شاگردهای متوسط صبح بخیر ایران

به گزارش وبلاگ لین هوان، صبح بخیر ایران تا همیشه برای مخاطبان تلویزیون یادآور خاطرات زیادی است. برنامه ای که از سال 1373 کار خود را آغاز کرد و در همان آغاز چون تنها برنامه صبحگاهی تلویزیون بود، مخاطبان زیادی را به خود جذب کرد.

شاگردهای متوسط صبح بخیر ایران

به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ لین هوان، یادم می آید دهه 70 که مدرسه می رفتم صبح به صبح با صدای مجری تلویزیون و سلام پرانرژی اش از خواب بیدار می شدیم و بعد هم کارتون تام و جری را که برنامه برای بچه ها پخش می کرد تا قبل از رفتن به مدرسه ببینند تماشا می کردیم و بعد هم رفتن به مدرسه. این قانون صبحگاهی هرروزه مان بود که با برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک شروع می شد و در یاد و خاطره مان باقی ماند. صفحه امروز را به برنامه های صبحگاهی اختصاص دادیم؛ برنامه هایی که بنا دارند سرزنده و پرانرژی اجرا شوند تا شروع یک روز پرنشاط و امید برای مخاطبان شان باشند. در تمام این سال ها برنامه های متنوعی برای وقت صبحگاه تلویزیون طراحی شده است؛ آنچه می خوانید بررسی کوتاهی از برنامه های صبحگاهی تلویزیون است و از طرف دیگر برنامه های صبحگاهی کشورهای دیگر را هم بررسی کردیم. از کارکردهای برنامه های صبحگاهی گفتیم و اینکه چه ظرفیت هایی را می توان در این برنامه ها فعال کرد تا برای مخاطبانش جذاب تر شوند.

برنامه های صبحگاهی تلویزیون از صبح بخیر ایران تا حالا خورشید

تولد یک پروانه

صبح بخیر ایران تا همیشه برای مخاطبان تلویزیون یادآور خاطرات زیادی است. برنامه ای که از سال 1373 کار خود را شروع کرد و در همان شروع چون تنها برنامه صبحگاهی تلویزیون بود، مخاطبان زیادی را به خود جذب کرد. اقبال واحدی و رحمان نظام اسلامی ازجمله مجریان این برنامه بودند که سال ها در این برنامه اجرا کردند. این برنامه، آیتم های مختلفی داشت و شاید اولین برنامه تلویزیونی بود که از ساعت 6:30 تا 7صبح را به بچه ها اختصاص داد، آیتم سفرنامه هم در این برنامه بسیار مورد توجه قرار گرفت چون به شهرهای مختلف سفر می کردند و همین مساله باعث شد مردم برای دیده شدن شهرشان در این برنامه تلاش کنند. همه این جذابیت ها تا یک جایی برای مخاطب بود، چون مخاطبان تلویزیون همیشه به دنبال تازگی و خلاقیت در یک برنامه تلویزیونی هستند.

اما برنامه صبح بخیر ایران از یک جایی، به تکرار افتاد و خلاقیت در سروشکل دادن به آیتم ها را فراموش کرد. بعد از 20سال مدیران وقت شبکه یک تصمیم دریافتد برنامه دیگری برای وقت صبحگاه بسازند. یک برنامه جایگزین کردند اما بازهم نتوانستند مخاطب را جذب کند و دوباره به همان صبح بخیر ایران بازگشتند و این شبکه درحال حاضر مشغول پخش برنامه ای است که دیگر مانند سالهای شروعین خود، در جذب مخاطب پیروز نیست.

رفتن به وقت عصر

برنامه ای که سعی داشت تازگی را با طعم خلاقیت به مخاطب بدهد. فرمول یک در یک مقطع زمانی جایگزین برنامه همیشگی شبکه یک یعنی صبح بخیر ایران شد و با اجرای متفاوت یک مجری جوان به نام علی ضیا، توانست مخاطبان زیادی را به دست بیاورد. یکی از پیروزیت های این برنامه در این بود که می توانست واکنش های به موقعی نسبت به اتفاقات روز داشته باشد. فرمول یک برنامه صبحگاهی بود و درنهایت باز صبح بخیر ایران جایگزین این برنامه شد و فرمول یک به وقت عصرگاهی رفت.

چه زود رفتی؟

مردم ایران سلام را باید یکی از برنامه های پیروز تلویزیون در برنامه های صبحگاهی دانست. برنامه ای که هم از لحاظ اجرا و هم به لحاظ برنامه سازی پیروز بود و یکی از دلایل پیروز بودن این برنامه را باید کارگردانی و تیم سردبیری آن دانست که تمام طراحی و تلاش ها مبتنی بر این گزاره بود که برنامه به تکرار نیفتد. در گفت وگویی که با یکی از سازندگان این برنامه داشتیم، درمورد چگونگی ساخت این برنامه گفت: همیشه جلسه می گذاشتیم. همه اتفاقات را به روز دنبال و سعی می کردیم با رصد کردن اتفاقات، بهترین تصمیم را برای اجرای برنامه داشته باشیم. یک دلیل دیگر را در این می دانیم که همه تیم با هم یک دست بودند و همین یک دست بودن، باعث شد برنامه توسط مخاطب هم دیده شود و بازخوردهای خوبی هم همیشه از مخاطبان می گرفتیم. مردم ایران سلام بنا به خواست برنامه سازانش، در اوج پیروزیت و بلوغ به سرانجام رسید. مردم ایران سلام از سال 1385 از شبکه دو تلویزیون ایران به مدت 20ماه پخش شد.

رضا شهیدی فر، مجری و تهیه کننده برنامه در گفت وگویی به دلایل سرانجام این برنامه اشاره کرد و درمورد سرانجام این برنامه گفت: چون برنامه سازی در تلویزیون خیلی سخت است. چند موضوع دارد. اولینش این است که ممکن است گروه به جایی برسد که دیگر توانایی کار خلاقانه و بانشاط را نداشته باشد.

به خاطر همین ترس، می خواستم یک سال قبل تعطیل کنم که تلویزیون اجازه نداد.

دومینش این بود که بعضی دوستان ثابت ما، کارهای دیگری هم پیدا کرده بودند که آن حضور منظم در برنامه را تحت تاثیر قرار می داد. اتفاق سوم این بود که وقتی برنامه ای مورد استقبال قرار می گیرد حرف و حدیث درباره اش زیاد می شود.

بعضی را نگران می کند تا مراقب برنامه باشند. معنی این اتفاق این است که می خواهند وارد برنامه شوند و اعمال نظر کنند. من این را نمی پذیرفتم. اما یک نکته مهم دیگر این بود که برنامه های مشابه دیگری با تقلید از برنامه مردم ایران سلام در تلویزیون شروع به ساخت کرد که این اصلا موضوع خوبی نبود.

حضور پررنگ مردم در برنامه

حالا خورشید در شبکه سه هم توانست در زمان پخش، مخاطبان زیادی را جذب کند. علت این مساله هم به این برمی گشت که رصد دقیقی از اتفاقات روز جامعه ایران داشت. برنامه سازان می دانستند مخاطب صبحگاهی تلویزیون دنبال چه مسائلی است. نکته بعدی درمورد برنامه که مخاطب را جذب می کرد، اجرای خوب رضا رشیدپور و البته نقش فعال رسانه های شبکه اجتماعی این فرصت را ایجاد کرده بود که بیشتر بر مسائل و دغدغه های جامعه ایران تمرکز شود.

حتی در مواردی توانست این مسائل را برطرف کند و مردم را با خود همراه سازد. رشیدپور با گفتن اینکه در برنامه از مسائل تان بگویید، باعث شد مردم از تمام ایران با دریافت فیلم و عکس خیلی از گرفتاری هایشان را بگویند و بسیاری از این مسائل هم حل شود. پیروزیت این برنامه تاحدی بود که تا مدتی به وقت عصرگاهی شبکه سه سیما آمدند. حالا خورشید دو سال میهمان خانه های مردم و بسیار هم پرمخاطب بود.

سازندگان این برنامه درمورد اینکه چرا برنامه شان پرمخاطب شده است معتقدند مخاطب شناسی دقیقی که از برنامه شان انجام دادند باعث این اتفاق شد.

چند نمونه دیگر صبحگاهی

ویتامین ث

ویتامین ث بیشتر سعی می کرد با سرگرم کردن مخاطب برنامه را جلو ببرد. برایش مهم این بود که یک برنامه فان و سرگرم کننده در ابتدای صبح تدارک ببینند و بیشتر نشاط را به مخاطب تزریق می کردند. این برنامه اما حاشیه زیاد داشت و خیلی ها این حاشیه ها را به خاطر اجرای علی ضیا می دانستند و بعد از مدتی دیگر علی ضیا به عنوان مجری در این برنامه نبود و علت این مساله را اختلاف با عوامل اعلام کرد. ویتامین ث هم از برنامه هایی بود که به صورت مقطعی به خانه های مردم آمد و پا نگرفته بود که خیلی زود رفت.

صبحی دیگر

یکی از برنامه های پیروز شبکه آموزش، برنامه صبحگاهی شان است که بسیار هم پرمخاطب است. شبکه آموزش اهدافی دارد و دقیقا برنامه صبحگاهی ای که از این شبکه پخش می شود، سعی کرده است همگام با همین اهداف پیش برود. نیما کرمی اجرای صبحی دیگر را برعهده دارد، مباحث روانشناسی و مخصوصا بحث های روابط زناشویی در این برنامه به شدت پرطرفدار شدند و سازندگان برنامه با آوردن کارشناسان مختلف سعی می کردند مخاطب را برای دیدن برنامه و شنیدن این صحبت ها ترغیب کنند. صبحی دیگر با انتخاب موضوعات منتوع و نوع آموزشی که در برنامه انتخاب کرده بود به یک برنامه خوب و استاندارد تبدیل شد و توانست مخاطب را سرگرم کند.

برنامه صبحگاهی خارجی

بیرون از ایران هم تولید برنامه های صبحگاهی تلویزیون مرسوم است؟ به طور دقیق تر می شود گفت بیشتر این برنامه ها رادیویی هستند که مخاطبان وقت صبح را با خود همراه می کنند. در اروپا به خاطر وجود رادیوهای محلی، در هر محله یک برنامه صبحگاهی مختص همان موقعیت وجود دارد و اتفاقا مخاطبان زیادی هم دارد. این محلی بودن رادیوها باعث شده اگر کسی مسئله ای داشته باشد توسط همین رادیوهای محلی مشکلش را پیگیری کند و به نتیجه برسد. برای همین این برنامه ها بسیار پرمخاطب هستند.در آمریکا هم همین بحث رادیوهای محلی برای برنامه های صبحگاهی وجود دارد اما سال هاست که یک برنامه پرطرفدار تلویزیونی از شبکه ای بی سی پخش میشود.

برنامه صبح بخیر آمریکا یا Good Morning America سال هاست که از این شبکه تلویزیونی پخش می شود و با داشتن یک تیم ثابت توانسته است مخاطبانش را نگه دارد. این برنامه با توجه به اینکه صبح پخش می شود سعی می کند با در نظر دریافت نیاز مخاطب در ابتدای صبح، سرگرمی و اخبار را در اولویت قرار دهد. تعداد قسمت های این برنامه 10هزار و 64قسمت بوده و دلیل این تعداد قسمت زیاد هم استقبال مخاطبان از محتوای این برنامه است.

سلام صبح بخیر

سلام صبح بخیر برنامه صبحگاهی حال حاضر شبکه سوم سیما است؛ برنامه ای که بعد از حالا خورشید آنتن شبکه سه را گرفت اما مخاطبانش هنوز به عدد و کیفیت مخاطبان حالا خورشید نرسیده است.

این برنامه تیم اجرای زیادی تا الان به خود دیده و از بخش های مختلفی تشکیل شده است؛ از آشپزی تا مسابقه و مصاحبه با میهمانان تا بخش های سرگرم کننده دیگر.

سلام تهران

سلام تهران هر روز ساعت 7صبح به صورت زنده روی آنتن شبکه 5 می رفت. این برنامه هم از آیتم های مختلف تشکیل شده بود. این برنامه با اجرای عبدالرضا امیراحمدی که سابقه چند برنامه صبحگاهی دیگر را نیز داشت به همراه رضا رفیع، حدود پنج سال از شبکه 5 سیما پخش شد. نکته این برنامه اجرای رضا رفیع بود که با همان زبان طنز خود سعی می کرد مسائل مردم را بگوید و توانست این کار را هم به خوبی انجام دهد.

برنامه صبحگاهی و راهکارهای شروع یک روز با نشاط

یک برنامه صبحگاهی، مطمئنا باید مخاطب شناسی دقیقی داشته باشد و اگر به اهمیت و درک نیازهای مخاطب بی توجه باشد، به راحتی کنار گذاشته خواهد شد. البته دقت در این موضوع نباید برنامه را خالی از رویکرد و محتوای دقیق کند. امین نبی الهی، فارغ التحصیل کارگردانی و دارای سابقه اجرا در تلویزیون و رادیو باتوجه به برنامه سازی هایی که در تلویزیون داشته، با تاکید بر اینکه برنامه های صبحگاهی باید رویکرد دقیقی برای تولید داشته باشند، در این باره می گوید: یکی از نکات مهم برای تولید یک برنامه تلویزیونی، دقت نظر در حرکت محتوایی برنامه است. شاید بتوانیم برنامه ای را به هر نحوی برای صبحگاه فراهم کنیم، اما نباید محتوا در این شتابزدگی فدا شود.

شاید بیشتر از دیگر برنامه ها نیاز باشد که در برنامه های صبحگاهی به شناخت صحیحی از مخاطب برسیم و برنامه ساز با درک مخاطب و اینکه خود را به جای بیننده احساس کند، می تواند ارتباط درستی با او ایجاد کند. در این زمینه باید مطالعات روانشناختی دقیق انجام شود تا بدانیم فردی که ساعت 7 صبح بیدار شده در چه موقعیتی واقع شده است و با تجزیه و تحلیل های منطقی و درنظر دریافت یک نظر حد واسط بین اقشار مختلف مردم می توان به این مهم دست یافت.

نبی الهی درباره چگونگی رسیدن به نشاط در برنامه های صبحگاهی می گوید: همین که بتوانیم مخاطب را با امید به سرکار بفرستیم، درحقیقت توانسته ایم به نوعی برای او نشاط ایجاد کنیم، زیرا ذهن بیننده برنامه صبحگاهی با یک سری مجهولات روبرو بوده و آماده تفسیر مطالب نیست، لذا نیازمند یک محرک است. رویکرد محتوایی برنامه می تواند باعث جذب یا دفع مخاطب باشد. البته همیشه با کلام و حرف نمی توان این نشاط را ایجاد کرد، بلکه تلفیقی از موسیقی، رنگ، مسائل تخصصی و... باید به مخاطب ارائه شود؛ همان طور که نمی توان یک برنامه خمود و کسل کننده ساخت و این انتظار را داشت که مجری فقط با اجرایش آن را درست کند. گشاده رویی مجریان صبحگاهی یکی از تاثیرگذارترین عناصر برای شادی آفرینی است، ولی از آنجاکه مجری باید متناسب با فضای برنامه باشد، اگر محتوای کلی برنامه ای دارای نشاط نباشد، شوخ طبعی مجری ممکن است لودگی به نظر برسد؛ اما در حالت کلی برنامه ساز باید شناخت صحیح و دقیقی از مخاطب داشته باشد، به طوری که بتواند نیازهای او را به درستی پاسخ دهد. اجرا شکلی از هنر نمایش است و باتوجه به اینکه در کشور ما تحصیلات آکادمیک در ارتباط با مجری گری وجود ندارد و بیشتر فن بیان و... است، لذا در انتخاب مجریان باید بیشتر از افراد تحصیلکرده در زمینه تئاتر استفاده کرد. نباید برنامه را ساخت، بعد منتظر شد که ببینیم آیا مخاطب جذب می شود یا نه. چون تاثیری که این برنامه ها بر مردم دارد و همچنین بودجه های کلانی که صرف ساختن این برنامه ها می شود، به هیچ عنوان شوخی بردار نیست. دادن امید به مخاطب در ابتدای صبح از نکاتی است که باید بسیار به آن توجه شود.

محمد علی یاری، استاد رسانه هم این مساله را یک موضوع مهم می داند و در این باره به فرهیختگان می گوید: یکی از کارکردهای برنامه های صبحگاهی ایجاد نشاط و امید به زندگی در مردم است. مطرح شدن بحث طبیعت گردی و تعامل با آن و بحث نیایش که با فطرت افراد مناسبت دارد، تاثیر زیادی در افزایش روحیه نشاط در مخاطب می گذارد. در برنامه های صبحگاهی، ساده گویی مجری، ایجاد خلاقیت و چگونگی برخورد با شکست ها و خلاصه بحث آموزندگی، بسیار مهم است که باید در تولید این گونه برنامه ها به آن توجه شود. توجه به خلق وخوی مخاطب، چه نوع موسیقی ای پخش کنیم، زمان شناسی، ایجاد نشاط و شادی و ارائه مولفه های صحیح زندگی براساس آموزه های دینی از ویژگی های یک برنامه صبحگاهی پیروز است که نیاز به توانمندی و دانش بالا دارد.

علی طهماسبی، استاد دانشگاه و روانشناس هم باتوجه به تجربه ای که در برنامه سازی تلویزیون دارد، برنامه های صبحگاهی را یکی از مهم ترین برنامه ها در 24 ساعت روز می داند و می گوید: ساخت این گونه برنامه ها برای مخاطب تلویزیون لازم است. چون در کشور ما، خانواده ها این نکته را مدنظر قرار می دهند که صبح بعد از بیدار شدن تلویزیون را روشن کنند تا از اخبار مطلع شوند و هم اینکه صبح شان را با انرژی شروع کنند.

او به یک نظرسنجی اشاره می کند که از مخاطبان تلویزیون برای برنامه های صبحگاهی گرفته شده و می گوید: طبق این نظرسنجی یکی از مولفه هایی که برای ساخت برنامه های تلویزیونی باید درنظر گرفته شود، ایجاد نشاط و امید است. بیشتر مخاطبان به دنبال این هستند که نشاط داشته باشند. برای همین باید این نشاط را در برنامه های صبحگاهی حفظ کرد و امید دادن به مخاطب در کنار این مساله قرار بگیرد که اطلاعات درست به او داده شود.

او بعضی برنامه های صبحگاهی تلویزیون را فاقد این جذابیت ها می داند و می گوید: بعضی از کسانی که برنامه صبحگاهی را در تلویزیون می سازند حتی به مخاطب فکر هم نمی کنند و به دور از خلاقیت برنامه می سازند و فقط به پرکردن آنتن فکر می کنند. برای همین برنامه مخاطب ندارد و همین مساله باعث می شود کم کم دیگر هیچ بیننده ای برای برنامه نمانده باشد. ببینید، در همه دنیا برای برنامه های صبحگاهی و برنامه های شبانه فکر زیادی می شود و دلیل آن خلاقیت در برنامه سازی است. نظرسنجی هم باید برای برنامه ها انجام بگیرد. به نظرم باید هرماه یک نظرسنجی گذاشته شود تا مخاطبان درمورد برنامه ها نظر بدهند. اگر این اتفاق بیفتد، تکلیف برنامه ساز تعیین است و دیگر می تواند با سلیقه مخاطبش برنامه بسازد.

مهدی خانعلی زاده، سردبیر برنامه تلویزیونی چاپ اول شبکه خبر

مخاطب برای ما در اولویت است

مهدی خانعلی زاده، سردبیر برنامه تلویزیونی چاپ اول شبکه خبر است. این برنامه حدود چهارماه است که از شبکه خبر پخش می شود. چاپ اول اولین برنامه جدی این شبکه برای نوبت صبحگاهی است. به سراغ خانعلی زاده رفتیم تا از تجربه ساخت این برنامه صبحگاهی در شبکه خبر بگوید. سردبیر برنامه تلویزیونی چاپ اول می گوید: باتوجه به اینکه این برنامه از شبکه خبر پخش می شد، برای ما مهم بود که یک توازنی بین خبری بودن و صبحگاهی بودن برنامه لحاظ کنیم. باید آن حال خوب، دکور و رنگ آمیزی مناسب و جذابیت را برای مخاطب داشته باشد. از طرفی قرار بود این برنامه از شبکه خبر پخش شود و باید تفاوتی با برنامه های صبحگاهی دیگر می داشت، بنابراین اولین ویژگی برنامه ما خبری بودن آن است و باید اطلاعات دقیق و به روز را به مخاطب می دادیم. ما انرژی زیادی صرف این مساله کردیم که به یک مدل مطلوب ارائه محتوا و خبر برسیم. در برنامه چاپ اول، این مساله را مدنظر قرار دادیم که به شعارمان که همان در لحظه خبردادن است، برسیم و متفاوت با خبرهای دیگری باشد که از شبکه خبر پخش می شود. این نگاه همچنان هم ادامه دارد. مخاطب چاپ اول هم دنبال برنامه صبحگاهی هست و هم نیست. هم به دنبال برنامه خبری هست و هم نیست؛ یعنی تفاوت و سختی ما در چاپ اول این است که ما برنامه صبحگاهی شبکه3 نیستیم و نباید باشیم. در عین حالی که باید ویژگی ها و مزایای شبکه عمومی را داشته باشیم.

سردبیر برنامه تلویزیونی چاپ اول تاکید کرد که از ابتدا این مساله برایمان مهم بود که یک طرفه نباشیم و بازخوردهای مخاطب را هم درنظر بگیریم. او در این باره می گوید: فضای مجازی و پیامک را زینت المجالس قرار ندادیم، اما مثلا وقتی میهمان داریم و مخاطب درحال دیدن برنامه است و میهمان برنامه نکته ای را می گوید و همان موقع بیننده ای می بیند، این حرف میهمان در تضاد با چیزی است که او می داند. پیامک می زند و این مساله را گوشزد می کند. همان موقع، آن را به مجری منتقل می کنیم و مجری این سوال را می پرسد؛ یعنی مخاطب هر لحظه با چاپ اول در ارتباط است.

او درمورد مخاطبان اصلی برنامه شان می گوید: مخاطب ما مخاطب عمومی است. کسی که در خانه است یا کسی که سرکار می رود، نیاز به یک سری داده و اطلاعات دارد. برای همین تلاش کردیم یک نیازسنجی انجام دهیم و بعد از نیازسنجی ها بتوانیم برای مخاطب، برنامه مناسبی تدارک ببینیم. خدارا شکر تا الان توانسته ایم بازخوردهای خوبی بگیریم. چون می خواهیم برنامه صبحگاهی بودن مان را حفظ کنیم، تخصیص نزدیم که چه مخاطبی باید داشته باشیم. برای میزها سن معین نکردیم. مخاطب برنامه چاپ اول مردم ایران هستند. ما یک مجله صبحگاهی هستیم که سعی می کنیم هرکس به اندازه نیازش از برنامه سهم ببرد.

خانعلی زاده می گوید پیش از ساخت چاپ اول سایر برنامه های صبحگاهی را هم بررسی کردند تا بتوانند از تجربیات شان استفاده کنند: ما برنامه های بسیار خوب صبحگاهی را در شبکه های دیگر داشتیم. ایرادها و اشتباهات را دیدیم و سعی کردیم تکرار نکنیم. اگر چاپ اول دیده شده و توانسته مخاطب را جذب کند، به خاطر این بود که نقاط قوت برنامه های صبحگاهی پیروز تلویزیون را دیدیم و روی همان خط حرکت کردیم.

خانعلی زاده معتقد است بازخورد دریافت از مخاطب، بسیار مهم است و برای همین چاپ اول براساس همین مساله ساخته شده و می گوید: ما برنامه مان را متناسب با بازخورد می سازیم. می بینیم مخاطب چه چیزی می خواهد همان را می سازیم. بازخورد مخاطب بخشی از ساختار چاپ اول است. نه صرف بررسی های دم دستی. شاهرگ چاپ اول تمایل به بازخورد مخاطب است و براساس همان ساخته می شود.حاشیه ها همیشه همراه یک برنامه تلویزیونی بوده و هست و درکنار آن حرکت می کند.

خانعلی زاده درمورد این حاشیه ها می گوید: حاشیه های خوب را اول بگویم؛ اینکه هفت تپه را در برنامه پیگیری کردیم و خدارا شکر جواب خوبی گرفتیم. ما یک برنامه را در همان ابتدای شروع چاپ اول داشتیم و خیلی خوب بود و بعد ازطریق دستگاه قضا پیگیری شد و توانستیم این کار را به سرانجام برسانیم. حاشیه های دیگری هم داشت، اما خب بازهم برای ما اتفاق خوبی بود. چون برنامه زنده است برای همین صحبت میهمانان ممکن است حاشیه هایی ایجاد کند و در شبکه های اجتماعی به این موضوعات بپردازند. اما شاید برای خود من یکی از حاشیه هایی که دوستش نداشتم، مربوط به ماجرای حضور آقای نوبخت در برنامه بود و آن هم اینکه یک سوال درمورد قیمت ها پرسیده شد که دوستان می گفتند چرا چنین چیزی در پایین تصویر زده شده است، درحالی که آن کار ما نبود و در پخش شبکه های اجتماعی این اتفاق افتاده بود. اطرافیان ایشان هم روی خوش نشان ندادند و این هم از حاشیه های تلخ برنامه بود.

سعید پروینی، تهیه کننده برنامه سلام صبح بخیر

برنامه صبحگاهی، ویترین تلویزیون است

سعید پروینی، تهیه کننده برنامه سلام صبح بخیر شبکه سوم سیما است. با او درباره برنامه اش به گفت وگو نشستیم تا از این برنامه صبحگاهی بگوید. او در ابتدای صحبت هایش در مورد ویژگی های یک برنامه صبحگاهی گفت: یکی از مهم ترین برنامه های تلویزیون، برنامه های صبحگاهی هستند و ویترین شبکه اند. در شروع یک روز اولین روبروه مخاطب با رویدادها و اخبار، از طریق این برنامه هاست، ضمن اینکه این برنامه ها، باید نشاط را به مخاطبان شان تزریق کرده و تا سرانجام روز حال او را خوب کنند. باید انرژی داشته باشند خالی از ریتم نباشند؛ هم مطلعی بخش باشند و هم سرگرم کننده تا شروع خوبی برای روز مخاطب باشند. این سرگرمی ها و اتفاقات باید طوری طراحی شوند که در لابه لای برنامه، از فرهنگ هم گفته شود.

پروینی در مورد مخاطب شناسی برنامه های صبحگاهی می گوید: این کار توسط افکارسنجی سازمان صداوسیما انجام می شود و اما نکته ای که باید توجه کنیم. این است که طبق کنداکتور ما در ابتدای صبح روی آنتن هستیم و با توجه به این ساعت می توانیم بگوییم که مخاطب برنامه چه کسانی هستند. ابتدای برنامه بخش های جدی تر واقع شده است که بزرگ ترها آن را تماشا می کنند و در ادامه خانم های خانه دار و جوان ترها هم به مخاطبان برنامه اضافه می شوند. البته با توجه به فصل های مختلف، مخاطبان برنامه هم متفاوت می شوند. در تابستان یا زمستان با توجه به تعطیل بودن مدارس مخاطبان برنامه هم عوض می شوند. این تغییرات باید در برنامه انجام بگیرد و کنداکتور برنامه را براساس فصل ها برنامه ریزی می کنیم.

پروینی معتقد است که برنامه های قدیمی صبحگاهی خیلی می تواند الگوی خوبی برای ساخت برنامه باشد. او از مردم ایران سلام به عنوان برنامه خوب یاد می کند و می گوید: ما اینها را رصد و بازنگری کردیم و بعد از رصد متوجه شدیم که چه قسمت هایی از این برنامه ها مورد اقبال مخاطب قرار گرفت و ما چقدر امکان بازطراحی را داشتیم و با توجه به شرایط فعلی مخاطب سعی کردیم این قسمت های پرطرفدار را در برنامه های خودمان بگنجانیم.

وی به بازخوردهای برنامه سلام صبح خیر اشاره می کند و می گوید: مهم است که بدانیم مخاطب چه چیزی می خواهد. هم از طریق روابط عمومی شبکه و هم فضای مجازی خودمان بازخوردها را دنبال می کنیم. این کار لازم است چون ضعف های برنامه را می بینیم و می توانیم با رصد آنها مخاطب را راضی نگه داریم. قاعدتا باید تا آخرین قسمت برنامه که روی آنتن می رود نظر مخاطب را لحاظ کنیم.

او با اشاره به سختی ها و شیرینی های ساخت برنامه صبحگاهی می گوید: مطمئنا آنتن زنده سختی های خودش را دارد، اما شیرینی های زیادی هم دارد. شوخی های رنگی فوتبالی که مهمانان با مجریان دارند. همیشه جزء شیرینی های برنامه است و در کنار این مساله به مهمانانی برخوردیم که خواب صبحگاهی را به حضور در برنامه زنده ترجیح دادند و حاشیه های دیگری که نمی توان به همه آنها اشاره کرد.

او در سرانجام صحبت هایش می گوید: مطمئنا در همه دنیا برنامه های صبحگاهی برنامه های خبری هستند با توجه به اتفاقات روزمره ای که داریم و خیلی هم خوشایند نیستند ما سعی می کنیم که به طور ویژه به این مسائل نپردازیم. یک سری مسائل هم شرایط زندگی مردم است که به امرار معاش مردم مرتبط است و اگر بدانیم این پیگیری که انجام می دهیم به اتفاق خوبی منجر می شود حتما آن را پیگیری و مطالبه می کنیم. یک وقتی هست که فقط اعلام می کنیم و ممکن است تاثیر منفی برای مخاطب و مردم داشته باشد آن را اعلام نمی کنیم. سعی داریم برنامه ای برای تزریق حال خوب به مخاطب و شروع یک روز پرانرژی را طراحی و تولید کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "شاگردهای متوسط صبح بخیر ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاگردهای متوسط صبح بخیر ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید