9 نکته جالب در خصوص فرهنگ مردم ژاپن

به گزارش وبلاگ لین هوان، فرهنگ مردم ژاپن | Japanese Culture

بیش از 150 سال از زمانی که ژاپن درهایش را به روی دنیا دیگر باز کرد، می گذرد. با اینحال هنوز هم این مردم، فرهنگ بسیار جالبی دارند که نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد. فرهنگ مردم ژاپن از طرز غذا خوردن آن ها گرفته تا نحوه صحبت آن ها ناشی از تاریخ طولانی کشورشان بوده و می توان گفت که طی هزاران سال از دوره حومون تا امروز تشکیل شده است. خبرنگاران در ادامه می خواهد نکات جالبی از فرهنگ مردم ژاپن را به شما بگویید؛ با ما همراه باشید.

9 نکته جالب در خصوص فرهنگ مردم ژاپن

نشان ملی کشور ژاپن

گل داوودی 16 پر نشان ملی کشور ژاپن است. امپراطور، مامورال فدرال و خانواده سلطنتی از این نشان استفاده می نمایند. در دوان باستان هیچ کس جز امپراطور اجازه استفاده از این نشان را نداشته است. رنگ این نشان زرد است و با خطوط قرمز و مشکی احاطه شده است.

1- Omiyage چیزی بیشتر از سوغاتی است

Omiyage احتمالا در فارسی به سوغاتی ترجمه گردد، اما چیزی بیشتر از آن است. ممکن است در بسیاری از فرهنگ ها افراد برای خودشان از جایی یک سوغاتی یا یادگاری بیاورند اما Omiyage چیزی است که شما بعد از یک سفر برای دوست، خانواده یا همکارانتان می آرید. Omiyage معمولا غذاهای خاصی از فرهنگ های مختلف اند که در جعبه های رنگی بسیار زیبایی بسته بدنی شده اند. با اینکه سوغاتی در بیشتر کشورها یک نشانه دوست داشتن و سلیقه ای ایست، در فرهنگ مردم ژاپن یک جور الزام است و افراد از شما انتظار آن را دارند.

2- نشانه هایی در خصوص کفش وجود دارد

ممکن است بدانید که مرسوم است که کفش های خود را هنگام ورود به خانه کسی در ژاپن در بیاورید. اما می توان گفت که اگر قرار باشد آن ها را در بسیاری از ساختمان های دیگر مانند زیارتگاه ها، رستوران و … دربیارید برایتان بسیار سخت خواهد بود. خوشبختانه چندین نشانه برای این موضوع وجود دارد و شما در بعضی مکان ها نیازی به این کار ندارید. مثلا اگر در کنار ورودی یک خانه یا مکان، دمپایی ورودی قرار گیرد، نشانه مشخصی است که مهمانان باید کفش های خود را در فضای باز در آورده و دمپایی بپوشند. علاوه بر این، اگر سحط بخش ورودی خانه ای بالاتر از نقطه ورود باشد، به این معنی است که مهمانان باید قبل از ورود به داخل یعنی همان سطح بالایی، کفش خود را در ورودی در بیاورند.

3- خانم های ژاپنی عادت داشتند که دندان های خود را سیاه نمایند

برای قرن ها، سیاه کردن دندان ها که به ohaguro معروف بود، برای خانم های ژاپنی بخصوص افراد متاهل امری عادی محسوب می شد. علاوه بر اینکه سیاه کردن دندان ها نشانه جذابیت بود، آن ها این کار را می کردند تا دندان هایشان را از پوسیدگی و دیگر مسائل دندانی محافظت نمایند. در اواخر قرن 19 این کار به خاطر اینکه حاکمان می خواستند ژاپنی ها را مدرن تر و بیشتر شبیه فرهنگ غربی نمایند، سیاه کردن دندان ها را ممنوع اعلام کردند.

4- بی احترامی است اگر در هنگام راه رفتن، چیزی بخورید یا بنوشید

در بسیاری از کشورها، بسیار عادی است که شخصی را در حال راه رفتن ببینید که یک بسته چیپس داشته و مشغول خوردن آن است. اما در ژاپن اصلا عادی نیست! فرهنگ مردم ژاپن می گوید که زمانی که شما در حال راه رفتن هستید نباید چیزی بخورید یا بنوشید و این کار را به حساب بی احترامی و البته پایین بودن شخصیت فرد می گذارند. وقتی ژاپنی ها خوراکی یا نوشیدنی را از یک مغازه یا دکه کوچک می خرند، معمولا آن ها را می بینید که کنار همان جا ایستاده و مشغول خوردن آن هستند که از راه رفتن و خوردن جلوگیری نموده باشند.

5- بیسبال بسیار محبوب است

با اینکه سومو، ورزش ملی ژاپن است اما این بیسبال است که مردم ژاپن بیشتر آن را نگاه می نمایند. این ورزش در زمانی میجی به کشور وارد شد و پس از آن به خاطر حضور آمریکایی ها در جنگ جهانی دوم در ژاپن، محبوبیت زیادی کسب کرد. ژاپن دو لیگ حرفه ای بیسبال دارد و بعلاوه، کشور پر از مدرسه و دانشگاه های مربوط به این ورزش است.

6- هر نوع قرار گیری چاپ استیک ها (چوبک)، معنی خاصی دارد

زمانی که در ژاپن هستید باید حواستان باشد که وقتی غذا نمی خورید، چاپ استیک خود را در ظرف به حال خود رها نکنید. این کار بیشتر در مراسم ختم انجام می گیرد و نشانه بد یمنی است. دادن غذا به کسی به صورتی که از چاپ استیک خود غذا را به چاپ استیک او دهید، به همان علت که در مراسم ختم استفاده می گردد، اصلا کار درستی به حساب نمی آید. مثلا اگر می خواهید به کسی چیزی بدهید، باید با چاپ استیک خود، آن را در بشقاب شخص بگذارید.

7- همه برای یکدیگر نوشیدنی می ریزند

هنگامی که افراد در گروهی با هم غذا می خورند، مؤدبانه است که به جای ریختن نوشیدنی خود لیوان های دیگر را پر نمایند. یعنی مثلا وقتی سر شام هستید و می خواهید آب بنوشید، باید منتظر بمانید تا شخصی لیوان را برای شما پر کند. بعلاوه باید حواستان به لیوان های خالی باشد؛ شاید شخصی منتظر است که شما برای او نوشیدنی بریزید.

8- روش خاصی برای قدردانی از بونسای وجود دارد

می دانید که بونسای درختان کوچک مینیاتوری هستند که به حالت هنری، طراحی می شوند. آن ها به گونه ای هستند که از لحاظ بصری زیبا و خاص باشند. بعلاوه نماد این باشند که این درخت اگر در طبیعت قرار داشت، اینگونه بود. خب حالا زمانی که یک بونسای دیدیم چه باید بکنیم؟ شما باید کمی خود را پایین بیاورید که حالتی دست بدهد که انگار شما به میزان آن کوچک هستید. در آن موقع می توانید تصور کنید که یک بونسای در طبیعت چگونه می تواند باشد.

9- هورت کشیدن یک نوع تعریف است

برای کشوری که پر از اتیکت های رفتاری و اخلاقی است بسیار عجیب است که هورت کشیدن نودل یا سوپ در زمان خوردن آن، تا این حد قبول شده باشد. در حقیقت، این کار تنها قبول شده نیست بلکه در حقیقت کاری است که باید انجام دهید. زمانی که هورت می کشید یعنی می گویید که غذا خوشمزه است و این کار نشانه تقدیری برای آشپز است. علاوه بر آن خوردن نودل ها را زمانی که بسیار داغ هستند، هورت کشیدن راحت می نماید. فرهنگ مردم ژاپن می گوید که با این کار طعم غذا بهتر معلوم می گردد.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت

به "9 نکته جالب در خصوص فرهنگ مردم ژاپن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 نکته جالب در خصوص فرهنگ مردم ژاپن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید