اکوسیستم شرکت های دانش بنیان و خلاق در حوزه انرژی به توانمندی می رسد

به گزارش وبلاگ لین هوان، انرژی بسترساز تمام فعالیت های مالی و تجاری جوامع مدرن است و باید از شرکت های دانش بنیان و خلاق فعال در این حوزه حمایت انجام داد.

اکوسیستم شرکت های دانش بنیان و خلاق در حوزه انرژی به توانمندی می رسد

به گزارش وبلاگ لین هوان، در سال های اخیر، یکی از مهم ترین مباحث مطرح شده در حوزه انرژی و موضوعات سیاستی مربوط به آن، گذار انرژی و عوض شدن قواعد بازی در این حوزه است. گذار انرژی، تعبیری است برای چهار محور اصلی تغییر در این حوزه که شامل تمرکززدایی و کمرنگ شدن نقش دولت ها، خلق اکوسیستم نو یکپارچه و توسعه مدل های کسب وکار، حرکت به سمت پایداری و دیجیتال سازی می گردد.

تمرکززدایی و کمرنگ شدن نقش دولت ها باید از مدیریت متمرکز انرژی و نقش آفرینی دولت ها به تنهایی به تقویت تصمیم سازی غیرمتمرکز و بعلاوه از سیستم های فراوری متمرکز انرژی به سیستم های فراوری پراکنده انرژی تبدیل گردد.

خلق اکوسیستم نو یکپارچه و توسعه مدل های کسب وکار نو باید از موضوع شرکت های بزرگ انرژی به اکوسیستم نو با بازیگران متفاوت شامل کسب وکارهای نوپا، شرکت های فناوری محور فعال در زنجیره فراوری تا مدیریت انرژی و ... حرکت کند.

ابعاد و اجزای گذار انرژی

در این حوزه بعلاوه باید از انحصاری بودن خدمات در تمام زنجیره ارزش به توسعه خدمات به صورت غیرمتمرکز به وسیله بازیگران نو در هر یک از حلقه های زنجیره ارزش تبدیل گردد. از فراوری انبوه و با استاندارد از پیش معین شده باید به فراوری شخصی سازی شده و مبتنی بر احتیاج مشتری حرکت کرد.

به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حرکت به سمت پایداری نیز باید از رشد روزافزون مصرف انرژی و هدر رفت بالای آن به بهینه سازی مصرف و استفاده از تجهیزات پربازده و از تمرکز اقتصاد انرژی بر پایه سوخت های فسیلی به حرکت به سمت اقتصاد کربن و انرژی های پاک رفت.

در حوزه آخر یعنی دیجیتال سازی هم از پایش دوره ای جریان انرژی به پایش به هنگام و دقیق جریان انرژی و بعلاوه از تعامل محدود با مشترکان و نگاه به آن ها به عنوان مصرف کنندگان بدون قدرت باید حرکت به سمت مدل های کسب وکار مشتری محور باشد.

بسترساز تمام فعالیت های مالی و تجاری

در سال های اخیر، غول های انرژی دنیا جزو پیشگامان تقویت اکوسیستم کسب وکارهای نوپا این حوزه بوده اند، در نگاه آن ها، کسب وکارهای نوپا بیش از آنکه به عنوان رقیب شرکت های بزرگ حوزه انرژی مطرح شوند همکارانی قابل اتکا و البته مجذوب کننده برای سرمایه گذاری و تملک به حساب می آیند.

درواقع شکل گیری اکوسیستم استارتاپی حول شرکت های بزرگ حوزه انرژی، موضوعی قابل مشاهده و دارای روندی رو به رشد بوده است. انرژی، بسترساز تمام فعالیت های مالی و تجاری جوامع مدرن است و نمی توان به بحث توسعه پایدار پرداخت و از برنامه ریزی انرژی چشم پوشی کرد.

در فرآیند ارتقای تاب آوری ملی فناوری و نوآوری شرکت های دانش بنیان و خلاق به کمک صنایع می آید تا با تکمیل زنجیره ارزش این کسب وکارها وابستگی فناورانه کاهش یابد.

منبع: همشهری آنلاین

به "اکوسیستم شرکت های دانش بنیان و خلاق در حوزه انرژی به توانمندی می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکوسیستم شرکت های دانش بنیان و خلاق در حوزه انرژی به توانمندی می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید