تور هوایی ترکیه: هشدار فعالان مالی ترکیه درباره تنش با اروپا

به گزارش وبلاگ لین هوان، سران توسیاد معتقدند که افزایش تنش و اختلاف با کشورهای عضو اتحادیه اروپا، پیامدهای مالی بدی برای ترکیه خواهد داشت و بازار تحت تاثیر این تنش ها قرار می گیرد.

تور هوایی ترکیه: هشدار فعالان مالی ترکیه درباره تنش با اروپا

بهترین تجربه سفر را با تور هوایی ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ لین هوان، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه به نیویورک رفته تا راهی برای تقویت روابط رو به موت آنکارا - واشنگتن پیدا کند. اما چنین به نظر می رسد که رابطه ترکیه با اتحادیه اروپا هم، به مراتب حال و روز بدتری دارد و اتفاقاً ترمیم این رابطه، احتیاج به کار و کوشش بیشتری دارد. چرا که علاوه بر اهمیت مساله عضویت در اتحادیه اروپا برای ترکیه، نفس حفظ این روابط و آثار و دستاوردهای مالی آن، برای آنکارا اهمیت حیاتی دارد.

در چنین شرایطی است که فعالان مالی ترکیه و به ویژه سران توسیاد معتقدند که افزایش تنش و اختلاف با کشورهای عضو اتحادیه اروپا، پیامدهای مالی بدی برای ترکیه خواهد داشت و بازار به راحتی تحت تاثیر این تنش ها قرار می گیرد.

خروج ترکیه از راستا اصلاحات

دیروز سیمون کاسلوسکی رئیس انجمن صنعتگران و بازرگانان ترکیه (TÜSIAD) از سیاست دولت اردوغان در خصوص دستور کار مهاجرت انتقاد کرد. اگر چه کاسلوسکی اصالتاً ایتالیایی است اما از کودکی در ترکیه عظیم شده و ترکی را چنان سلیس و خوب صحبت می نماید که همه از یاد برده اند او یک اروپایی زاده است.

او می گوید:در حال حاضر، متأسفانه روابط ما با غرب و به طور خاص با اتحادیه اروپا در طولانی مدت مانع پیشرفت و اصلاحات شده است.

رئیس توسیاد از سیاست های دولت اردوغان در خصوص پناهجو و مهاجر انتقاد دارد و در این مورد گفته است:در حوزه تقسیم کار بین المللی، گویی ترکیه به مرکز جذب پناهجویان تبدیل شده و به اسم مرزبان یک قلعه اروپایی عمل می نماید که بسته و محدود شده است. ایفای چنین نقشی کاملاً متضاد با اهداف بلندمدت توسعه مالی است و ترکیه باید دست از این سیاست بردارد.

رئیس توسیاد بر این باور است که پناه بردن به معاملات متغیر روزمره، در تضاد با ارزش های فکری و سیاسی جمهوری است.

علاوه بر این، دور شدن ترکیه از راستا اصلاحات سیاسی و حقوقی را خطرناک دانسته و گفته است:بازگرداندن روابط ترکیه و اتحادیه اروپا به منظره عضویت و ادغام در اتحادیه، باید هدف اصلی سیاست خارجی آنکارا باشد. تنها با اتکای بر اساس اصول و ارزش ها و تداوم راه اصلاحات است که می توان به یک خط سیاست خارجی ایمن و مثمر ثمر بازگشت.

صندلی اروپا در اقتصاد ترکیه

حجم مبادلات تجاری بین ترکیه و اتحادیه اروپا در چند سال اخیر از سرعت بالایی برخوردار بوده و در سال 2020 میلادی به رقم 143 میلیارد دلار رسید.

آمارهای وزارت بازرگانی ترکیه نشان دهنده این است که اتحادیه اروپا همچنان مهمترین شریک تجاری این کشور است. صادرات 69 میلیارد دلاری کالا در سال 2020 میلادی به مقصد کشورهای عضو اتحادیه اروپا موجب آن شده که مقدار صادرات ترکیه به این کشورها، معادل سهم 41.3 درصدی از کل بازار صادرات ترکیه باشد و با احتساب کشورهای اروپایی خارج از اتحادیه، کل سهم مزبور به 50 درصد می رسد و به اصطلاح باید گفت: برای بازار صادرات کالاهای ترکیه، تمام جهان یک طرف، اروپا یک طرف.

البته در خصوص واردات هم این قاعده صدق می نماید و اروپا برای ترکیه مهمترین مبدا واردات کالا است. طبق ارقام سال 2020 میلادی، 33.4 درصد از کل واردات 219 میلیارد دلاری ترکیه معادل 73 میلیارد دلار از مبدا اتحادیه اروپا بوده است.

بازار 450 میلیون نفری اتحادیه اروپا برای ترکیه مهمترین مقصد صادراتی است و مقدار صادرات ترکیه به انگلیس هم پس از برگزیت و پس از امضای تجارت آزاد بین آنکارا - لندن، افزایش چشمگیری داشته است.

از میان عمده ترین اقلام صادر شده به اروپا می توان به این موارد اشاره نمود: ترکیه در سال 2020 میلادی بیش از 10 میلیارد دلار خودرو (مونتاژ) به اروپا صادر نموده، سهم صادرات پوشاک به مرز 6 میلیارد دلار رسیده، مواد صنعتی و سنگ های قیمتی هم در حد 5 میلیارد دلار صادر شده و صادرات فولاد هم عددی نزدیک به 4 میلیارد دلار بوده است.

ترکیه - اروپا، پیچ و خم تعرفه و گمرک

یکی از مهمترین مزایای تکمیل عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، این است که بخش مهمی از جمعیت جوان جویای کار اهل ترکیه می توانند وارد بازارهای اروپا شوند و عایدی کسب نمایند. اما این فقط یکی از دستاوردها است.

در حوزه های تجارت آزاد، کاهش هزینه های تعرفه و گمرک و تسهیل راستا ترانزیت و سرعت انتقال، مجموعه ای از سود و منافع قابل توجه را عاید صادرنمایندگان ترکیه خواهد نمود. بعلاوه در حوزه توریسم هم، شرایط برای ترکیه بهتر خواهد شد و این کشور می تواند در این مدت، در رقابت با قدرت های توریسم اروپا همانند فرانسه و اسپانیا، امتیازات بیشتری بگیرد. چرا که شواهد نشان داده نرخ سفر به ترکیه و گردش در این کشور، به مراتب کمتر از سفر تفریحی به فرانسه و اسپانیا و دیر کشورهای اروپایی است.

به موازات این موضوعات مهم، امکان استفاده از مزایای سیستم بانکی و ارزی اتحادیه اروپا، ترکیه را در شرایط بهتری و مطلوب تری قرار خواهد داد. در نتیجه کسی در این مورد تردیدی ندارد که عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا، دستاوردهای مالی بالایی خواهد داشت.

با این وجود، آن چه در میدان عمل و بر روی ارض واقع دیده می گردد، این است که افق روشنی در خصوص پیوستن ترکیه به اتحادیه وجود ندارد و شاید در شرایط کنونی، بالاترین پیروزی برای ترکیه این باشد که کاری کند اصل رابطه گسسته نگردد اما در عین حال، پیشرفتی هم حاصل نخواهد شد.

اختلافات مهمی همانند سرنوشت قبرس ترک و به نتیجه نرسیدن در خصوص ساختار فدرالی یا دو دولتی، روابط پر تنش بین ترکیه و یونان و بعضی تحرکات ترکیه در شرق مدیترانه، مجموعه ای از مسائل جدی هستند و در کنار این مسائل، پرونده قطوری از نقدها سیاسی و حقوقی اتحادیه اروپا از ترکیه بر روی میز مذاکره نمایندگان است که ظاهراً دولت اردوغان برنامه خاصی برای برطرف این نواقص ندارد و امیدوار است که با استفاده از کارت پناهجویان، به رفتار کژ دار و مریز خود ادامه دهد.

در انتها باید گفت، با توجه به نقش حیاتی مقدار صادرات کالا از ترکیه به مقاصد اروپایی، دولت اردوغان ناچار است راهکارهایی برای کاهش اختلاف با اتحادیه اروپا پیدا کند.

علاوه بر تحرکات ترکیه در شرق مدیترانه و پرونده قبرس، مجموعه ای از نقدها سیاسی و حقوقی اتحادیه اروپا از چند و چون حکمرانی در ترکیه، شرایطی را پدید آورده که افق روشن و نویدبخشی برای توسعه روابط ترکیه و اروپا دیده نمی گردد و اگر این مسائل در میان مدت حل نشوند، می تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم، بر سرنوشت حزب حاکم ترکیه هم اثر بگذارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "تور هوایی ترکیه: هشدار فعالان مالی ترکیه درباره تنش با اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور هوایی ترکیه: هشدار فعالان مالی ترکیه درباره تنش با اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید