روغن کندش و خواص آن

به گزارش وبلاگ لین هوان، یکی از مهمترین خواص روغن کندش در طب سنتی درمان ریزش مو، تقویت مو ها و یاری به رشد مو است. مالیدن روغن کندش به کف سر با تغذیه پوست می تواند یاریی برای رشد مجدد مو ها باشد.

روغن کندش و خواص آن

روغن کندش و خواص آن

خواص روغن کندش شامل تقویت موها، درمان ریزش مو، یاری به رشد مجدد موها، تقویت م ژه و ابرو، درمان سینوزیت و تسکین درد های مفصلی و عضلانی می گردد. کندش از گیاهان دارویی کمیاب و محل اصلی رویش آن کشور هندوستان است و از ریشه آن برای استخراج روغن استفاده می گردد.

ریزش مو یکی از مسائل شایع در بین مردان و تا حدودی خانم ها است که تا کنون راهکار قطعی برای آن پیدا نشده است. با این وجود استفاده از بعضی روغن های گیاهی می تواند به تقویت ریشه مو و در آمدن مجدد مو ها یاری می نماید. یکی از روغن های مفید در این زمینه روغن کندش است. در این مقاله شما را با خواص روغن کندش برای مو ها و دیگر فواید درمانی این گیاه دارویی کمیاب آشنا می کنیم.

خواص روغن کندش (طبیعت و خواص درمانی)

کندش دارای طبیعتی گرم و خشک است. بعضی از مهمترین فواید درمانی گیاه کندش و روغن آن به طور خلاصه عبارت اند از:

1. یاری به تقویت و رشد مجدد مویکی از مهمترین خواص روغن کندش در طب سنتی درمان ریزش مو، تقویت مو ها و یاری به رشد مو است. مالیدن روغن کندش به کف سر با تغذیه پوست می تواند یاریی برای رشد مجدد مو ها باشد. بعلاوه این روغن برای درمان شوره سر و موخوره مفید است و به رفع شپش یاری می نماید.

2. تقویت، رویش و رشد ابرو و مژهیاری به پرپشت شدن ابرو ها و م ژه ها از دیگر خواص روغن کندش است. به این منظور هر شب ابتدا با استفاده از شامپو بچه و آب ولرم صورت خود را بشویید و پس از خشک کردن، مقداری پنبه را به روغن کندش آغشته، ماساژ دهید و صبح روز بعد شستشو کنید.

3. رفع بی حسی دست و پا، فلج و لقوهاستعمال موضعی روغن کندش به علت طبع گرم آن به رفع بی حسی دست و پا یاری می نماید و در طب سنتی از خواص روغن کندش برای درمان فلج و لقوه استفاده می گردد.

4. تسکین درد های مفصلی و عضلانیروغن کندش خاصیت ضد التهاب دارد و به رفع التهاب یاری نموده برای تسکین درد های مفصلی و عضلانی مانند درد آرتروز، روماتیسم، سیاتیک، واریس، پادرد و کمردرد مفید است.

5. یاری به درمان ورم، شکستگی و ضرب خوردگی استخوان هادر طب سنتی از خواص روغن کندش به عنوان درمان یاریی برای شکستگی و ضرب خوردگی استفاده می گردد.

6. رفع کردن بیهوشی های ناشی از حملات صرع و خشمچکاندن چند قطره از روغن کندش در داخل سوراخ بینی، راه چاره موثری برای به هوش آوردن افرادی است که در اثر صرع و یا خشم بی هوش شده اند.

7. رفع لک های سفید صورت و بدن و یاری به کاهش چین و چروک پوستاستفاده از روغن کندش به رفع چین چروک پوست و رفع کردن لکه های سفید بدن یاری می نماید.

8. یاری به درمان سینوزیت و سرماخوردگیپودر گیاه کندش و روغن آن خاصیت ضد عفونی نمایندگی دارد و استفاده از آن برای درمان سینوزیت و بیماری هایی که سینوس ها را درگیر می نماید، مفید است. به این منظور زمانی که فرد از این پودر در داخل بینی استفاده می نماید، آغاز به عطسه نموده و این امر موجب خروج رطوبت از مخاط و جلوگیری از آبریزش بینی خواهد شد.

روش مصرف کندوش در درمان سینوزیت

برای اینکار شما باید ریشه گیاه کندش را تهیه گرده و سپس آسیاب کنید و پودری کاملا یک دست و نرم بدست آورید سپس این پودر را با روغن بادام شیرین و یا روغن گل بنفشه مخلوط نمائید تا یک مخلوط کاملا یکنواخت حاصل گردد. حال یک قطره از این روغن را در بینی سمت راست خود و یک قطره را دربینی سمت چپ خود بچکانید.

انجام اینکار باعث می گردد شما دچار عطسه های مکرر شوید و با تحریک مخاط بینی و عفونت ها آغاز به ترشح شدن و حرکت از جای خود می نمایند که با تخلیه کامل و شستشو آن می توانید براحتی سینوزیت خود را درمان کنید.

اما باید بخاطر داشته باشید که این فقط قدم اول در درمان است برای ادامه کار و درمان کاملا سینوزیتتان استفاده از دود انبرنصا ، شستشو و استنشاق آب نمک رقیق(کشیدن آب نمک بسیار رقیق در بینی) را به شما توصیه می کنم.

9. رفع بدبویی بینی و تقویت بیناییاز کندش در طب سنتی برای رفع بدبوئی بینی، صافی آواز، تقویت بینایی و رفع شبکوری به صورت انفیه و قطره استفاده می گردد.

از موارد دیگر استفاده از کندش در ترکیب با سایر دارو ها برای درمان تنگی نفس، آسم، اسهال، مدر بول و حیض و خارج نماینده جنین و خرد نماینده سنگ های رسوبی کلیه و مثانه است، بعلاوه برای رفع استسقاء و یرقان و طحال مفید است.

گیاه شناسی کندش

کندش جزو گیاهان دارویی کمیاب و محل اصلی رویش آن کشور هندوستان است و از ریشه آن برای استخراج روغن استفاده می گردد. کندش گیاهی پایا و از لحاظ ظاهری شبیه به کنگر است. ساقه این گیاه کوتاه و در انتهای شاخه ها خوشه ای از گل های زرد متمایل به سبز وجود دارد و دارای برگ های سبز مایل به سفید است، سطح ریشه کندش به رنگ سیاه و داخل آن سفید مایل به زرد بوده و بوی تندی دارد. از ریشه گیاه کندش در طب سنتی برای درمان بیماری ها استفاده میگردد و حاوی آلکالوئید های سمی از قبیل: veratrin است.

مضرات کندش (موارد احتیاطی و منع مصرف)

زیاده روی در مصرف کندش برای ریه ها مضر است.

به علت طبع گرم و خشک کندش، زیاده روی در مصرف آن برای افراد دارای مزاج گرم مضر است و با تشنگی مفرط، اختلال حواس، درد شکم و ... همراه است.

پودر این گیاه به چشم آسیب می رساند و باعث عطسه شدید می گردد.

با توجه به اینکه گیاه کندش و روغن تهیه شده از آن دارای ترکیبات متعدد سمی است، لذا لازم است در مصرف آن نهایت دقت به عمل آید و دور از دسترس بچه ها قرار گیرد.

توصیه می گردد قبل از هر تصمیمی درباره استفاده از گیاهان دارویی، در این مورد با پزشکان متخصص طب سنتی و کارشناسان این رشته مشورت کنید.

منبع:سایت ستاره

منبع: راسخون

به "روغن کندش و خواص آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روغن کندش و خواص آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید