قدیمی ترین قنادی تهران را بشناسید؛ دکتر مصدق مشتری اینجا بود

به گزارش وبلاگ لین هوان، قنادی بهار در مجاورت محله امامزاده یحیی (ع) سال 1317 راه اندازی و از همان سال ها به واسطه شیرینی پادرازی معروفش، شناخته شد و هنوز هم به همین علت بین تهرانی ها معروف است.

قدیمی ترین قنادی تهران را بشناسید؛ دکتر مصدق مشتری اینجا بود

به گزارش همشهری، این شیرینی از اختراع های مرحوم حاج علی اکبر ماها بانی این قنادی 80 ساله است که پخت آن را برای نخستین بار در تهران آغاز کرد. شیرینی پادرازی قبل از تهران در مشهد فراوری و عرضه می شد، ولی هنر حاج اکبر در تغییر کیفیت و طعم آن باعث جهانی شدن و ثبت آن به نام قنادی بهار می گردد.

مشتریان مشهور یک قنادی مشهور

تا یک صد سال قبل قنادی به صورت امروزی وجود نداشت. دکان هایی بود که قند، آبنبات و نبات عرضه می کرد و مردم با خرید آن ها شیرینی های خانگی محبوب شان را می پختند.

بعد از راه اندازی نخستین کارخانه فراوری قند و شکر در کهریزک، چون این نوع محصولات به وفور در اختیار مردم قرار می گرفت کاسبی دکان های قند و نبات کساد شد و صاحبان آن ها پخت انواع شیرینی برای مردم را آغاز کردند.

همین زمان بود که قنادی بهار راه اندازی می گردد. نوه حاج علی اکبر، عباس کلباسی که الان قنادی پدربزرگ را در خیابان بهار اداره می نماید می گوید: پادرازی های این قنادی مشتریان زیادی داشت. بسیاری از رجال قاجار که بعد از انقراض سلسله قاجاریه در حوالی این خیابان زندگی می کردند مشتری پرو پاقرص ما بودند. از پدرم شنیدم که سفیر ایتالیا شیرینی پادرازی را برای نخست وزیر وقت کشورش از اینجا می خرید و او آنقدر از طعم این شیرینی خوشش می آمد که نخستین صادرات صنعت شیرینی همان زمان از قنادی بهار آغاز شد.

کلباسی می افزاید: همسر دکتر مصدق هم شیرینی های خانه اش را از اینجا می خرید. هیچ وقت نشنیدم که پدربزرگم بگوید خود مصدق را هم دیده باشد که برای خرید شیرینی به اینجا بیاید. می گفت افرادی بودند که می آمدند و برای مصدق از اینجا شیرینی می خریدند.

منبع: فرارو

به "قدیمی ترین قنادی تهران را بشناسید؛ دکتر مصدق مشتری اینجا بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین قنادی تهران را بشناسید؛ دکتر مصدق مشتری اینجا بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید