آمادگی صنعت دارو برای فراوری دارو ها، هیچ دارو و واکسنی در جهان برای درمان کرونا معرفی نشده است

به گزارش وبلاگ لین هوان، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: هیچ دارو و واکسنی در جهان برای درمان کرونا تأیید و معرفی نشده است.

آمادگی صنعت دارو برای فراوری دارو ها، هیچ دارو و واکسنی در جهان برای درمان کرونا معرفی نشده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی وبلاگ لین هوان، محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در ارتباط ویدئو کنفرانس که با حضور تعدادی از وبلاگ لین هوان برگزار گردید گفت: پلاسمادرمانی روشی است که در جهان مورد تایید نهاده شده است و توصیه های لازم برای جلوگیری از انتقال آلودگی رعایت شده است و در کنار نظارتی که انجام می دهیم وظیفه خود می دانیم به سازمان انتقال خون یاری کنیم.

شانه ساز گفت: هیچ کشوری هنوز اثربخشی داروی فاویپیراویر بر درمان بیماری کرونا اثبات نشده است و در کشور ما به موازات آزمایشات بالینی فرایند فراوری آغاز شده و این دارو برای درمان آنفلوانزا نز فراوری می گردد فرایند مطالعات بالینی مورد استفاده نهاده شده است.

وی اضافه نمود: اخباری در فضای مجازی منتشر شد که باعث ایجاد یک باور غلط شد، ولی کمیته علمی وزارت بهداشت این اظهارات را تایید نمی نماید و کار مطالعات بالینی بدون توجه به هیاهو درحال انجام است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: هیچ دارو و واکسنی در جهان برای درمان کرونا معرفی نشده است و بعضی مباحث مطرح شده در فضای مجازی غیراخلاقی است.

وی با بیان اینکه بحث راهزنی تجهیزات پزشکی در بین کشور هایی که با هم رابطه خوبی هم داشتند، باب شده است اضافه نمود: ما هم این مساله را شنیدیم، اما ما به فراوری داخل فکر می کنیم. به قدری منابع متنوعی داریم که شیطنت یک کشور کوچک نمی تواند تاثیر گذار باشد. البته این بحث را وزارت خارجه پیگیری خواهد نمود.

شانه ساز درباره افزایش قیمت دارو در امسال گفت: قیمت گذاری دارو افزایش قیمت دارو پایین تر از احتیاج و تورمی بوده که رسما اعلام شده است. امسال هم برنامه داریم تا جایی که امکان دارد افزایش قیمت نداشته باشیم. مگر اینکه بعضی موارد از جمله مواد اولیه افزایش قیمت داشته باشند.

وی اضافه نمود: مشکل خاصی برای تامین ماسک و تجهیزات در مراکز درمانی وجود ندارد، در زمینه فراوری لباس ایزوله نیز افتخار ملی در کشور اتفاق افتاده است و تامین ماسک سه لایه به نسبت روز های اول 25 برابر افزایش یافته است، در صنایع که به ماسک احتیاج دارند احتیاجشان به وسیله واردات تامین شد و ممکن است قیمت ها بالاتر از قیمت مصوب فراوری داخل باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه صنعت داروی ما آمادگی کافی برای فراوری دارو های مورد احتیاج درمان کرونا را دارد گفت: بعضی از شرکت ها اعلام آمادگی کردند تا مواد موثره این دارو ها را فراوری نمایند. در کشور مسئله ای از این بابت وجود ندارد و این دارو ها در داخل کشور فراوری می گردد.

شانه ساز درباره شرایط تست های بالینی دستگاه ویروس یاب گفت: مدارک و مستنداتی به ما ارائه شده است که نتایج پس از آزمایشات بالینی ارائه خواهد شد و مجوز صادر می گردد، اما این موضوع درحال آنالیز است.

معاون وزیر بهداشت درباره پرسنل داروخانه ها و داروسازان اعلام کرد: پرسنل داروخانه ها و داروسازان از ساعت های اولیه در روبروه با بیماران بودند و جایی از این افراد صحبت نشد. داروخانه ها هرچه داشتند را عرضه نموده اند و بسیاری از داروخانه ها حتی بدون مطالبه سود، کار خود را ادامه دادند. تعدادی از پرسنل داروخانه ها به ویروس کرونا مبتلا شده و تعدادی فوت نموده اند. نامه ای از انجمن داروسازان داشتم که از این بابت گلایه داشتند که چرا از کوشش داروخانه ها نامی برده نشده است. بیش از 95 درصد داروخانه ها دچار مشکل افت گردش مالی شده اند. این در حالی بود که داروخانه ها مکلف شده بودند در ایام تعطیلات هم خدمات بدهند.

وی ادامه داد: هزینه داروخانه ها در این ایام سر جای خود بود، اما درآمد چندانی نداشتند و خوب است که سازمان مالیات و بانک ها به این موضوع هم توجه نموده و از داروخانه ها حمایت گردد.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره کیت های تشخیصی و واردات آن اعلام کرد: در زمینه کرونا بازار مالی بزرگی برای محصولاتی مثل کیت ها شکل گرفته است. سیاست ما حمایت از فراوری داخل است و به محض این که فراورینماینده داخلی بتواند از نظر دقت و کیفیت خود را ثابت کند، برنامه تامین کیت روی استفاده از فراوری داخل خواهد بود. این هدف و سیاست کلی وزارت بهداشت است.

وی اضافه نمود: در خصوص کیت های رپید هم هنوز دقت عمل در پاسخگویی توسط کمیته علمی کرونا تایید نشده است. در حال حاضر در اروپا هم مشکل کیت وجود دارد و از چین وارد می نماید. به مرور با فراوری داخلی کیت، از هر نوع واردات در این زمینه بی احتیاج می شویم.

شانه ساز در پاسخ به سوالی درباره واردات دارو های مرتبط با کرونا، گفت: در حال حاضر دیگر واردات دارو در این زمینه نداریم و آنچه به صورت موردی وارد می گردد، سفارشاتی است که در بهمن و اسفند ماه ارائه شده بود. خوشبختانه در حال حاضر تمام اقلامی که مورد احتیاج است در داخل قابلیت فراوریشان را داریم و می توانیم فراوری کنیم که ناشی از توانمندی ماست، اما تاکید می کنم که هنوز هیچ درمان دارویی شناخته شده و تایید شده ای برای کرونا در جهان نداریم که بخواهیم خودمان را وابسته به این بدانیم که یک داروی خاصی را نتوانیم فراوری کنیم و باید وارد کنیم.

شانه ساز درباره موارد مطرح شده مبنی بر گم شدن تعدادی از داروی فاویپیراویر گفت: این که خبر چگونه اطلاع رسانی می گردد می تواند در قضاوت افکار عمومی تاثیرگذار باشد. اولین محموله فاویپیراویر 20 هزار عدد بود که 15 هزار عدد ابتدا در اختیار ما نهاده شد و در مرحله دوم پنج هزار عدد با فاصله وارد شد. البته این فاصله زمانی تعابیر مختلفی پیدا کرد. این که بخواهیم فاصله زمانی را به این نسبت بدهیم که 5 هزار دارو برای افراد خاصی جداسازی شده هم تایید نمی گردد.

وی اضافه نمود: این دارو در دو مرحله دریافت شده، اما همه این 20 هزار عدد دارو در فرآیند مطالعات بالینی وارد شد. این تعداد، چون برای انجام مطالعه کم بود، با زمانی روبرو شدیم که کارخانه داخلی هم این دارو را توانست فراوری کند و در ادامه از داروی فراوریی داخل استفاده کردیم.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: این دارو ها در همه بیمارستان ها قابل توزیع نیست و فقط در اختیار بیمارستان هایی نهاده شده که در زمینه انجام مطالعه بالینی مربوطه همکار هستند. فعلا نمی توانیم درباره اثربخشی این دارو اظهار نظر کنیم. زیرا همه موارد باید جمع بندی گردد. آنچه در فضای مجازی در زمینه اثربخشی این دارو پخش شده را به هیچ عنوان تایید نمی کنیم. در هیچ کشوری هنوز اثربخشی این دارو برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا مورد تایید قرار نگرفته است.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره وجود داروی فاویپیراویر در ناصرخسرو اعلام کرد: وقتی احتیاج کاذب در بازار ایجاد می گردد، بسیاری از دارو های تقلبی و بدون اصالت هم در بازاری مثل ناصرخسرو عرضه می گردد. گزارش های زیادی در این زمینه داریم و از این بابت متاسفیم که داروی تایید نشده اولا تجویز می گردد و بعد به خاطر ایجاد احتیاج کاذب و باور غلط، دارو را با قیمت بسیار بالا می فروشند و فکر می نمایند این دارو معجزه می نماید. در حالی که ممکن است داروی عرضه شده اصل نباشد.

وی اضافه نمود: همه 20 هزار داروی وارد شده فاویپیراویر در کارآزمایی های بالینی نهاده شده و اکنون هم نمونه فراوری داخل در اختیار مراکزی نهاده شده که این کارآزمایی بالینی را انجام می دهند.

شانه ساز گفت: قیمت مصوب ماسک اعلام شده است، ماسکی که عمدتا در اختیار مراکز بهداشتی و درمانی قرار می گیرد رایگان است، یک و نیم میلیون ظرفیت فراوری صنعتی را افزایش دادیم یک و سه دهم میلیون عدد نیز ستاد فرمان اجرایی امام در اختیار مراکز بهداشتی قرار می دهد، واردات بر اساس اسناد مستندی که ارائه می گردد و توسط کارگروه مشترک تعزیرات حکومتی و زارت بهداشت آنالیز می گردد، نمونه وارداتی 3 الی 4 هزار تومان به فروش می رسد و قیمت متغیر دارد. اطمینان پیدا کنیم آنچه عرضه می گردد از کانال رسمی وارد شده باشد و مجوز لازم را از اداره تجهیزات پزشکی دریافت نموده باشد.

شانه ساز گفت: سال 97 رقمی حدود 3.7 میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی با نسبت حدود 60 به 40 ارز مصرف شد. حدود 60 درصد این 3.7 میلیارد دلار برای اقلام وارداتی مورد استفاده نهاده شد. در سال 98 با برنامه ریزی و ورود وزیر بهداشت این عدد به حدود 3 میلیارد دلار تقلیل پیدا کرد. کل احتیاج ارزی ما به این عدد رسید و بیش از 20 درصد در ارز 4 هزار و 200 تومانی صرفه جویی شد.

وی ادامه داد: یکی از دلایل موضوع، جدی دریافت فراوری داخل بود. در سال 98 حدود 60 درصد ارز دریافتی به واردات مواد اولیه برای فراوری داخل تخصیص پیدا کرد. این باعث شد هم دسترسی ما به دارو بیشتر گردد و هم قیمت تمام شده دارو به صورت میانگین کمتر گردد. از این محل توانستیم به اقتصاد ارزی کشور هم یاری کنیم. برنامه امسال ما این است که این کاهش را به 2.5 میلیارد دلار برسانیم. با اتکا به فراوری داخل و توجه به فراوری مواد اولیه در داخل کشور می توانیم با این 2.5 میلیارد دلار، هم دارو و هم تجهیزات پزشکی مورد احتیاج را تامین کنیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: اگر فراوری داخل جدی گرفته گردد و اقلام وارداتی حذف شده و مصرف نمایندگان هم به ما یاری نمایند، می توانیم با استفاده از منابع داخلی، هم دسترسی دارو را افزایش بدهیم و هم قیمت دارو را برای مصرف نماینده داخلی کم کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "آمادگی صنعت دارو برای فراوری دارو ها، هیچ دارو و واکسنی در جهان برای درمان کرونا معرفی نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی صنعت دارو برای فراوری دارو ها، هیچ دارو و واکسنی در جهان برای درمان کرونا معرفی نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید