با 10مکان مجذوب کننده ثبت شده در یونسکو آشنا شوید

به گزارش وبلاگ لین هوان، هفته ای که گذشت، یونسکو لیست انتخابی شگفت انگیزترین نقاط دنیا را به روز کرد.

همه کشورها به شدت در تلاشند تا منابع طبیعی دست نخورده ارزشمند، ویرانه های باستان شناسی و مکان های تاریخی ارزشمند آنها به وسیله این برنامه معتبر به رسمیت شناخته گردد. سازمان، هر ساله و پس از آنالیز های بسیار، تصمیم گیری می نماید که چه مکان های جدیدی ارزش آن را دارند تا سازمان میراث دنیای به لیست خود شامل بیش از هزار مکان با ارزش دنیای قابل توجه برای بشریت بیفزاید.

با 10مکان مجذوب کننده ثبت شده در یونسکو آشنا شوید

در حالی که دسترسی به تپه های شن روان در جنوب شرقی ایران یا صخره های مرجانی جدا شده از ساحل سودان سخت است، این لیست، که شامل 21 مکان نو است، فرصت های زیادی را برای برنامه ریزی سفر فراهم می نماید. در اینجا 10 مکان مورد علاقه برای مسافران معرفی شده است، پس در ادامه با وبلاگ لین هوان همراه باشید.

سایت باستان شناسی فیلیپی

مکان: شمال یونان

فیلیپی، که زمانی نسخه مینیاتوری روم به شمار می آمد - در قرن چهارم پیش از میلاد بنا شد - میزبان یک سالن تئاتر، بنای مذهبی و میدان شهر در پایین قلعه ای در مقدونیه و تراکیه شرقی است. شهر محصور، در مسیری باستانی قرار داشت که اروپا و آسیا را به هم متصل می کرد و بعدها به مرکز مسیحیت تبدیل شد و به جامانده کلیساهای آن امروزه هنوز پابرجاست.

اثر معماری لوکوربوزیه

مکان: آرژانتین، بلژیک، فرانسه، آلمان، هند، ژاپن و سویس

نابغه خلاق، معمار فرانسوی - سوییسی با 17 شاهکار هنری توجه همگانی را به خود جلب و نام خود را در لیست میراث دنیای ثبت نموده است. ساختمان های خیره نماینده و کاربردی لوکوربوزیه که با ترکیبی از آهن، بتن و شیشه ساخته شده اند و مطمئنا برای کسی جذابیت ندارند، پیشروی جنبش مدرن بعد از جنگ دنیای اول است. هنوز هم طرح های او، که طی نیم قرن در سرتاسر دنیا ساخته شده اند، عرف و سنت را زیر پا می گذارند و راه را برای یک زبان معماری نو باز می نمایند.

نقطه اشتباه (Mistaken point)

مکان: جزیره نیو فاندلند در شرق کانادا

نقطه اشتباه که نام خود را به علت خطرات جهت یابی که در راس اغلب مه آلود جنوب شرقی شبه جزیره آوالون نیوفانلند پیش می آمد، گرفته است، منزلگاه قدیمی ترین اشکال پیچیده زندگی است که در سرتاسر زمین پیدا می شود. مردم برای تماشا مجموعه فسیل هایی که بر روی کف 565 میلیون ساله دریا قرار دارند و به وسیله صخره های ناهموار و امواج کوبنده اقیانوس آتلانتیک احاطه شده اند، به آنجا سفر می نمایند.

هوبئی شنون جیا (Hubei Shennongjia)

مکان : شمال غربی استان هوبئی چین

هوبئی شنون جیا تنها زیست بوم جنگلی نیمه گرمسیری به خوبی محافظت شده در عرض جغرافیایی میانی دنیا است. علاوه بر نزدیک به 5 هزار گونه گیاهی ، گونه های جانوری نادری چون سمندر چینی، میمون دماغ سربالا، پلنگ ابری و خرس سیاه آسیایی نیز هوبئی شنون جیا را منزلگاه خود می دانند.

کارخانه کشتی سازی آنتیگوا (Antigua Naval Dockyard)

مکان: منطقه تاریخی آنتیگوا در منتهی الیه جنوبی جزیره

مجموعه بندرگاهیِ سبَک جورجیان که در خورهای عمیق و باریک واقع شده است، در قرن 18 ام مورد توجه نهاده شد تا درحالی که قدرت های اروپایی برای کنترل کارائیب شرقی در رقابت بودند مدافع منافع کشاورزان نیشکر باشد. بعد از این که با زحمت بسیار بازگردانده شد، این محل به عنوان قرارگاه نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا به خدمت گرفته شد تا اینکه در سال 1889 در پی سقوط اقتصاد جزیره و افت ارزش استراتژیک آن به حال خود رها شد.

سایت دولمن (میزسنگ) های اتوکرا (Antequera Dolmens Site)

مکان: استان مالاگا (Malaga) در جنوب بخش خودمختار اسپانیایی اَندَلس (Andalusia)

این تپه های مدفون که از هزاره سوم پیش از میلاد در کوه های اندلس پنهان شده بودند، از طرف یونسکو به عنوان یکی از قابل توجه ترین آثار معماری اروپایی پیش از تاریخ و یکی از مهم ترین نمونه های خرسنگی اروپایی معرفی شده است .

مرکزیت سایت های اتوکرا - بین نواحی آتلانتیک و مدیترانه، میان آفریقا و اروپا - واقع شده است و ترکیب نامتناجسی از سبک های معماری است که در هیچ کجای دیگری دیده نشده است.

جزایر رویاخیخدو (Revillagigedo Archipelago)

مکان: حدود 300 مایل با ساحل باخا کالیفرنیا (Baja California) ، در مکزیک فاصله دارد.

چهار جزیر آتشفشانی غوطه ور در آب نشانگر این منطقه هستند، که حدود 3.5 میلیون سال پیش ، بخشی از کف اقیانوس بوده اند. فعالیت های آتشفشانی این منطقه حفاظت شده ادامه دارد و آن را به سایت مهمی برای مطالعه زمین شناسی تبدیل می نماید. این جزیره ها و آب های اطراف آن که نام مستعار گالاپاگوس کوچک مکزیک را به خود گرفته اند، توقفگاهی برای پرندگان دریایی است و با وفور باورنکردنی سفره ماهی های دیو، نهنگ ها، دلفین ها و کوسه ها ، زیستگاه مهمی برای رنج وسیعی از حیات وحش فراهم می نمایند.

منطقه باستان شناسی نالاندا ماهاویارا (Nalanda Mahavihara)

مکان: استان بیهار در شمال شرقی هند

منطقه باستان شناسی نالاندا ماهاویارا با کسب امتیاز قدیمی ترین دانشگاه شبه قاره هند، در بردارنده گنبدها، زیارتگاه ها، ویهارا ها (شامل ساختمان های مسکونی و آموزشی) و آثار هنری مهم دیگر است. این صومعه قرن پنجمی برای 800 سال متوالی انتقال علم و دانش به روش دانشگاهی را سازماندهی می نموده است.

غار گُرهام (Gorham)

مکان: قلمرو برون مرزی بریتانیایی جبل الطارق در ساحل جنوبی اسپانیا

این مجموعه غار برجسته در بخش شرقی صخره جبل الطارق آخرین منطقه شناخته شده مربوط به بقای انسان نئاندرتال است. باستان شناسان، گنجینه هایی چون ابزار سنگی و حکاکی های انتزاعی بر روی سنگ را در چهار غار گرهام کشف کردند که به درک سیر تکامل انسان و حرفه نئاندرتال ها در طول بیش از 125هزار سال یاری می نماید.

تصویر فرهنگی هنری بر روی صخره ژوجیانگ هاشان (Zuojiang Huashan)

مکان: در طول رودخانه ژوجیانگ در جنوب منطقه خود مختار گوانگشی چین در مرز ویتنام

در میان صخره های آهکی در چشم اندازی تماشایی، این 38 نمونه از هنر نقاشی روی سنگ که 200 میلیون سال پیش ایجاد شده اند، تنها اثر به جا مانده از زندگی و رسم و رسوم مردم لویو (Luoyue) را نمایش می دهند. بعضی از پژوهشگران بر این باورند که این اثر - که به قرن پنجم پیش از میلاد باز می شود - مراسمی از فرهنگ طبل برنزی را به تصویر می کشد که زمانی در جنوب چین رواج داشته است.

منبع: الی گشت

به "با 10مکان مجذوب کننده ثبت شده در یونسکو آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با 10مکان مجذوب کننده ثبت شده در یونسکو آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید