خبرنگاران واکنش ازبکستان به نظرات وزارت خارجه روسیه در باره شرایط زبان روسی در این کشور

به گزارش وبلاگ لین هوان، تهران- خبرنگاران - به گزارش خبرگزاری پودروبنو (Podrobno) ازبکستان، وزارت امور خارجه این کشور به اظهارات ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره شرایط زبان روسی در ازبکستان انتقاد کرد.

خبرنگاران واکنش ازبکستان به نظرات وزارت خارجه روسیه در باره شرایط زبان روسی در این کشور

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

پیش از این ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در جریان کنفرانس خبری گفت که بحث و جدال در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که حفظ زبان روسی در دستگاه های دولتی با روح تاریخ و کیفیت مدرن روابط ما و مهمتر از همه، با منافع شهروندان بیشمار ازبکستان که غالباً برای تحصیل یا کار به روسیه می آیند مطابقت کامل دارد.

در همین رابطه وزارت امور خارجه ازبکستان اظهار داشت: مسائل مربوط به تنظیم حوزه زبان، حق انحصاری سیاست داخلی دولت است و هیچ گونه دخالتی در آن پذیرفته نیست.

این بیانیه همچنین می افزاید: برخورد احترام آمیز با زبان ملل و ملیت های ساکن در سرزمین کشور ما از نظر قانونی کاملا تثبیت شده است. مطابق ماده 4 قانون اساسی ازبکستان این جمهوری احترام به زبان ها، آداب و رسوم ملل ساکن در خاک آن را به رسمیت شناخته و شرایطی را برای پیشرفت آن ها ایجاد می نماید.

علاوه بر این، مطابق ماده 9 قانون زبان دولت به تاریخ 1995، کار در دستگاه های دولتی و ادارات به زبان دولتی انجام می گردد. همچنین این قانون امکان یادگیری و استفاده آزادانه از زبان مادری را به ویژه در زمینه آموزش، مراجعات به دستگاه های دولتی، دسترسی به اطلاعات قانونی و سایر اطلاعات و همچنین مبادلات کاری تضمین می نماید.

به گفته وزارت امور خارجه ازبکستان، در ارتباط با موارد فوق هیچ دلیلی برای نگرانی در خصوص شرایط سایر ملیت های ساکن در ازبکستان وجود ندارد.

پیش تر وزارت دادگستری ازبکستان استفاده از زبان ازبکی را برای شهروندان در همه دستگاه های دولتی این کشور اجباری و برای متخلفین از این قانون جریمه مشخص کرد.

میزان این جریمه بر اساس ابلاغ وزارت دادگستری ازبکستان از 44 تا 110 دلار (آمریکا) برآورد شد. وزارت دادگستری همچنین اظهار داشت که هنگام تهیه این سند از تجربه کشورهایی چون اوکراین، لتونی، لیتوانی و تاجیکستان بهره برده است.

وزارت دادگستری ازبکستان در توجیه ابلاغ این قانون بدون اشاره به نام زبان خاصی اظهار داشت که بعضی سازمان های دولتی امور اجرایی و مکاتبات را به زبان دیگر انجام می دهند که از این پس امری غیر قانونی است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ماریا زاخارووا در واکنش به این تصمیم بیان نمود: ما به جنجال های ناشی از لایحه فوق در رسانه توجه کردیم. به نظر می رسد که تا به امروز طرفداران وی در اقلیت مشخصی قرار دارند.

این دیپلمات گفت: طرف ازبک ابراز علاقه نموده است که یک برنامه تمام عیار آموزش زبان روسی در این کشور ایجاد کند. در حال حاضر به طور جدی در زمینه توسعه این برنامه همکاری مشترکی در حال اجرا است.

خبرگزاری رویترز نیز در این رابطه بیان نمود که این بیانیه حاوی اشاره مستقیمی به روسیه نیست، اما به اظهارات بعضی مقامات خارجی اشاره شده است. زبان روسی هنوز هم در ازبکستان، یکی از جمهوری های شوروی سابق، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که میلیون ها مهاجر کارگر ازبک در روسیه کار می نمایند.

در قانون زبان دولتی که در 21 دسامبر 1995 به تصویب رسید، به زبان روسی عنوان زبان ارتباطی بین اقوام ساکن این کشور اعطا و دولت موظف شد تا شرایط لازم برای توسعه زبان روسی و استفاده آزادانه از آن را فراهم کند.

در مؤسسات آموزشی این کشور، تدریس زبان روسی اجباری است. در شهرهای عظیمی همچون تاشکند پایتخت و همچنین 170 موسسه آموزشی تدریس عموماً به زبان روسی انجام می گیرد.

با این وجود، در تعداد مدارس روسی زبان دایر در این کشور طی سال های اخیر کاهش قابل توجهی هم مشاهده می گردد. در حالی که نسبت مدارس روسی زبان در سال 1989 در حدود 8/14 درصد بود این نسبت در سال 2000 به 3/3 درصد کاهش یافته است.

در همه دانشگاه های این کشور (به جز دانشگاه فرغانه) تدریس به زبان روسی انجام می گیرد. انستیتوی تربیت معلم اندیجان، انستیتوی تربیت معلم نووی و دانشگاه ملی ازبکستان دارای رشته هایی برای تربیت کادر آموزشی آشنا به زبان روسی هستند.

تقریباً 70 درصد جمعیت ازبکستان به زبان روسی آشنا هستند و به آسانی به این زبان تکلم می نمایند. نسبت آشنایی به زبان روسی در شهرهای عظیم تا 80 درصد می رسد که این نسبت در مناطق روستایی 40 ـ 45 درصد است. از آنجا که امکان اشتغال و زندگی برای جمعیت روسی زبان وجود ندارد مهاجرت این گروه از کشور همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران واکنش ازبکستان به نظرات وزارت خارجه روسیه در باره شرایط زبان روسی در این کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران واکنش ازبکستان به نظرات وزارت خارجه روسیه در باره شرایط زبان روسی در این کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید