آزمایش اثربخشی آسترازنکا در برابر اومیکرون

به گزارش وبلاگ لین هوان، شرکت دارویی آسترازنکا میخواهد اندازه اثربخشی واکسن و داروی ساخته خود را در برابر عفونت نو کووید-19 بسنجد.

آزمایش اثربخشی آسترازنکا در برابر اومیکرون

به گزارش همشهری، گونه نگران کننده تازه کووید-19 که از آفریقای جنوبی منشأ گرفته و نام اومیکرون به آن اطلاق شده است، شرکت دارویی آسترازنکا را به فکر آزمودن میزان اثربخشی واکسن و داروی کووید-19 در برابر این گونه تازه انداخته است. به گزارش رویترز، گونه آفریقای جنوبی کووید-19 که به سرعت در این کشور در حال انتشار است، باعث ایجاد موجی از نگرانی در دنیا شده و برای جلوگیری از توسعه آن بسیاری از کشورها، آفریقای جنوبی را در فهرست قرمز خود قرار داده اند.

اما با وجود جهش های بسیار زیادی که به گفته کارشناسان این گونه را تبدیل به خطرناک ترین گونه کووید-19 تا به امروز نموده است، واکسن ها و دارو های ضدکووید-19 در راه را تا چه حد تحت تأثیر قرار می دهد. آسترازنکا که یک واکسن با اثربخشی 84درصدی برای مقابله با کووید-19 ساخته است، مدت هاست روی دارویی ضدکرونا با ترکیبی از آنتی بادی ها کار می نماید.

آسترازنکا تا به امروز 2 میلیارد دوز از واکسن های خود را در سراسر دنیا توزیع نموده است. البته در بهمن ماه عرضه واکسن های این شرکت در آفریقای جنوبی متوقف شد. آن موقع گفته می شد این واکسن در برابر بیماری ناشی از گونه بتا -که آن موقع در این کشور غالب شده بود- کم اثر است.

شرکت آسترازنکا در بیانیه ای درباره تصمیم تازهش، گفت: مانند سایر گونه های دیگر، ما در حال شناخت بیشتر گونه B.1.1.529 هستیم تا اثر آن روی واکسن را هم دریابیم. آن ها برای دریافت داده های بیشتر در حال تحقیق در بوتسوانا و اسواتینی هستند. این کار باعث می گردد که به داده دنیای واقعی در مواجهه با ویروس تازه دسترسی داشته باشند.

غول دارویی انگلیسی- سوئدی همیشه تأکید دارد که واکسن ساخت آن ها در برابر همه گونه های نگران کننده SARS-CoV-2 مؤثر است: ما با همکاری دانشگاه آکسفورد پلتفرم واکسنی توسعه داده ایم که به گونه های تازه بیماری به سرعت پاسخ می دهد. از طرفی، آسترازنکا مخلوطی از آنتی بادی های توسعه داده است که می تواند هم در جلوگیری از ابتلا و هم درمان کووید-19 مؤثر باشد. با اینکه بعضی دانشمندان ابراز نگرانی نموده اند که جهش های پروتئین سنبله در گونه تازه، ممکن است مانع اثربخشی دارو های مونوکلونال آنتی بادی گردد، اما داروی ترکیبی ساخته شده به وسیله آسترازنکا ممکن است همچنان اثربخشی خود را حفظ کند.

شرکت آسترازنکا بعلاوه اعلام نموده ما اثر طولانی مدت ترکیب آنتی بادی AZD 7442 را در برابر گونه های تازه آزمایش می کنیم و امیدواریم AZD 7442 اثربخشی خود را حفظ کند؛ چراکه شامل 2 آنتی بادی مهم با فعالیت های مختلف و تکمیل کننده در برابر ویروس هستند.

ماندگاری دوز تقویتی چقدر است؟

با آغاز تزریق دوز تقویتی واکسن برای سالمندانی که بیش از 4 ماه از دوز دومشان گذشته، این سؤال پیش آمده که اثربخشی و ماندگاری دوز تقویتی چه میزان است؟

آنتونی فائوچی، متخصص بیماری های عفونی در آمریکا می گوید: امیدواریم که اثر دوز های تقویتی به حدی زیاد و ماندگار باشد که دیگر احتیاج به دوز بعدی نداشته باشیم. ما باید امیدوار باشیم که دوز سوم واکسن هایی با پلتفرم mRNA مانند فایزر و مدرنا نه تن ها سطح ایمنی را افزایش بدهد، بلکه دوام آن را بیشتر کند به طوری که لزوما هر 6 ماه یا یک سال به آن احتیاج پیدا نکنید. اما آنچه واضح است این است که هم اکنون میزان ماندگاری دوز های تقویتی همچنان ناشناخته است و پیداکردن جواب این سؤال زمان می برد.

ژولی پارسونت، متخصص اپیدمیولوژی در دانشگاه استنفورد می گوید: ما درباره ماندگاری دوز تقویتی چیز زیادی نمی دانیم. امید این است که احتیاجی به واکسیناسیون های بعدی نباشد، اما هنوز هیچ شاهدی برای حمایت از این امید نداریم. بسیاری از متخصصان امیدوارند که کار با همین 3 دوز واکسن تمام گردد، اما همچنان امکان دارد که تکرار واکسن های کووید به طور سالانه یا هر 6 ماه تبدیل به یک قاعده گردد؛ مانند واکسن سالانه آنفلوآنزا.

پارسونت نگران این است که با بروز گونه های تازه بیماری، اثربخشی واکسن ها کم شده یا از بین برود. اگر اینگونه باشد، احتیاج به واکسیناسیون در برابر کووید-19 سالانه می گردد. آنچه می دانیم این است که تزریق دوز تقویتی، باعث محافظت بیشتر هر فرد واکسینه شده در جلوگیری از ابتلای موفقیت آمیز به نسبت افراد غیرواکسینه می گردد.

پارسونت گفت: هم اکنون می دانیم که تزریق 2 دوز واکسن تا 6 ماه باعث ایمنی و اثربخش است، اما این را هم می دانیم که اثر واکسن ها در طول زمان کم می گردد، برای همین است که این زمانبندی برای تزریق دوز تقویتی معین شده است.

منبع: فرارو

به "آزمایش اثربخشی آسترازنکا در برابر اومیکرون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمایش اثربخشی آسترازنکا در برابر اومیکرون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید