پناهندگان قربانیان جنگ تبلیغاتی اخیر بین اروپا و ترکیه

به گزارش وبلاگ لین هوان، ترکیه اخیرا در حالی مرزهای خود را بر روی پناهندگان گشوده که اتحادیه اروپا مرتبا اعلام می نماید آنها را نخواهد پذیرفت و حتی برای جلوگیری از ورود آنها به اروپا از اقدامات خشونت آمیز استفاده می نماید.

پناهندگان قربانیان جنگ تبلیغاتی اخیر بین اروپا و ترکیه

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ لین هوان، بحران پناهندگان اخیرا با توجه به تشدید مناقشات بین ترکیه و اروپا بعد از دخالت های نظامی ترکیه در ادلب سوریه ابعاد تازه ای به خود گرفته است. اروپا که این روزها با مسائل فراوانی از جمله شیوع روزافزون ویروس کرونا دست و پنجه نرم می نماید کوشش می نماید تا به هر نحوی از منافع خود در برابر این گونه سیاست های آنکارا حمایت کند و در این میان این قشر مظلوم پناهنده هستند که در این جنگ تبلیغاتی قربانی می شوند و آسیب می بینند.

روزنامه اوزنابروکر سایتونگ از بالا دریافت مناقشات در دولت ائتلافی آلمان درباره چگونگی برخورد با بحران جدید پناهندگان در مرزهای یونان با توجه به سیاست های اخیر آنکارا خبر داده است.

به نوشته این روزنامه آلمانی در دولت ائتلافی آلمان در این باره اختلاف نظر وجود دارد که چگونه باید به شرایط فاجعه بار پناهندگان در مرزهای بین ترکیه و یونان واکنش نشان داد.

اوته فوگت، سخنگوی سیاست داخلی فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان خواستا توزیع پناهندگان از یونان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است. وی مهم ترین اولویت را حمایت از پناهندگان در این شرایط دانسته است.

این سیاستمدار بلند پایه آلمانی اظهار داشته است که پناهندگان باید به سرعت ثبت نام شوند و شرایط فعلی آن ها آنالیز گردد. همچنین باید تقسیم سریع ثبت نام شدگان از یونان در دیگر کشورهای اروپایی تضمین گردد.

وی همچنین خواهان یافتن راهکار سریعی برای نوجوانان بدون همراه در جزایر یونان شده و گفته است که نباید آن را از نظر دور داریم.

اما اتحادیه احزاب متحد مسیحی نمی خواهد خود را درگیر این مسئله کند. ماریان وندت، از سیاستمداران معروف حزب دموکرات مسیحی آلمان در این باره گفته است که تقسیم مجدد پناهندگان در مرزهای بین یونان و ترکیه بین کشورهای عضو این اتحادیه وجود نخواهد داشت. به گفته وی سرگردانی که اروپا در سال 2015 درگیر آن شد دیگر رخ نخواهد داد.

حزب سوسیال دموکرات آلمان همچنین بر لزوم یک قانون مشترک پناهندگی برای اروپا به منظور استقلال از ترکیه در حل بحران پناهندگان تاکید نموده و اعلام نموده است که اصلاح قوانین پناهندگی اروپا سال هاست که متوقف شده است.

ترکیه از روز شنبه مرزهای خو را بر روی مهاجران برای عزیمت به اروپا باز گذاشته است. از آن موقع مهاجران کوشش می نمایند از مرزهای ترکیه و یونان عبور نمایند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان این اقدام اردوغان را غیر قابل قبول ارزیابی نموده است.

اردوغان این اتهام را به نیروهای امنیتی یونان وارد نموده است که دو مهاجر را کشته و یک نفر را مجروح نموده اند. اردوغان همچنین این انتقاد را به اتحادیه اروپا وارد می نماید که به تعهدات اقتصادی خود در توافق پناهندگان که در ماه مارس سال 2016 بین طرفین منعقد شد پایبند نبوده است.

توافق پناهندگانی که در ماه مارس سال 2016 بین ترکیه و اتحادیه اروپا منعقد شد پیش بینی می نماید که یونان پناهندگانی را که به صورت غیر قانونی به این کشور سفر می نمایند دوباره به ترکیه باز گرداند. اتحادیه اروپا هم در مقابل پناهندگان سوری را از ترکیه پذیرفته و به این کشور برای تامین پناهندگان یاری اقتصادی می نماید.

رسانه ها گزارش داده اند که در اثر غرق شدن یک قایق حامل پناهندگان جلوی جزیره لسبوس یونان یک کودک جان خود را از دست داده و یک کودک دیگر هم به بیمارستان منتقل شد.

شرایط در جزایر دریای اژه از کنترل خارج شده است. ساکنان بومی جزیره لسبوس از ورود مهاجران به اردوگاه موریا واقع در این جزیره جلوگیری می نمایند. بین ترکیه و یونان هم جنگ تبلیغاتی سختی درگرفته است.

آتن و آنکارا مرتبا همدیگر را به مسئول بودن در ایجاد چنین شرایطی متهم می نمایند. مقامات یونانی و ترکی مرتبا ویدئوهایی را منتشر می نمایند که نشان دهنده رفتارهای غلط طرف مقابل با پناهندگان است.

در این میان سباستین کورس، صدر اعظم اتریش انتقاد شدیدی به سیاست های اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه وارد نموده است.

وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با معاون صدر اعظم و وزیر کشور اتریش گفت که اول از همه باید اوضاع در مرزهای بین ترکیه و یونان درست سامان دهی گردد.

وی در عین حال گفت که اگر ما اکنون در برابر فشارهای اردوغان تسلیم شویم هجوم 13 هزار مهاجر تنها آغاز کار خواهد بود. وی سیاست های اخیر اردوغان را حمله ترکیه به اتحادیه اروپا و یونان ارزیابی نموده است.

صدر اعظم اتریش این اوضاع را آزمونی برای اتحادیه اروپا در مرزهای خارجی این اتحادیه دانست. وی تاکید نمود که مهاجران از طرف ترکیه با اتوبوس و با وعده های دروغین به مرزهای یونان که حدود یک هفته پیش بحران بشر محبت آمیز ای در آن شکل نگرفته بود منتقل می شوند. وی این را یک اقدام سازمان یافته از طرف ترکیه دانست.

کورس پناهندگانی که از ترکیه روانه مرزهای یونان شده اند را مهاجرانی مستقیما از منطقه جنگی در ادلب سوریه ندانسته بلکه تاکید نمود که بیشتر این مهاجران مدت طولانی در ترکیه اقامت داشتند. وی اضافه نمود: اردوغان از انسان ها به عنوان سلاح، توپ بازی و ابزار فشار سوء استفاده می نماید.

وزیر کشور یونان هم یک درخواست ویژه را از مهاجران داشته و آن ها را این گونه خطاب قرار داد و گفت که کسانی که برای رسیدن به اتریش و اروپا کوشش می نمایند باید بدانند که ما آن ها را نخواهیم پذیرفت و آمدن آن ها به اینجا مفهومی ندرد. وی همچنین بر لزوم حمایت قاطعانه از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا تاکید نمود تا شرایطی مانند بحران پناهندگان در سال 2015 به وقوع نپیوندد.

اتریش همچنین خواهان اعمال فشار بر ترکیه و خم نشدن اروپا در برابر اخاذی های آنکارا شده است.

الکساندر شالنبرگ، وزیر امور خارجه اتریش هم روز سه شنبه از مرزهای یونان بازدید نموده و با مقامات یونانی ملاقات و تبادل نظر می نماید.

دولت آلمان هم به پناهندگان و مهاجران در ترکیه درباره عزیمت به اروپا هشدار داده است.

استفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان روز دوشنبه در سخنانی در برلین گفت: ما در حال حاضر در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا با ترکیه از زمین و دریا شاهد شرایط بسیار نگران نماینده ای هستیم. ما پناهندگان و مهاجرانی را می بینیم که ترکیه به آن ها گفته است که راه به سمت اروپا باز است و این در حالی است که طبیعتا حالا این طور نیست.

زایبرت تاکید نمود که این اعلام دولت ترکیه به مهاجران، این انسان ها و زنان و بچه ها را در شرایط بسیار سختی قرار داده و همچنین یونان را در برابر چالشی سخت قرار داده است.

سازمان عفو بین المل با توجه به شرایط فاجعه بار در مرزهای بین ترکیه و یونان درباره سرنوشت پناهندگانی که در این منطقه اقامت دارند هشدار داده است.

سازمان عفو بین الملل روز دوشنبه گفت : ما در حال حاضر شاهد عواقب پیش بینی شده توافق پناهندگان ترکیه و اتحادیه اروپا در مرزهای بین ترکیه و یونان هستیم. افرادی که به دنبال پناهندگی هستند به توپ بازی در یک درگیری سیاسی کشنده تبدیل شده اند.

سازمان عفو بین المل درباره اقدامات خشونت آمیز علیه پناهندگان در این مناطق هشدار داده است.

یگان های ارتش یونان روز دوشنبه در جزایر شرق اژه مانور تیراندازی گسترده ای را انجام دادند. تلویزیون دولتی یونان با استناد به اطلاعات وزارت دفاع این کشور این خبر را اعلام نموده است. به اعتقاد مفسران ، این اقدام یونان واکنشی به افزایش هجوم مهاجران در مرزها است.

مارگاریتس شیسناس، کمیسر امور مهاجرت اتحادیه اروپا هم خطاب به ترکیه اعلام نموده که هیچ کس نمی تواند از اتحادیه اروپا اخاذی کند و این تشکل را مرعوب کند. شرایط اخیر یک بحران است؛ اما این فرصتی است تا کشورهای اروپایی مشترکا از مرزهای خود حمایت نمایند و همبستگی خود با یونان و بلغارستان را نشان دهند و هم زمان یک اصلاح گسترده قوانین مهاجرت را در پیش گیرند.

به این ترتیب دود دعواهای بین ترکیه و اروپا که هر یک سنگ منافع خود را به سینه می زند به چشم پناهندگان مظلومی می رود که البته به دلیل سیاست های جنگ طلبانه همین اروپاییان خانه و کاشانه خود را از دست داده و آواره شده اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "پناهندگان قربانیان جنگ تبلیغاتی اخیر بین اروپا و ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پناهندگان قربانیان جنگ تبلیغاتی اخیر بین اروپا و ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید