گل محمدی و بازگشت به نسخه قهرمانی پرسپولیس؛ پرس شدید و حفظ توپ

به گزارش وبلاگ لین هوان، خبرگزاری خبرنگاران- پرسپولیس از نظر بازیکن و خصوصیات آن ها با توجه به چند پسته بودن شان این قابلیت را دارد تا در ارنج غافلگیری هایی را ایجاد کند.

گل محمدی و بازگشت به نسخه قهرمانی پرسپولیس؛ پرس شدید و حفظ توپ

به گزارش وبلاگ لین هوان، انتقاد از نداشتن پلی میکر این روزها هم دامن یحیی گل محمدی و هم فرهاد مجیدی را گرفته، و به گمان بسیاری از هواداران استقلال و پرسپولیس ضعف های اخیر در ایجاد موقعیت بیشتر به نبود یک بازیساز کلاسیک در ترکیب دو تیم ارتباط دارد. نقدهای که باعث شد تا حمید مطهری در مقام جواب به این نقدها برآید و در نهایت به استراتژی اصلی تیمش در بازیسازی اشاره کند.

البته آنچه مطهری به زبان آورد موضوعی سری و نامکشوف نبود که برای آن نیاز به توضیحات یکی از اعضای کادر فنی پرسپولیس برای رمزگشایی داشته باشد. در دو فصلی که یحیی گل محمدی و دستیارانش پرسپولیس را در دست گرفته اند، علاقه این مربی به ساخت بازی از کناره ها عیان شده بود. حتی قبل تر از او، برانکو نیز با تغییر سیستم پرسپولیس، از توانایی بازیکنی همانند بشار رسن برای بازیسازی از کناره ها بهره برده بود. اما نکته مهم در اظهارات مطهری، فنی صحبت کردن یک مربی در مقابل دوربین های تلویزیونی و تشریح کردن استراتژی اصلی تیمش در ساخت حملات بود.

تعیین است که کادر فنی پرسپولیس از خطرات موضوع کناره ها در ساختن حملات و بازیسازی آگاه است و قاعدتا همه تخم مرغ هایش را در یک سبد قرار نمی دهد و این موضوع به خصوص در تلاشِ تا کنون به ثمر نرسیده ی، استفاده از توان بازیسازی رضا اسدی از عقب خود را نشان داد. آنچه می شد از نمایش پرسپولیس در دو بازی مقابل فولاد و نساجی در دو هفته اول استنباط کرد، نقش ویژه اسدی در دادن پاس های عمقی کوتاه و بلند بود که نشان می داد کادر فنی پرسپولیس قصد دارد، تفاوت هایی در سبک بازی تیمش نسبت به فصل قبل ایجاد کند. با این حال عدم هماهنگی اسدی در قالب تاکتیکی پرسپولیس و ضعف او در اجرای وظایف دفاعی باعث شد تا پرسپولیس فعلا به تنظیمات فصل پیش بازشود. با این حال حتی در غیاب اسدی نیز، اضافه شدن عالیشاه به میانه میدان و یا فاصله گرفتن گهگاهی ترابی و امیری از کناره ها نشان می داد که کادر فنی پرسپولیس، در پی ایجاد تنوع در ساخت بازی است.

پرسپولیس در بازی با صنعت نفت، علیرغم پوشش دادن عرض منطقه دفاعی حریف با بازیکنان زیاد، اما در پی عرض دادن زیاد به بازی و متمایل شدن بیش از حد به کناره ها نبود. درست برخلاف استقلال که تا توانست در جدال با گل گهر به بازی عرض داد و در عوض نتوانست با نفرات پرتعداد عرض زمین را پوشش دهد و به همین دلیل فاصله بازیکنان این تیم از هم زیاد به نظر می رسید. همین هم شد که انگار ضعف استقلال در خلق موقعیت به نبود یک بازیساز کلاسیک برمی شود در حالی که ایراد اصلی را می توان در نوع آرایش بازیکنان این تیم به وقت حمله و در یک سوم دفاعی حریف ربط داد. در مقابل پرسپولیس با فشرده کردن زمین بازی از نظر طولی و با بالا بازی کردن خط دفاعی و مدافعان کناری، از تعدد بازیکنان خود در عرض دفاعی حریف بهره برد و در مقابل نبود بازیساز کلاسیک هم در این بازی به چشم نیامد. بدین ترتیب ضعف قرمزها در بازی های قبل در خلق موقعیت که تصور می رفت به دلیل نبود بازیساز کلاسیک در میانه میدان است با آرایش بازیکنان در فاز حمله جبران شد.

سرلک در دومین فصل بازی با پیراهن پرسپولیس توانسته درخشش قابل توجهی را از خود نشان دهد. او این هفته در نقش گلزن برای سرخپوشان ظاهر شد اما با این حال نقش اصلی این بازیکن تخریب نمایش هجومی حریف و البته انتقال با دقت توپ بوده است. هافبک دفاعی سرخپوشان این فصل در مجموع 23 کنش دفاعی (تکل و دفع و قطع توپ) داشته و ششمین بازیکن برتر پرسپولیس از این لحاظ است اما در دقت پاس جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است. شماره 10 سرخپوشان در لیگ بیست و یکم، آمار 92٪ پاس صحیح را دارد و از بین 288 پاس، 265 پاس صحیح داده است. رنکته مهم اینکه اگر او در ارسال پاس کلیدی پیروز نبوده اما در انتقال توپ به بازیکنان هجومی با دقت ظاهر شده و باید دید در ادامه فصل چه خواهد کرد.

مشکلاتی برای پرسپولیس در استفاده از بازیکنان خارجی شان وجود دارد که باعث شده آنها هنوز پیوستن دو بازیکن تاجیک خود را رسما اعلام نکنند و فقط آنها را روی سکوهای ورزشگاه ببینیم. در این هفته استقلال هم همانند پرسپولیس قادر به استفاده از این بازیکنانش نبود و مشکلاتی در زمینه دادن ضمانتنامه بانکی به وجود آمد که سبب شد ژستد و یامگا در آخرین ساعت بازی مقابل گل گهر از ترکیب کنار گذاشته شوند.

غلامرضا رفیعی، مشاور حقوقی فدراسیون امروز با حضور در برنامه صبحگاهی شبکه سه در این خصوص توضیح داد. او در مورد خارجی های پرسپولیس گفت: در مورد خارجی های پرسپولیس مشکل پرداخت طلب آقای کالدرون است. زمانی که پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس باز شود، وقتی که پرسپولیس درخواست ثبت قرارداد آن ها را داشته باشد برای اینکه ماجرای آقای طارمی تکرار نشود استعلام خواهیم گرفت . اگر فیفا اعلام کند که مسئله ای وجود ندارد قرارداد آنها ثبت خواهد شد.

رفیعی در مورد مشکل خارجی های استقلال نیز بیان نمود: در مورد استقلال هم باید بگویم آنها می گویند که ما به قوانین فدراسیون احترام می گذاریم ولی شرایطی پیش آمده که ما از نظر قانونی نمی توانیم ضمانت نامه بانکی بگیریم و باید فکر دیگری برایش بکنیم. امیدوارم بتوانیم تصمیمی اتخاذ کنیم که مشکل آنها نیز حل شود.

منبع: خبرگزاری آریا

به "گل محمدی و بازگشت به نسخه قهرمانی پرسپولیس؛ پرس شدید و حفظ توپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گل محمدی و بازگشت به نسخه قهرمانی پرسپولیس؛ پرس شدید و حفظ توپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید