رکود پاییزی در خرده فروشی ها

به گزارش وبلاگ لین هوان، گزارش شاخص مدیران خرید حوزه خرده فروشی (شامخ خرده فروشی) نشان می دهد که در مهرماه سال 99 شاهد ادامه شرایط رکود در بخش خرده فروشی بوده ایم به طوری که شاخص مدیران خرید (PMI) خرده فروشی در مهرماه عدد 33.69 را نشان می دهد، اما این عدد در شهریورماه 38.78 بوده است.

رکود پاییزی در خرده فروشی ها

با توجه به اینکه عدد شامخ کل پایین تر از عدد 50، مفهوم رکود را دارد آنالیز عدد شامخ کل حوزه خرده فروشی که در خرداد 50.89، تیرماه 37.50، مرداد 51.19، شهریور 38.78 و مهر 33.69 رسیده حاکی از تداوم رکود طی دو ماه اخیر است.

همچنین بر اساس این گزارش، شاخص موجودی مواد اولیه (50.41) در مهر، بیشترین و شاخص میزان استخدام و به کارگیری نیروی انسانی (20.92) در مهر، کمترین مقدار شاخص در بین پنج مؤلفه اصلی شامخ بوده است.

در این میان شاخص قیمت محصولات فراوری شده نسبت به ماه قبل نیز افزایش 15.82 درصدی داشته که به دلیل ارتباط مستقیم با شاخص میزان فروش کالا و خدمات موجب کاهش 13.74 درصدی آن نسبت به ماه قبل شده است.

بر اساس این گزارش نشان می دهد که کاهش عدد شامخ خرده فروشی از 38.78 در شهریورماه به 33.69 در مهرماه نشان دهنده بدتر شدن شرایط خرده فروشی در حوزه فروشگاه های زنجیره ای است. همچنین با آنالیز نتایج به دست آمده از طرح مذکور شاهد بیشترین تغییر در شاخص میزان به کارگیری و استخدام نیروی انسانی با درصد تغییر 39.70- هستیم که احتمالاً دلیل آن این است که با توجه به شرایط شاخص کل و بدتر شدن اوضاع کسب وکارها و استخدام نیروی جدید با ایجاد هزینه مازاد برای واحد صنفی قابل توجیه مالی نیست.

همچنین اتاق اصناف ایران در گزارش خود در آنالیز علل افزایش عدد شاخص قیمت خرید مواد اولیه (14.89) درصد، شاخص قیمت محصولات فراوری شده (15.82) درصد و همچنین شاخص مصرف حامل های انرژی (6.68) به افزایش 0.7 درصدی نرخ تورم نقطه ای در مهرماه نسبت به شهریور اشاره نموده و سقوط شاخص بورس از شهریور و به تبع آن کاهش درآمد مازاد سهامداران را از جمله عوامل کاهش قدرت خرید مردم عنوان نموده است.

همچنین آنالیز های اتاق اصناف ایران نشان می دهد که در کنار این عوامل، مباحث مربوط به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و پیش گیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا باعث شده تا ترددهای غیر ضرور کاهش یافته و تقاضانمایندگان بیشتر به خریدهای اینترنتی و فروش های مجازی روی آورند. البته بعضی از این فروشگاه ها دارای فروش مجازی هستند ولی اپلیکیشن های جدید در این طرح موردآنالیز قرار نگرفته اند.

شامخ چیست؟

شاخص مدیران خرید (شامخ)، شاخصی است که به صورت ماهانه، اطلاعات مورجهانز فعالان مالی، سرمایه گذاران و همچنین برنامه ریزان کشور در خصوص شرایط رونق و رکود را بیان می نماید. این شاخص به وسیله جمع آوری اطلاعات از مدیران مهم ترین بنگاه های مالی (دارای بیشترین ارزش افزوده، میزان فراوری و نیروی انسانی)، تهیه شده و بر اساس آن اطلاعات واقعی (و نه حدس یا نظر شخصی)، در خصوص شرایط متغیرهای مهمی از قبیل مقدار فراوری، سفارشات جدید، سرعت انجام و تحویل سفارش، موجودی مواد اولیه و میزان استخدام شرکت در ماه موردنظر، نسبت به ماه قبل (بیشتر، کمتر یا مانند) دریافت می گردد. مؤسسات جهانی معتبر نیز این شاخص را با همکاری بیش از 40 کشور جهان به صورت ماهانه محاسبه و منتشر می نمایند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "رکود پاییزی در خرده فروشی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رکود پاییزی در خرده فروشی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید