پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب در پی مشکل ارتباطی باز هم به تعویق افتاد

به گزارش وبلاگ لین هوان، پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب که قدرتمندترین چشم بشر در فضا خواهد بود، چند روز دیگر به تعویق افتاد و این بار مشکل ارتباطی با پرتابگر عامل این تأخیر است.

پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب در پی مشکل ارتباطی باز هم به تعویق افتاد

به گفته ناسا تیم تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) در حال کار بر روی یک مشکل ارتباطی میان رصدخانه و سامانه پرتابگر است. بدین ترتیب تاریخ پرتاب زودتر از آدینه 24 دسامبر (3 دی) نخواهد بود. آژانس فضایی آمریکا بعلاوه خاطرنشان کرد که اطلاعات بیشتر درباره پرواز تا آدینه 17 دسامبر (26 آذر) ارائه خواهد شد.

تلسکوپ جیمز وب با موشک آریان 5 (Ariane 5) که به وسیله شرکت پرتاب اروپایی آریان اسپیس (Arianespace) تأمین و پشتیبانی می گردد، به فضا خواهد رفت. مهندسان مرکز فضایی گویان در کورو، فرانسه روز شنبه 11 دسامبر (20 آذر) تلسکوپ را بر روی موشک آریان 5 سوار کردند.

این تأخیر، جدیدترین اتفاق از یک سری تأخیرهای جاری است که در جهت پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب ایجاد می گردد. در ابتدا پرتاب جیمز وب برای سال 2007 میلادی هدف گذاری شده بود.

تأخیر قبلی تنها سه هفته پیش اعلام شد، زمانی که بست نواری نگهدارنده تلسکوپ به صورت ناخواسته رها و باعث لرزش مجموعه شد. در پی این حادثه، ناسا برای آنالیز بیشتر تاریخ پرتاب را تغییر داد و اکنون در پی مشکل تازه ای که در سیستم ارتباطی با پرتابگر دیده شده است، تاریخ پرتاب حداقل تا 3 دی به تعویق افتاده است.

هرچند با توجه به پیچیدگی علمی که در تلسکوپ جیمز وب به کار رفته است و ممکن نبودن عملیات تعمیر و نگهداری در فاصله دوردست مداری این تلسکوپ، درنظر گرفتن همه جوانب با حساسیت بالا، دور از انتظار نیست.

عکس کاور: تلسکوپ فضایی جیمز وب برای سوار شدن بر موشک آریان 5 آماده می گردد.

Credit: NASA

منابع: NASA, Space

منبع: دیجیکالا مگ

به "پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب در پی مشکل ارتباطی باز هم به تعویق افتاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب در پی مشکل ارتباطی باز هم به تعویق افتاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید