خبرنگاران ترس همراه با آگاهی، راه درمان کروناست

به گزارش وبلاگ لین هوان، شیراز- خبرنگاران- فارس از مرکز شیوع بیماری کرونا ازلحاظ جغرافیایی کمی دورتر است؛ اما فرایند ابتلای افراد به بیماری همچنان در این استان ادامه دارد، متخصصان معتقدند ترس از بیماری همراه با آگاهی می تواند این سیر صعودی را برعکس کند.

خبرنگاران ترس همراه با آگاهی، راه درمان کروناست

براساس آمار اعلام شده از سوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در روز پنجشنبه 22 اسفند 98 شمار مبتلایان به کرونا در این استان به 199 نفر رسیده است و تا به امروز 7 نفر از مبتلایان جان خود را از دست داده اند.

هم اکنون 105 نفر در بیمارستان بستری هستند و 44 نفر نیز در قرنطینه خانگی به سر می برند؛ در این میان، 23 نفر با بهبودی کامل از بیمارستان ترخیص شده اند.

علاوه بر شیراز، در شهرستان های فسا، نی ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده ، مرودشت، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، سرچهان و کوار بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده است.

فارس به مثابه استانی گردشگرپذیر به ویژه در نوروز، شناخته می گردد؛ از همین رو بسیاری نگران اند که باوجود شرایط ناخوشایند بیماری کرونا در استان های شمالی، سیل گردشگران و افراد بی توجه به شرایط بیماری، به فارس سرازیر گردد و آمارمبتلایان به این ویروس را در این استان افزایش دهد.

استان فارس در حال حاضر در رتبه 14 از نظر تعداد مبتلایان در کشور واقع شده است؛ از همین رو بیان نگرانی ها و اعلام آن در قالب نامه و پویش و نیز در جلسات حضوری با مدیران ارشد استان سبب شد مبادی ورودی فارس کنترل گردد و فعالیت های درون شهری نیز بسیار محدود گردد تا آنجا که اصناف مختلف تعطیل شده اند و برای تردد خودروها نیز مقررات زوج و فرد اعمال شده است.

با این حال پزشکان معتقدند این کنترل ها همچنان باید تشدید گردد؛ مردم نیز باید همکاری های لازم را با دستگاه های مسوول داشته باشند و با کاهش رفت و آمدها، لغو سفرها و دید و بازدید نوروزی و به تعویق انداختن هرگونه تجمع غیرضروری از فراگیرتر شدن این بیماری جلوگیری نمایند؛ افزون بر این رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه نیز اهمیت دارد.

درواقع زمانی زحمات کادر درمانی که در صف اول مقابله با بیماری ایستاده اند ثمر خواهد داد که شهفرایندان با ترس آگاهانه با کرونا روبرو شوند و تمام موارد پیشگیرانه را به درستی انجام دهند.

فوق تخصص عفونی بچه ها در همین زمینه در گفت وگو با وبلاگ لین هوان اعلام کرد: اگر بتوان مرزهای استان را کنترل کرد، به زودی فرایند صعودی شیوع بیماری کاهش خواهد یافت و شرایط با آمار کنونی ادامه می یابد و شاید تعداد اندکی از افراد به بیماری دچار شوند.

دکتر محمدرحیم کدیور اضافه کرد: در صورت عدم تشدید کنترل مبادی ورودی استان و پذیرش افراد از استان های همجواری که وضع نامطلوبی دارند یا استان های مرکزی، شرایط فعلی نیز تغییر خواهد نمود و تعداد مبتلایان در فارس افزایش می یابد.

کاهش تعداد مبتلایان در گرو افزایش احتیاط

وی با تاکید بر اینکه کنترل مرزهای استان فارس سرعت افزایش تعداد مبتلایان را کم خواهد نمود، گفت: افزون بر این باید احتیاط های لازم را بیشتر کرد؛ بدین معنا درصورت شناسایی به موقع افراد مبتلا، قرنطینه خانگی و لغو هرگونه اجتماع، در آینده شاهد افزایش چندانی نخواهیم بود.

این فوق تخصص عفونی با اشاره به اینکه سازمان دنیای بهداشت شرایط شیوع کرونا را در دنیا در مرحله همه گیری (پاندمی) اعلام نموده است، اظهار کرد: گرچه این بدان معناست که تعداد زیادی از افراد در دنیا به این بیماری دچار می شوند، در وظیفه درمانی پزشکان و پرستاران تفاوتی ایجاد ننموده است؛ زیرا این قشر از روز نخست با تمام توان به مقابله با این بیماری پرداخته اند.

کدیور با بیان اینکه چند استان در کشور شرایط مناسبی از نظر شیوع کرونا ندارند، عنوان داشت: فارس از سویی به دلیل دوری از مرکز شیوع بیماری و از سوی دیگر، به دلیل زحمات بسیاری که تا به امروز کشیده شده است، در مقایسه با دیگر استان ها در شرایط بدی نیست؛ اما نباید فراموش کرد که بیماری همچنان واگیر دارد و نیازمند پیشگیری و رعایت اصول است.

مدعیان ترسناک نبودن کرونا در اشتباه هستند

وی با تاکید بر اینکه ترس از کرونا باید منجر به تلاش بیشتر برای مقابله با کرونا بدل گردد، ابراز کرد: هرکس ادعا کند که این بیماری ترس ندارد، اشتباه نموده است؛ اما ترسی که همراه با آگاهی و پیشگیری باشد نه ترسی که باعث تشدید اضطراب گردد و مانع تلاش برای مقابله با کرونا؛ به بیان دیگر باید بترسیم ولی ترسی که مراقبت بیشتری بطلبد.

این فوق تخصص عفونی درباره زمان انتها یافتن شیوع بیماری کرونا گفت: در فارس اقدامات خوبی انجام شده است و اگر بیماری محدود به این استان بود می گفتیم آینده خوبی خواهیم داشت؛ اما چون در کل کشور وجود دارد و در بعضی استان ها بیماری به هر دلیلی تحت کنترل نیست نمی توان پیش بینی درستی کرد.

قرنطینه کامل و سختگیری های پیشگیرانه راه نجات از کرونا

کدیور اضافه کرد: اگر همین امروز کل مرزهای استان بسته می شد و مردم کنترل خود را تشدید می کردند، بعد از چند هفته سیر نزولی بیماری را پیش بینی می کردیم؛ اما متاسفانه چون در کشوری هستیم که همه استان ها آلوده است و بعضی استان ها خیلی شدید آلوده اند و هیچ قرنطینه ای نداریم نمی توانیم بگوییم دقیقا چه زمانی بیماری تمام می گردد.

وی با اشاره به تجربه کشور چین در قرنطینه استان ووهان و استان های همجوار ابراز داشت: بیش از 85درصد مبتلایان در چین در ووهان و استان های همسایه آن شناسایی شدند؛ درحالیکه با قرنطینه تنها 15درصد افراد در سراسر چین مبتلا شدند و همین امروز آمار مبتلایان در این کشور به 15 نفر رسید.

این فوق تخصص عفونی گفت:این در حالی است که آمار امروز ایران بیش از 10هزار نفر مبتلا را نشان می دهد که 199 نفر آن در فارس شناسایی شده اند؛ البته با توجه به جمعیت استان، اگر حتی یک بیستم بیماران کشور را داشتیم می بایست رقمی بسیار بیش از این را برای مبتلایان اعلام می کردیم و این موضوع نشان می دهد خوب عمل نموده ایم.

کدیور اعلام کرد:متاسفانه در ابتدای شیوع بیماری، اداره و کنترل آن به خوبی صورت نگرفت و نتوانستیم استان های اولیه را قرنطینه کنیم و از همین رو تمام کشور آلوده به ویروس شد و هم اکنون نیز قرنطینه کامل نداریم؛ بنابراین پیش بینی آینده و زمان اتمام شیوع بیماری سخت است.

براساس آخرین آمار تا ظهر پنجشنبه بیست و دوم اسفند 98 تعداد مبتلایان به کرونا در کشور 10075 نفر اعلام شده است؛ همچنین طی 24 ساعت گذشته1075 نفر به این بیماری دچار شدند که از این تعداد 3276 نفر بهبود یافته اند و 429 نفر نیز فوت شده اند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران ترس همراه با آگاهی، راه درمان کروناست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ترس همراه با آگاهی، راه درمان کروناست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید