نقش حیاتی یک پروتئین در سرعت ترمیم زخم

به گزارش وبلاگ لین هوان، پژوهشگران آمریکایی در بررسی نو خود، نقش مهم یک پروتئین را در سرعت ترمیم زخم های پوست نشان داده اند.

نقش حیاتی یک پروتئین در سرعت ترمیم زخم

به گزارش ایسنا و به نقل از کالیفرنیا نیوز تایمز، پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، ارواین (UCI) در بررسی تازه خود نشان داده اند که پروتئین موسوم به PIEZO1 موجود در سلول ها، یک نقش کلیدی را در تنظیم سرعت ترمیم زخم پوست بر عهده دارد.

این پژوهش نشان می دهد که ترمیم زخم های پوست در موش هایی که فاقد PIEZO1 در سلول های موسوم به کراتینوسیت (Keratinocyte) هستند، نسبت به موش هایی که عملکرد PIEZO1 در کراتینوسیت آن ها بالاتر است، سریع تر صورت می گیرد.

پژوهشگران دریافتند که فعالیت PIEZO1، انقباض سلولی را افزایش می دهد و به کاهش تاثیر انتقال کراتینوسیت و فرایند بهبود زخم می انجامد. در مقابل، مهار PIEZO1 می تواند به بهبود سریع تر زخم در شرایط آزمایشگاهی و درون جانداری کمک کند.

مدا پاتاک (Medha Pathak)، استادیار بخش فیزیولوژی و بیوفیزیک دانشگاه کالیفرنیا، ارواین گفت: همکاران ما در آزمایشگاه آردم پاتاپوتیان (Ardem Patapoutian) در موسسه پژوهشی اسکریپس (TSRI) مشاهده کردند که بهبود زخم در موش هایی که PIEZO1 آن ها کمتر است، سریع تر صورت می گیرد.

ما می خواستیم چگونگی، زمان و مکان دخالت PIEZO1 را تشخیص دهیم تا درمان های بالقوه ای را پیدا کنیم که ممکن است ترمیم زخم را سرعت ببخشند. آزمایشگاه من برای این کار، روش های تازهی را برای نشان دادن PIEZO1 هنگام بهبود زخم در شرایط آزمایشگاهی توسعه داد.

پروتئین PIEZO1، یکی از چندین پروتئینی است که می توانند نشانه های مکانیکی را احساس کنند و دستورالعمل هایی را برای فعالیت سلول ارائه دهند. پژوهش های پیشین نشان داده اند که این پروتئین های حسگر، در بسته شدن زخم موثر هستند، اما پروتئین های ویژه ای که درگیر این فرآیند هستند، ناشناخته بودند. این نخستین پژوهشی است که نقش PIEZO1 را در ترمیم زخم مورد بررسی قرار می دهد.

پوست، بزرگترین اندام بدن است که از آن در برابر تهدیدات بیرونی محافظت می کند و در عین حال، حس لامسه را نیز ممکن می سازد. زخم شدن پوست در این عملکرد ها مداخله می کند و بدن را در معرض افزایش خطر عفونت، بیماری و تشکیل جای زخم قرار می دهد.

کراتینوسیت ها طی بهبود زخم، از لبه های زخم به سمت داخل حرکت می کنند تا شکاف زخم را ببندند. این کار به بازیابی سد پوستی می انجامد و عملکرد محافظتی پوست را دوباره برقرار می کند.

جسی هولت (Jesse Holt)، از پژوهشگران آزمایشگاه پاتاک و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: پژوهش های پیشین که در این زمینه اجرا شده اند، ثابت کرده اند که نشانه های مکانیکی، انتقال کراتینوسیت ها را طی بهبود زخم تنظیم می کنند. ما در این پژوهش نشان داده ایم که PIEZO1 در کراتینوسیت ها، مانند یک حسگر عمل می کند و این نشانه ها را برای تنظیم سرعت بهبود زخم پردازش می کند. ما در کمال تعجب متوجه شدیم که PIEZO1 در لبه زخم تجمع می کند و به مهار بهبودی می پردازد.

یافته های این پژوهش، امکان درک نحوه ترمیم زخم را فراهم می کنند و راه را برای ارائه درمان های تازه ترمیم زخم هموار می سازند.

با وجود این، باید پژوهش بیشتری صورت بگیرد تا تایید شود که فعالیت PIEZO1، عوارض جانبی مانند کاهش حس لامسه را به همراه ندارد. همچنین باید آزمایش انسانی در این زمینه انجام شود.

این پژوهش، در مجله eLife به چاپ رسید.

منبع: فرارو

به "نقش حیاتی یک پروتئین در سرعت ترمیم زخم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش حیاتی یک پروتئین در سرعت ترمیم زخم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید