مقبره شاه عباس با فرش قم حدود 353 سال پیش مفروش می شود

به گزارش وبلاگ لین هوان، مقبره شاه عباس با فرش قم حدود 353 سال پیش که جزء عجایب هفت گانه فرش در جهان مفروش می شود.

مقبره شاه عباس با فرش قم حدود 353 سال پیش مفروش می شود

فرش قم برندی جهانی دارد و باید فرش ابریشم قم به عنوان اولین برند جهانی ثبت شود و قم نیز به عنوان مرکز فرش دستباف جهان به ثبت برسد. فرش قم از سال 87 در سطح ملی ثبت شده، در سال 89 نیز ثبت بین المللی شده است.

همچنین لازم است آثار طراحی و نقاشی فرش دستباف نیز به ثبت جهانی برسد. در این راستا راه اندازی سامانه ثبت آثار فرش دستباف در استان قم راهکاری مهم در ساماندهی فرش است. مرکز ملی فرش و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با ایجاد درگاه الکترونیکی زمینه آسان ثبت آثار طراحان و نقاشان را فراهم کرده است. این رویکرد مانع از کپی برداری می شود و هنرمندان نیز می توانند به طور قانونی طرح های خود را پیگیری کنند.

تورج ژوله محقق و استاد فرش در خصوص فرش مقبره شاه عباس در قم در پنجمین همایش گره طلایی رشتی زاده در تالار مرکزی شهر قم گفت:

حدود 353 سال قبل چند تن از هنرمندان فرش در حوالی قم سنت دیرینه فرش قم را شکستند و فرشی ویژه مفروش کردن مقبره شاه عباس طراحی کردند.

این فرش از عجایب هفت گانه فرش در جهان و افتخاری برای فرش دستباف قم بوده که نعمت الله جوشقانی آن را بافته است. این فرش 60 متری 14 قطعه بی نظیر داشته و دارای سرو و انار و سمبل هایی از طبیعت است.

فرش مذکور در موزه آستانه قم به دلیل کمبود مکان به صورت تاشده قرار داشته و بازدیدکنندگان نمی توانند آن را به صورت تمام قد مشاهده کنند.

محقق و استاد فرش بیان نمود:

باید برای ثبت جهانی این فرش که در طول تاریخ 4 بار از آن سخن گفته شده کاری کرد و این فرش زیبا را به جهان عرضه نمود.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "مقبره شاه عباس با فرش قم حدود 353 سال پیش مفروش می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقبره شاه عباس با فرش قم حدود 353 سال پیش مفروش می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید