شامپو یا صابون؛ کدام برای شستن مو بهتر است؟

به گزارش وبلاگ لین هوان، آیا تا به حال شده که موهای خود را با صابون بشویید و در نهایت با زبری موها و خارش پوست سر روبرو شوید؟ در حالی که هم شامپو و هم صابون هر دو می توانند موهای شما را تمیز نمایند، سؤالی که مطرح می گردد این است که استفاده از صابون برای شستن موها کار درستی است یا خیر؟ اگر در پی پاسخ این سؤال می شد و می خواهید بدانید که چرا شامپو در مقایسه با صابون برای موهای شما مناسب تر است، این مقاله را تا خاتمه بخوانید.

شامپو یا صابون؛ کدام برای شستن مو بهتر است؟

آیا استفاده از صابون برای مو مفید است؟

صابون یکی از متداول ترین شوینده ها است که به احتمال زیاد می توانید در هر خانه ای یک یا چند نمونه از آن را پیدا کنید. تاریخچه صابون سازی به 2800 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد و صابون از آن تاریخ تا به امروز به وسیله بسیاری از مردم استفاده شده است. با این حال، برای درک تأثیر آن روی موها باید بدانیم که صابون چیست و چگونه ساخته می گردد.

از نظر شیمیایی، صابون مخلوطی از نمک های سدیم و اسیدهای چرب است و طی فرآیندی به نام صابونی شدن یا هیدرولیز چربی و روغن فراوری می گردد. صابون پاک نماینده ای است که می تواند به طور مؤثر باکتری ها و سایر ناخالصی ها را از بین ببرد. اما چرا برای شستن موها ایدئال نیست؟ پاسخ این سؤال به قلیایی بودن صابون مربوط می گردد.

صابون یک محصول قلیایی با pH بین 9 تا 10 است که برای از بین بردن آلودگی ها از روی پوست بسیار عالی است. روی پوست یک پوشش نازک اسیدی وجود دارد که از ورود باکتری ها به آن جلوگیری می نماید. هنگامی که پوست با صابون تمیز می گردد، پوشش اسیدی آن می تواند به سرعت به سطح pH طبیعی برگردد.

pH مو هم مثل پوست اسیدی بوده و بین 4/5 تا 5/5 است. pH اسیدی از رشد باکتری ها و قارچ ها روی مو و پوست سر جلوگیری می نماید، اما بعد از استفاده از صابون نمی تواند به راحتی به سطح طبیعی برگردد. اگر موهای خود را با صابون بشویید، خواص قلیایی صابون تعادل pH مو را برهم می زند و آن را خشک، کدر و فوق العاده وز می نماید. ماهیت قلیایی صابون بعلاوه می تواند کراتین موهای شما را از بین ببرد و درنتیجه آن را ضعیف و شنماینده کند.

صابون چه تفاوتی با شامپو دارد؟

صابون ها در دمای اتاق جامد هستند. از این رو، تعداد و نوع موادی که می توان به آن ها اضافه نمود بسیار محدود است. در مقابل، شامپوها مایع هستند و این موضوع دست فراورینمایندگان را برای افزودن مواد بیشتر به فرمولاسیون آن ها باز می گذارد. برای مثال، می توان در ساخت آن ها از مواد نرم نماینده که باعث نرمی و سلامت مو می شوند استفاده کرد.

شامپوها مواد پاک نماینده ای هستند که برخلاف صابون ها هیچ بقایایی از خود روی موها باقی نمی گذارند. از سوی دیگر، صابون ها معمولا با هدف تمیز کردن مو طراحی و فراوری نمی شوند. بنابراین اگرچه می توانید هر از گاهی از صابون برای شستن موهای خود بهره ببرید، اما باید به یاد داشته باشید که استفاده روتین از آن می تواند به موهای شما آسیب برساند.

اگر موهای خود را با صابون بشویید چه اتفاقی می افتد؟

وقتی موهای خود را با صابون می شویید، ممکن است موارد زیر رخ دهند:

1. باقی ماندن کف صابون روی موها

وقتی از آب سخت برای شستن موهای خود استفاده می کنید، صابون و مواد معدنی موجود در آب سخت با هم واکنش نشان می دهند و یک کف غلیظ و سفید رنگ ایجاد می نمایند که به کف صابون معروف است. از آنجا که کف صابون در آب نامحلول است، به راحتی از روی موها شسته نمی گردد و با تشکیل یک لایه نازک باعث می گردد موها کدر و کثیف به نظر برسند.

2. درماتیت سبورئیک

همان طور که گفته شد، صابون به علت ماهیت قلیایی خود روغن طبیعی پوست سر را از بین می برد و به شدت آن را خشک می نماید. در صورت ادامه استفاده، ممکن است صابون به التهاب و مسائل دیگری مانند شوره سر، درماتیت سبورئیک و حتی اگزما منجر گردد.

درماتیت سبورئیک یک بیماری التهابی پوستی است که می تواند افراد را در هر سنی گرفتار کند. آب سخت و کف صابون در ترکیب با یکدیگر باعث تشدید درماتیت سبورئیک می شوند. اگر به اگزما یا درماتیت سبورئیک مبتلا هستید، از استفاده از صابون برای شستن موهای خود اجتناب کنید.

3. موهای خشک و شنماینده

درست مانند پوست سر، استفاده از صابون می تواند به موهای شما هم آسیب جدی وارد کند. برخلاف شامپوها، صابون ها برای مو ساخته نشده اند و نمی توانند آن ها را با ملایمت تمیز نمایند. صابون ها موهای شما را خشک، وز و شنماینده می نمایند، چون کراتین و روغن طبیعی مو را از بین می برند.

چگونه از عوارض ناشی از شست وشوی مو با صابون جلوگیری کنیم؟

اگر ترجیح می دهید موهای خود را با صابون بشویید، برای جلوگیری از عوارض جانبی آن نکات زیر را رعایت کنید:

1. از نرم نماینده بهره ببرید

زبری و گره خوردن مو مهم ترین عارضه جانبی استفاده از صابون است. برای جلوگیری از این عارضه، همواره بعد از شست وشوی مو با صابون از یک نرم نماینده مناسب بهره ببرید و یک بار در هفته استفاده از ماسک نرم نماینده مو را در برنامه خود قرار دهید. نرم نماینده ها گره موها را باز می نمایند و آن ها را نرم و سالم نگه می دارند.

2. از مالش شدید موها خودداری کنید

از مالیدن بیش از حد صابون به موها، به خصوص خاتمهی آن ها، اجتناب کنید. مالیدن صابون روی موهای بلند باعث گره خوردن آن ها می گردد.

3. موهایتان را با مخلوط آب و سرکه آبکشی کنید

صابون ها بقایایی روی موها به جا می گذارند که آن ها را کثیف و چرب نشان می دهد. این مشکل به خصوص زمانی ایجاد می گردد که از آب سخت برای آبکشی موهای خود بهره ببرید. خوشبختانه، استفاده از مخلوط آب و سرکه به متعادل کردن pH موهای شما و رفع این مشکل یاری می نماید. دو قاشق غذاخوری سرکه سفید را با یک لیتر آب مخلوط و موهای خود را با آن آبکشی کنید.

اگر پوست سرتان بیش از حد حساس است، می توانید یک قاشق عسل به مخلوط فوق اضافه کنید. بعلاوه، به جای این مخلوط می توانید موهای خود را با آب مقطر بشویید. معمولا بوی سرکه از بین می رود، اما اگر می خواهید مطمئن شوید که بوی سرکه نمی دهید، در خاتمه موهای خود را با آب تمیز آبکشی کنید.

از چه صابون هایی می توانید برای شستن مو بهره ببرید؟

در حالی که صابون های معمولی موهای شما را زبر و خشک می نمایند، برخی از آن ها برای شستن موها طراحی شده اند. شامپو بارها (شامپوهای جامد) با مواد پاک نماینده ی طبیعی مانند شیکاکای (shikakai) و آملا یا انگور فرنگی هندی (amla) ساخته می شوند و ممکن است حاوی مواد مرطوب نماینده باشند تا موها را نرم و سالم نگه دارند. هر محصولی که انتخاب می کنید، مطمئن شوید که برای جنس موی شما مناسب است و می تواند مسائل آن را رفع کند.

علاوه بر این، می توانید از شامپوی خشک بهره ببرید. برخلاف شامپوها و نرم نماینده ها که روی موهای خیس مالیده می شوند، شامپوهای خشک را می توان روی موهای خشک هم استفاده کرد. به همین علت، به آن ها شامپوی خشک گفته می گردد.

شامپو ضد ریزش مو نئودرم مدل نوتریسل حجم 300 میلی لیتر

56,200

37,500

تومان

شامپو کراتینه مو لروکس مدل Keratin وزن 550 گرم

59,700

38,000

تومان

انواع شامپو

مشاهده همه

کلام پایانی

هر از گاهی شستن موها با صابون روی آن ها تأثیر منفی ندارد، اما انجام روتین این کار می تواند باعث زبر شدن و گره خوردن موها گردد یا مسائل پوستی مثل درماتیت سبورئیک را تشدید کند. بنابراین، توصیه می گردد برای شستن موهایتان به سراغ شامپوها بروید. اگر می خواهید استفاده از شامپوهای معمولی را کنار بگذارید، شامپوهای جامد که برای شستن موها طراحی شده اند و شامپوهای خشک می توانند جایگزین خوبی باشند.

منابع:skinkraft, bebeautiful

سؤالات متداول

چرا شامپو برای موها بهتر از صابون است؟

شامپوها برخلاف صابون ها حاوی مواد زیادی مثل نرم نماینده ، ویتامین و... هستند و بدون اینکه روغن های ضروری مو را از بین ببرند و تعادل pH آن را برهم بزنند به پاکسازی عمیق آن یاری می نمایند.

شامپوی جامد چیست؟

شامپو بار یا شامپوی جامد محصولی شبیه صابون است که از آن برای شستن موها استفاده می گردد. برای استفاده از شامپو بار، آن را خیس کنید و روی موهای خیس ماساژ دهید.

چه شامپویی برای موهای من مناسب تر است؟

اینکه چه شامپویی برای شما مناسب است، به نوع مویتان بستگی دارد. هنگام خرید شامپو باید جنس موهای خود و مسائل آن را در نظر بگیرید. در صورت ابتلا به بیماری های پوستی، برای انتخاب محصول مناسب با پزشک مشورت کنید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "شامپو یا صابون؛ کدام برای شستن مو بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شامپو یا صابون؛ کدام برای شستن مو بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید