سفیر روسیه: کوشش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ناکام خواهد ماند

به گزارش وبلاگ لین هوان، لوان جاگاریان با اشاره به اینکه روابط کنونی روسیه و ایران را می توان نزدیکترین سطح روابط دیپلماتیک دو کشور نامید، تأکید کرد: آمریکا با وجود کوشش بسیار پیروز نخواهد شد تحریم تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی را تمدید کند.

سفیر روسیه: کوشش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ناکام خواهد ماند

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ لین هوان، لوان جاگاریان سفیر فدراسیون روسیه در تهران در مصاحبه ای اختصاصی با خبرگزاری تاس که به مناسبت 20 ماه مه (31 اردیبهشت ماه) صدمین سالگرد روابط بین روسیه و ایران انجام شد، تأکید کرد که کوشش دولت آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی بعید است که پیروز شود.

وی گفت: تحریم تسلیحاتی ایران در تاریخ 18 اکتبر امسال (28 مهر ماه) به انتها خواهد رسید و من فکر نمی کنم که کوشش های دست وپا شکسته آمریکایی ها برای جلوگیری از این مسئله پیروزیت آمیز باشد. ایالات متحده که با خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، خود با شدیدترین شکل قوانین بین المللی را نقض نموده و نتوانسته به تعهداتش عمل کند و اکنون هم مقامات واشنگتن در کوششند تا کشورهای دیگر را ترغیب به پای گذاشتن در همین راستا نمایند، هرچند به عقیده من، در این راه ناکام خواهند ماند.

این دیپلمات بلندپایه اضافه نمود: روسیه برای رفع تحریم ها و ادامه همکاری های خود با ایران در عرصه نظامی فنی مسئله ای نمی بیند و اگر طرف ایرانی برنامه های خاصی را ارائه دهد، مسکو مطابق با استانداردهای بین المللی آنها را مورد آنالیز قرار خواهد داد.

روسیه و ایران دارای نزدیکترین سطح روابط در طول تاریخ هستند

جاگاریان در پاسخ به این سؤال که آیا می توان گفت امروزه روابط مسکو تهران به حداکثر درجه نزدیکی در تاریخ صد سال اخیر رسیده است شرح داد: مسلماً همین طور است. تاریخ ما دارای چند لایه است و به چند قرن برمی شود. تاریخ برقراری نخستین تماس بین ایران و حکومت روس به 550 سال قبل بازمی شود. اگر بخواهیم از مرحله تاریخ مدرن در روابط دو کشور صحبت کنیم، در روابط ما دوره های مختلفی وجود داشت که همواره هم مثبت نبوده و دو طرف تفاسیر متفاوتی از آن داشتند. البته این اختلافات هم استدلال های خاص خود را داشت و من امیدوارم که این مسائل به گذشته سپرده شده باشند.

سفیر روسیه در تهران یادآور شد: در طول 20 سال گذشته، روابط دو کشور به سطح بی سابقه ای رسیده است. این امر به ویژه در مورد سالهای گذشته و پس از امضای توافق هسته ای با ایران صدق می نماید که روسیه با حمایت سایر شرکای خود، چین، دولت سابق آمریکا و سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) نقش اساسی در دستیابی به این توافق ایفا کرد. همچنین این مسئله در سایه مواضع واقع بینانه و انعطاف پذیری مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز امکان پذیر شد، در نتیجه ما شاهد رشد بی سابقه روابط دوجانبه و افزایش تماس های کاملاً جدی در بالاترین سطح هستیم. تنها در دوره مأموریت من، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه سه بار به ایران سفر نموده است. آقای حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هم برای شرکت در نشست های مختلف از جمله نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در اوفا و نشست سران خزر در آستاراخان به روسیه سفر نموده است.

این دیپلمات اضافه نمود: من به عنوان یک سفیر از سطح فعلی روابط ما و پویایی آن راضی هستم، ضمن اینکه، این اتفاق نه تنها در بالاترین سطح، بلکه در سطح سایر ساختارهای دوجانبه نیز اتفاق افتاده است که نمونه بسیار کارآمد همکاری دو کشور در سوریه تعیین است که پیروز شده ایم به همراه شرکای ایرانی و ترکیه ای فرایند مذاکرت آستانه را راه اندازی کنیم و با وجود کوشش بعضی کشورها، از جمله ایالات متحده که سعی در به شکست کشاندن آن دارند، همچنان با پیروزیت به کار خود ادامه می دهد.

روسیه و ایران توان بالقوه بیشتری برای توسعه روابط تجاری بازرگانی دارند

جاگاریان درباره فرایند توسعه همکاری های دوجانبه بین مسکو و تهران نیز یادآور شد، در سال گذشته، حجم مبادلات بازرگانی بین ایران و روسیه 24 درصد رشد نموده و به 2.15 میلیارد دلار رسیده است و این داده ها که مطابق با اطلاعات اداره گمرک ایران است، رشدی دلگرم نماینده است، هرچند توان بالقوه دو کشور بسیار بیشتر است و همه مناطق روسیه و ایران می توانند در توسعه روابط دوجانبه درگیر باشند که هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی افزود: در وهله نخست، به منظور توسعه روابط مالی تجاری، مشکل جابجایی بانکی مطرح است. ایران و روسیه، هر دو تحت تحریم قرار دارند و ما به طور جدی باید به دنبال مکانیزمی برای تبدیل ارزهای ملی باشیم، ضمن اینکه تجار دو کشور هم به خوبی از تعیینات طرف مقابل مطلع نیستند. البته من فکر می کنم که به آرامی و به لطف کوشش های کمیسیون های بین دولتی مشترک و اتاق های بازرگانی و مالی دو کشور، این مسائل رفع خواهند شد.

سفیر روسیه یادآور شد، در شرایط همه گیری ویروس کرونا، تماس های حضوری بین مقامات روسیه و ایران متوقف شده، ولی دیپلماسی تلفنی شدت یافته و این بسیار مهم است که تماس ها بین دو طرف برقرار است.

جاگاریان درباره همکاری های دوجانبه در عرصه هسته ای گفت: مشارکت روسیه و ایران در این راستا همچنان ادامه دارد که پرچمدار این همکاری نیروگاه اتمی بوشهر است. متخصصان ما موظف هستند از درست کار کردن تجهیزات این نیروگاه اطمینان حاصل نمایند و از هر طریق به فعالیت آن یاری کنیم، در این رابطه ما سوخت مورد احتیاج نیروگاه هسته ای بوشهر را هم تأمین می کنیم و دو محموله سوخت دیگر هم در 21 و 28 آوریل (دوم و نهم اردیبهشت ماه) با پروازهای ویژه از نوواسیبیرسک به ایران ارسال شد و با وجود شیوع اپیدمی کرونا، همکاری های ما در این زمینه طبق معمول ادامه دارد.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "سفیر روسیه: کوشش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ناکام خواهد ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر روسیه: کوشش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ناکام خواهد ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید