیان به مناسبت هفته ورزش های زورخانه ای طی چند روز اخیر اشاره نمود.

استعداد یابی در سمنان انجام می گردد

سلیمان دهرویه رئیس هیئت باستانی و ورزش زورخانه ای شهرستان سمنان درباره استعدادیابی و ترویج ورزش باستانی در شهرستان، گفت: هیئت ورزش پهلوانی و زورخانه ای شهرستان با هماهنگی دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در سنوات گذشته به صورت محله محور جوانان و نوجوانان و مرشدان در محله های آسیب پذیر شهر سمنان حضور پیدا می کردند و به انجام ورزش باستانی می پرداختند.

دهرویه با بیان اینکه اولین هدف ما ایجاد نشاط و شادابی بود، اضافه کرد: ضرب و صدای مرشد موجب نشاط می گردد و در هر جامعه ای که نشاط و شادابی و امید بیشتر باشد در پی آن آسیب های اجتماعی کاهش پیدا خواهد نمود بعلاوه دیگر هدف از این طرح این بود که بتوانیم با حضور در محله های مختلف و اجرای ورزش باستانی ضمن معرفی ورزش باستانی به قشرهای مختلف جامعه در جذب ورزشکاران گام برداریم.

وی با بیان اینکه اولویت ها و برنامه های اصلی هیئت ورزش پهلوانی و زورخانه ای شهرستان سمنان بسترسازی لازم جهت جذب و آموزش سنین نو پا است، گفت: با هماهنگی های اجرا شده زورخانه مولا علی (ع) واقع در شهرک فرهنگیان سمنان به اسم سومین مرکز آموزشگاهک ورزش پهلوانی و زورخانه ای کشور، آماده ثبت نام ورزشکاران در رده های مختلف سنی زیر نظر مربیان و مرشدین مجرب است.

ترویج اصل اساسی ورزش زورخانه ای

احمد جلالی از ورزشکاران سابق رشته باستانی در تبادل نظر با وبلاگ لین هوان، با بیان اینکه در این ورزش ترویج از همه نکات مهم تر است، گفت: باستانی ریشه در فرهنگ اصیل ایران زمین و ورزشی است که با اهل بیت (ع) و مسلمانی ما عجین است اما امروز در دنیای تلفن همراه و فضای مجازی و ماشین آلات و… متأسفانه کمرنگ شده است.

جلالی با بیان اینکه روزگاری در همین شهرهای استان سمنان، زورخانه ها مملو از جمعیت می شدند از سوی دیگر می توان گفت پنج الی 10 درصد از ورزشکاران کل استان در رشته باستانی و ورزش پهلوانی فعالیت داشتند اما امروز این اندازه کاهش یافته که شاید یکی از دلایل آن دوری جوانان از این ورزش اصیل است.

وی با بیان اینکه در ترویج ورزش باستانی نتوانسته ایم آنطور که باید و شاید اقدام کنیم، گفت: سابقاً فعالان رشته های ورزشی دیگر هم به زورخانه می آمدند ما در ابتدای دوران دفاع مقدس رزمنده هایی داشتیم که فوتبالیست بودند، والیبال بازی می کردند ورزش رزمی می کردند اما در کنار آن باستانی کار بودند و همه را هم به نحو احسن و در حد تیم های استانی و حتی کشوری فعالیت داشتند این نشان از صندلی ورزش باستانی داشت.

باستانی آداب و آئین است

این فرد آگاه در مورد ورزش باستانی با بیان اینکه امروز جوانان کمتر به این نوع ورزش روی می آوردند زیرا برایشان به خوبی ورزش باستانی نهادینه و تبیین نشده است، گفت: آموزش و پرورش ما چه اندازه به معرفی ورزش های باستانی ما پرداخته است؟ در طول سال چند برنامه استعدادیابی در مدارس استان سمنان برگزار می گردد؟ چند کتاب در دو دهه اخیر درباره ورزش باستانی در استان سمنان تألیف شده است؟ اینها مسائلی هستند که باید از خودمان بپرسیم.

جلالی با طرح این پرسش که وقتی جوانان ما اطلاعات شأن از ورزش پرورش اندام که با تمام احترام به علاقمندان این رشته به عقیده شخصی من اصلاً به درد جوانانمان نمی خورد زیرا استعدادی را پرورش نداده، تمرکزی را افزایش نمی دهد و حتی هنری در آن خلق نمی گردد، چه اندازه است و اطلاعات شأن از ورزش باستانی چه اندازه؟، گفت: حتی امروز جوان ما نمی داند که در سطح شهری که زندگی می نماید چند زورخانه وجود دارد و این نقص ما است نه نقص آن جوان؛

وی با بیان اینکه مدارس، هیئت های ورزش زورخانه ای، ورزش و جوانان، حتی نهادهای فرهنگی تری مانند ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، شهرداری ها و… باید به این حوزه ورود نمایند زیرا باستانی صرفاً یک ورزش برای تقویت عضله نیست بلکه یک آداب و آئین است.

گرد فراموشی بر روی ورزش پهلوانی

محمدی داور ورزش باستانی هم در تبادل نظر با وبلاگ لین هوان، ضمن اشاره به ضرورت استعدادیابی و ترویج ورزش باستانی در سطح استان سمنان، گفت: امروز به علت عدم همراهی دستگاه های مختلف در راستای ترویج ورزش باستانی، متأسفانه بسیاری از خانواده ها هم فراموش نموده اند که چنین ورزشی هم وجود داشته و برای پرورش فکری، معنوی و جسمی فرزندانشان می تواند مؤثر باشد.

محمدی با طرح این پرسش که چرا آموزشگاه های بخش خصوصی ماند تنیس، فوتبال و… به فعالیت های استعدادیابی در سطح مدارس و جوانان و نونهالان نمی پردازند؟ بیان نمود: سمنان استانی صنعتی است که پول فراوانی در آن وجود دارد چرا نباید پشتیبانی های اقتصادی را از ورزش باستانی صورت دهند؟ از طرف دیگر می توان باستانی را در زمره ورزش هایی که جنبه عام تر دارند مانند استخر و شنا، پیاده روی و دو میدانی و دوچرخه سواری و… قرار داد و آن را از همان مدارس ابتدایی ترویج کرد.

وی اضافه کرد: بدون تعارف باید گفت امروز 80 درصد از نسل جوان فعال در رشته های ورزش باستانی به واسطه حضور پدر، برادر و بستگان خود به این ورزش گرایش یافته اند که اگر چنین شرایطی نبود از مدارس، محلات و… ورزشکار رشته باستانی نداشتیم از طرف دیگر ورزش و جوانان با همراهی دیگر ارگان ها می تواند جشنواره های استعدادیابی محلات در زمینه ورزش باستانی را راه اندازی کند زیرا استعدادهای بسیار خوبی در استان هستند که کشف نشده اند.

تصور اشتباه نسبت به باستانی

این داور باستانی، با بیان اینکه تصور خانواده ها از باستانی یک نوع ورزش برای افراد مسن و پا به سن گذاشته است که در آن میدانی به جوانان داده نمی گردد در نتیجه پیشرفتی برای فرزندان شأن وجود ندارد در حالی که این موضوع اشتباه است، گفت: اتفاقاً بیشترین اندازه ورزشکاران فعال استان سمنان در سطح کشور و حتی تیم ملی زیر 25 سال سن دارند و این نشان می دهد که راستا استعداد نونهال تا تیم ملی در رده های پایین تر بسیار در ورزش باستانی اندک است.

در نهایت باید گفت اگر ارگان ها و نهادهایی مانند ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، هیئت ورزش های عمومی، حتی باشگاه های خصوصی، سرمایه گذاران، آموزش و پرورش و نهاد دانشگاه و… به یاری هیئت ورزش های باستانی و زورخانه ای و بعلاوه ورزش پهلوانی استان سمنان نیایند نمی توانیم شاهد برنامه ریزی مدون در راستای ترویج و توسعه این ورزش باشیم.

حلقه مفقوده باستانی و ورزش های پهلوانی استان سمنان یک برنامه ریزی بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت برای ترویج، توسعه و استعدادیابی در بین نونهالان و نوجوانان است که تعدادشان روز به روز و سال به سال نسبت به گذشته کم و کمتر می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ترویج و استعدادیابی احتیاج آیندۀ ورزش پهلوانی استان سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترویج و استعدادیابی احتیاج آیندۀ ورزش پهلوانی استان سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید