صمد چینی فروشان: همواره به تئاتر و ترجمه متعهدم

به گزارش وبلاگ لین هوان، تهران (پانا)-مترجم و منتقد تئاتر می گوید که سال ها زمانش را برای ترجمه کتاب هایی که در زمینه تئاتر نوشته شده اند صرف نموده زیرا او خودش را به تئاتر مسئول می داند و احساس تعهد به ترجمه و تئاتر دارد.

صمد چینی فروشان: همواره به تئاتر و ترجمه متعهدم

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

صمد چینی فروشان مترجم و منتقد تئاتر یکی از افرادی است که زمان زیادی از عمر خود را صرف ترجمه و نقد آثاری که در زمینه تئاتر هستند نموده است. به پاس ارج نهادن به هنر او و زحماتی که در این سال ها کشیده است با او به گفت وگویی نشستیم که در ادامه می خوانید.

از چه سالی کار مترجمی را آغاز کردید؟

قبل از اینکه کار ترجمه را آغاز کنم، نویسندگی را با نوشتن کار کودک آغاز کردم. اولین کتابی که نوشتم مربوط به اوایل سال 70 بود. آغاز همکاری من با انتشارات سروش در اواسط دهه 70 بود. برای این انتشارات چند مقاله در حوزه تئاتر ترجمه کردم که تمامشان به چاپ رسیدند. طی سال ها با مجله ها و روزنامه های گوناگون همکاری می کردم و مطالبم به چاپ می رسیدند. بعد از آن به غیر از مطالب نقدی که در نشریه سروش و نشریه های دیگر داشتم کتاب حیاتی و زیبای تئاتر پست مدرن را چاپ و ترجمه کردم. این کتاب حتی به چاپ دوم رسید، با اینکه استقبال خوبی داشت اما چاپ آن متوقف شد. بعد از آن نمایشنامه ترکه ها و استخوان ها را در چاپ قطره منتشر کردم این کتاب درباره مسائل جنگ ویتنام است.

کتاب چشم کارگردان چه سالی چاپ شد؟

کتاب چشم کارگردان سال 98 به چاپ رسید و ناشر آن سازمان سمت بود. این کتاب به دلیل زبان و ادبیات خاصی که داشت ترجمه آن بسیار طول کشید زیرا نمی خواستم آن را بد ترجمه کنم. من همیشه به مسئله ترجمه تعهد دارم و کارم را با وسواس زیاد انجام می دهم به همین دلیل چاپ کتاب چشم کارگردان بیش از 6 سال طول کشید.

چشم کارگردان درباره چیست؟

چشم کارگردان کتابی است جامع درباره کارگردانی و بازیگری، به این پرسش پاسخ مثبت می دهد. به جرأت می توان گفت که دانشجویان آن را به عنوان منبعی شغلی و حرفه ای در تمام عمر حفظ خواهند کرد. با آنکه این کتاب رویکردی درون نگر و فردبنیان دارد، اما بر نیم قرن تجربه آموزش و کارگردانی راسخ است. از نظر آهارت، تئاتر ابزار کارآمد و مؤثری است برای روبروه زنده ملت ها با تاریخ و فرهنگ گذشته و حال، ارزش های معنوی، واقعیت ها و حقایق زندگی، و گسترش همه جانبه تفاهم و درک متقابل. در اینجا خواننده با کتابی درباره اجرای تئاتر روبرو است که او را با همه لایه های آفرینش تئاتر، تئاتری همیشه به یادماندنی، درگیر می نماید.

کتاب هایی که ترجمه می کنید با چه معیاری انتخاب می شوند؟

در هر رشته ای مترجمان واقعی کسانی هستند که خودشان دغدغه جدی درباره ترجمه داشته باشند، چنین مترجمانی درواقع پژوهشگرانی هستند که با اهداف آموزشی و فرهنگی خاصی دست به ترجمه می زنند. همانطور که انتخاب هایم نشان می دهند در تمام این مدت به دنبال یافتن آثاری برای ترجمه بودم که به نوعی و در مقاطعی بتوانند جوابگوی نیازهای زمانه خودشان باشند. برای مثال کتاب کارگردانی پست مدرن زمانی منتشر شد که بحث مدرنیته دغدغه بسیاری از هنرمندان به خصوص تئاتری ها شده بود. با مشاهده نزول روز افزون ارزش های زیبایی و معنا شناختی و اجرایی تئاتر و عمیق شدن روز افزون شکاف میان تئاتر و نیازهای ادراکی و زیبایی شناختی مخاطب ما بود که ترجمه کتاب چشم کارگردان را به دست گرفتم و وقت زیادی را هم برای ترجمه و چاپ آبرومندانه آن صرف کردم.

کتاب چشم کارگردان چه کاربردی برای اهالی تئاتر می تواند داشته باشد؟

کتاب چشم کارگردان حاصل تجربیات عملی جان هارت در حوزه های مختلف کارگردانی، نویسندگی، بازیگری، تدریس و اجرای تئاتر است که می تواند به مرجعی برای تمام حوزه های تئاتر در سراسر کشور تبدیل گردد تا در آینده شاهد نسل متفاوتی از فعالان تئاتر در کشور شویم به نظر من مدرسان و اساتید تئاتر می توانند با استفاده از بحث های مختلف این کتاب منبع آموزشی کافی برای کلیه مراحل تئاتر از مرحله مقدماتی تا لیسانس و فوق لیسانس را فراهم کند و از این طریق فرایند آموزشی کشورمان را اعتلای جدی ببخشند.همچنین آنها می توانند بر اساس فصل های مختلف آن در سال های آینده فصل های آموزشی جذاب تری را تدوین نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "صمد چینی فروشان: همواره به تئاتر و ترجمه متعهدم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صمد چینی فروشان: همواره به تئاتر و ترجمه متعهدم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید