تناقضات آشکار در برنامه های محمد بن سلمان درباره کربن خنثی

به گزارش وبلاگ لین هوان، یک موسسه آمریکایی از تناقض آشکار در برنامه های ولیعهد سعودی برای رسیدن به انتشار کربن خنثی اطلاع داد.

تناقضات آشکار در برنامه های محمد بن سلمان درباره کربن خنثی

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ لین هوان،موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک اظهار داشت که برنامه های محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای رسیدن به انتشار کربن خنثی تا سال 2060 با تناقضات قابل توجهی همراه است.

وب سایت سعودی لیکس نوشت: سایمون هندرسون محقق انستیتوی واشنگتن گفت که عربستان سعودی، که بسیاری آن را - با علت موجه - به عنوان کشوری بیابانی می دانند، می خواهد به یک عربستان سبز تبدیل گردد.

محمد بن سلمان هفته گذشته در نشست ابتکار سبز سعودی در ریاض اظهار داشت این کشور که بزرگترین صادرنماینده نفت دنیا محسوب می گردد، تا سال 2060 به هدف انتشار کربن صفر خالص دست پیدا خواهد نمود.

وی در اظهارات خود طی این رویداد تأکید کرد که این کشور پادشاهی بعلاوه میخواهد تا بیش از دو برابر هدف خود را برای کاهش انتشار کربن سالانه به مقدار 278 میلیون تن تا سال 2030 افزایش دهد. هدف قبلی برای کاهش انتشار کربن به مقدار 130 میلیون تن بود.

بن سلمان گفت: ما امروز اعلام می کنیم که این کشور پادشاهی میخواهد تا به وسیله روش اقتصاد دایره ای کربن، تا سال 2060 به انتشار صفر خالص برسد، به نحوی که با برنامه های توسعه این کشور سازگار باشد و اقتصاد آن را قادر سازد تا تنوع پیدا کند... و همچنان نقش اصلی این کشور پادشاهی را در تقویت امنیت و ثبات بازارهای دنیای نفت حفظ کند.

اظهارات بن سلمان در نشست ابتکار سبز سعودی پیش از کنفرانس مهم تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد، در گلاسکو، که از 31 اکتبر تا 12 نوامبر برگزار می گردد، مطرح شد.

چرا عربستان سعودی سال 2060 را انتخاب کرد، زمانی که کشورهایی که به نوبه خود تاریخ رسیدن به این هدف را اظهار داشتند، سال 2050 را هدف قرار دادند؟ پاسخ روشن نیست، اگرچه بعضی ممکن است سال 2060 را همخوانی با بیست و ششمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل نام رسمی رویدادی که به وسیله گلاسکو برگزار می گردد، در نظر بگیرند. در هر صورت، عبدالعزیز بن سلمان وزیر نفت عربستان، برادر ناتنی بزرگتر ولیعهد، این نکته را اصلاح کرد و مدت کوتاهی پس از گفتن محمد بن سلمان اظهار داشت که انتظار دارد عربستان تا سال 2050 به هدف انتشار کربن صفر خالص دست یابد.

این امر در محاسبات آلایندگی عربستان سعودی لحاظ نشده است. کربن تنها زمانی منتشر می گردد که نفت و گاز به مقصد برسد و به بنزین یا انرژی الکتریکی تبدیل گردد. کربن بعلاوه از کشور مشتری (ایالات متحده و سایرین) و نه از کشور فراورینماینده (عربستان سعودی) منتشر می گردد.

افرادی که حافظه نسبتاً خوبی دارند ممکن است درباره سرنوشت منظره 2030 محمد بن سلمان تعجب نمایند، طرحی که در سال 2016 برای کاهش وابستگی عربستان به منابع هیدروکربنی تا سال 2030 اعلام شد.

به نظر می رسد که ریاض اکنون متوجه تناقض قبلی شده است که برای بسیاری آشکار بود. عربستان به منظور تأمین اقتصادی منظره 2030 باید فراوری و درآمدهای نفت و گاز را افزایش دهد، نه اینکه آنها را کاهش دهد.

از سوی دیگر ناظران معتقدند ولیعهد سعودی این خبر را اظهار داشت تا وجه بین المللی خود را بهبود بخشد .باتوجه به اینکه اخیرا در پی افشای جزئیاتی از سوی سعدالجبری مقام اطلاعاتی سابق سعودی در مورد نقشه محمد بن سلمان برای مسموم کردن ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان وجه وی خدشه دار شده است.

گفتنی است که جنبه تاریک ادعایی محمد بن سلمان ممکن است او را به یک شرکت نماینده در جریان عکسبرداری در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل تبدیل کند.

در نهایت، به نظر می رسد که آینده ای با هدف انتشار کربن خنثی تا 2060 با مشکلاتی روبرو است که باید در زمان حال حل شوند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "تناقضات آشکار در برنامه های محمد بن سلمان درباره کربن خنثی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تناقضات آشکار در برنامه های محمد بن سلمان درباره کربن خنثی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید