آموزش سئو؛ آشنایی با اصطلاحات مهم و ثبت سایت در گوگل

به گزارش وبلاگ لین هوان، سئو سایت علم جدیدی است که صاحبان وب در سراسر جهان بطور جدی آن را دنبال می کنند؛ چرا که بدون استفاده از این موضوع دیده شدن در نتایج موتورهای جستجو میسر نیست. در این مطلب با مفاهیم اولیه سئو سایت آشنا خواهید شد و مطالب تکمیلی را در مقالات دیگر سایت خبرنگاران مطالعه خواهید نمود.

آموزش سئو؛ آشنایی با اصطلاحات مهم و ثبت سایت در گوگل

این راهنما برای چه کسانی مناسب است؟

اگر در پهنای وب، صاحب وبسایت هستید یا مدیریت آن را بر عهده دارید یا در جهت فروش محصولات و خدمات خود با توجه به جستجوهای قابل توجه گوگل به تولید و بهبود محتوی نیاز دارید، این راهنمای جامع سئو کمک زیادی به شما خواهد کرد. شاید صاحب یک شرکت تجاری نوپا، یا مدیر و سردبیر تولید محتوای بسکمک از وبسایت ها، یا کارشناس سئو یک کنندگی طراحی سایت باشید؛ یا این که به مباحث سئو سایت علاقه داشته و مایل هستید مبانی این حوزه را خودتان بر سایت شخصی خود پیاده کنید؛ در هر صورت این راهنمای جامع سئو، کلیدی برای رفع ابهامات شما است. اگر به یک نگاه کلی به مباحث و مبانی بهینه سازی موتور های جستجو (SEO) نیاز دارید، باید بگوییم که درست کلیک کرده اید. در نظر داشته باشید که در این مقاله به پرده برداری از رمز و راز گوگل و روش های خارق العاده ای که رتبه اول را در صفحه اول نتایج به وبسایت شما می دهد، پرداخته نمی گردد (متاسفیم!)، اما در ادامه با بهترین تجربیات و تکنیک هایی آشنا می شوید که به خزنده گوگل و موتورهای جستجو این اجازه را می دهد که به راحتی در پهنای سایت شما حرکت کرده، به صفحه شما رتبه دهند و از همه مهم تر محتوای سایت شما را درک کنند.

اصول بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)، معمولا درباره ایجاد تغییرات کوچکی در نقاط خاصی از وبسایت بحث می کند. هنگامی که هر تغییری را به صورت انفرادی نگاه کنید، به سود و مزیت های کوچک آن ها پی می بریم؛ اما تجمیع این تغییرات کوچک، تاثیر چشم گیری بر تجربه کاربران و عملکرد مثبت تر موتورهای جستجو در زمینه نتایج ارگانیک دارد. ممکن است با بیشتر موضوعات این راهنمای جامع آشنا باشید، چراکه هر موضوع مانند یک ماده مغذی برای صفحات وب است، اما شاید هنوز شاهد بهترین تاثیرات نبوده اید.

شما باید سایت خود را در جهت نیازهای کاربران بهینه سازی کنید. یکی از این کاربران، یک موتور جستجو است که به سایر کاربران پهنای وب کمک می کند تا به محتوای شما دسترسی پیدا کنند. بهینه سازی موتورهای جستجو یا در اصطلاح سئو چیست؟ سئو به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوی یک صفحه وب را به خوبی ارائه داده و سپس درک کنند. شاید وبسایت شما از سایت نمونه این مقاله بزرگتر یا کوچکتر باشد، اما موضوعات بهینه سازی توضیح داده شده در ادامه مطلب برای تمامی سایت ها با اندازه ها و اهداف مختلف قابل اجرا است. امیدواریم که این راهنمای جامع به پیشرفت سایت شما کمک کند.

موضوعاتی که در این مطلب در مورد سئو سایت مطالعه خواهید نمود:

  1. مقدمه و آشنایی بهتر
  2. به گوگل کمک کنید تا محتوی شما را پیدا کند
  3. به خزنده گوگل بگویید که به کدام صفحات وارد نگردد
  4. به گوگل (و کاربران) کمک کنید تا محتوی وبسایت شما را درک کنند
  5. ظاهر خود را در نتایج موتورهای جستجو مدیریت کنید
  6. سلسله مراتب سایت خود را سازمان دهی کنید
  7. محتوی صفحات وب خود را بهینه سازی کنید
  8. تصاویر صفحات وب خود را بهینه سازی کنید
  9. وبسایت خود را در جهت جستجوهای موبایل بهینه سازی کنید
  10. وبسایت خود را ارتقا دهید
  11. عملکرد جستجوها و رفتار کاربران را بررسی کنید

1. مقدمه و آشنایی بهتر

اصطلاحات: موارد زیر اصطلاحاتی هستند که در این راهنمای جامع به کار برده شده اند:

  • ایندکس (Index) - فهرست بندی: گوگل همه صفحاتی را که به وجود آن ها پی می برد، در ایندکس خود ذخیره می کند. ایندکس درباره هر صفحه به محتوا و موقعیت (URL) آن صفحه مربوط می گردد. ایندکس کردن زمانی رخ می دهد که گوگل به سراغ یک صفحه می رود، آن را می خواند و به ایندکس یا فهرست خود اضافه می کند:

    - امروز گوگل چندین صفحه از وبسایت ما را ایندکس کرده است.

  • خزیدن (Crawl): به مراحل جستجو و پیدا کردن صفحات جدید یا بروز رسانی شده خزیدن می گویند. موتورهای جستجو دارای خزنده هستند. گوگل با خواندن نقشه وبسایت، لینک ها و URL ها و یا روش های خاص دیگر به وجود این صفحات جدید یا بروز رسانی شده پی می برد.

    -گوگل در پهنای وب می خزد، به دنبال صفحات جدید می گردد، سپس آن ها را ایندکس می کند (در زمان و موقعیت مناسب)

  • خزنده (Crawler): یک نرم افزار اتوماتیک که عمل خزیدن را انجام می دهد؛ صفحات وب را پیدا کرده و آن ها را ایندکس می کند.

    ربات گوگل یا گوگل بوت (Googlebot): نام خزنده گوگل است.

    - ربات گوگل دائما پهنای وب را می خزد.

  • سئو (SEO) - بهینه سازی موتورهای جستجو: به مراحل بهتر کردن وبسایت برای رضایت موتورهای جستجو سئو گفته می گردد. به افرادی که به بررسی و انجام این کار مشغول هستند، سئوکار یا کارشناس سئو گفته می گردد.

    - به تازگی یک سئوکار استخدام کرده ایم تا وجود خود در پهنای وب را بهتر کنیم.

آیا بر روی گوگل هستید یا نه؟

به این موضوع پی ببرید که سایت شما در ایندکس گوگل وجود دارد یا نه - URL صفحه خانه سایت خود را کنار عبارت :site قرار داده و در گوگل جستجو کنید. برای مثال، باید مانند عبارت site:setare.com را جستجو کنید. اگر شاهد نتایج بودید، شما در ایندکس گوگل قرار دارید.

اگر سایت شما در ایندکس گوگل قرار نداشته باشد (با این که گوگل میلیاردها صفحه را جستجو می کند) این امکان وجود دارد که برخی از سایت ها از قلم بیافتند. اگر خزنده گوگل یک سایت را ایندکس نکند، به احتمال زیاد یکی از دلایل زیر وجود دارد:

  • سایت شما به خوبی توسط سایر سایت های موجود در وب به یکدیگر متصل نشده اند.
  • به تازگی سایت خود را راه اندازی کرده اید و گوگل زمان کافی برای خزیدن در آن را نداشته است.
  • طراحی سایت به صورتی است که کار خزیدن در محتوای صفحات را برای گوگل سخت کرده است.
  • گوگل در حین خزیدن در سایت شما به مشکل یا error برخورد می کند (یا برخورد کرده است).
  • قوانین سایت شما به گوگل اجازه نداده است تا به سایت شما وارد شده و کار ایندکس را انجام دهد.

چگونه سایت خود را به گوگل معرفی کنیم؟

گنجایش و جامعیت نتایج موتورهای جستجو راحت و رایگان است؛ بنابراین معرفی سایت خود به گوگل لزومی ندارد. گوگل یک موتور جستجوی کاملا بروز و اتوماتیک است که به صورت دائم در پهنای وب جستجو می کند، می خزد و به دنبال سایت هایی است که آن ها را به ایندکس خود اضافه کند. در حقیقت بخش عظیمی از سایت هایی که در نتایج جستجوی گوگل وجود دارند به صورت دستی ایندکس نشده اند، بلکه به صورت اتوماتیک در حین خزیدن به ایندکس گوگل اضافه شده اند.

از طرف دیگر، کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) ابزاری در اختیار شما قرار می دهد که با استفاده از آن بتوانید محتوای صفحات خود را به گوگل معرفی کرده و عملکرد خود را در نتایج گوگل مشاهده کنید. اگر مایل بودید، این کنسول می تواند با ارسال اخطار، مسائلی را که گوگل در روبرو با سایت شما به آن ها برخورد کرده است، به اطلاع شما برساند.

حال که با مقدمات و شمای کلی عملکرد گوگل آشنا شدید، این سوالات را در مورد وب سیات خود بپرسید:

  • آیا وبسایت من در گوگل حضور دارد؟
  • آیا محتوی با کیفیت برای کاربران تولید می کنم؟
  • آیا کسب و کار محلی من در گوگل حضور دارد؟
  • آیا دسترسی به محتوای وب سایت من سریع و راحت است؟
  • آیا وب سیات من ایمن و قابل اعتماد است؟

آیا به یک کارشناس سئو نیاز دارید؟

سئوکار کسی است که در جهت بهبود حضور و فعالیت شما در نتایج موتورهای جستجو تجربه و تخصص کافی دارد. در ادامه این راهنمای جامع با روش های مختلف بهینه سازی وبسایت آشنا می شوید. علاوه بر آن شاید به استخدام یک کارشناس سئو نیاز پیدا کنید که به صفحات وبسایت شما رسیدگی کند.

استخدام یک سئوکار تصمیمی است که می تواند عملکرد شما نزد گوگل را ارتقا دهد و در زمان صرفه جویی کند. این اطمینان را حاصل کنید که یک سئوکار باتجربه و وظیفه شناس استخدام می کنید، چراکه یک سئوکار غیر متعهد می تواند به سایت شما آسیب وارد کند. بسکمک از کنندگی های معتبر طراحی سایت و مشاوران کسب و کار سرویس های مفیدی را در جهت سئو به مدیران وبسیات ارائه می دهند، موارد زیر از این جمله اند:

  • بررسی دوباره محتوا یا ساختار وبسایت
  • توصیه های فنی در جهت پیشرفت وبسایت: برای مثال، استفاده از جاوا اسکریپت، ری دایرکت ها، هاستینگ و ... .
  • بهبود محتوا
  • مدیریت کسب و کار آنلاین و کمپین های مرتبط
  • جستجوی کلمات کلیدی (Keyword research)
  • آموزش اصول سئو

قبل از استخدام یک کارشناس سئو، ایده بسیار خوبی است که سطح علمی خود را در این حوزه افزایش دهید و با طرز کار موتورهای جستجو آشنا شوید. توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. اگر به استخدام یک کارشناس سئو فکر می کنید، شک نداشته باشید. زمان مناسب برای استخدام می تواند با طراحی مجدد سایت، یا همزمان با راه اندازی وبسایت جدید باشد. با این کار از ابتدای جهت، وبسایت بهینه سازی شده و رضایت موتور جستجو بدست خواهد آمد. برای این کار باید بروز باشید.

2. به گوگل کمک کنید تا محتوا شما را پیدا کند

اولین قدم در سئو سایت و قرار دادن سایت در ایندکس گوگل اطمینان از این است که آیا گوگل می تواند سایت شما را پیدا کند یا خیر؟! بهترین راه برای انجام این کار به کارگیری نقشه سایت (sitemap) است. نقشه سایت یک فایل بر روی سایت است که به موتور جستجو درباره صفحات جدید یا بروزرسانی شده خبر می دهد. گوگل از طریق لینک هایی که از طرف سایر وبسایت ها به صفحات وبسایت شما زده می گردد، می تواند به وجود صفحات جدید یا تغییر یافته شما پی ببرد. برای اطلاعات بیشتر موضوع وبسایت خود را ارتقا دهید مطالعه کنید.

3. به خزنده گوگل بگویید که به کدام صفحات وارد نگردد

بهترین تکنیک ها

برای اطلاعات غیرحساس، با استفاده از robots.txt جلوی خزیدن ناخواسته گوگل را بگیرید

یک فایل robots.txt به موتورهای جستجو اجازه دسترسی و خزیدن در قسمت های خاصی از سایت را نمی دهد. این فایل که باید robots.txt نامیده گردد، در روت دایرکتوری سایت قرار داده می گردد. صفحاتی که با robots.txt در مقابل خزنده مسدود می شوند، هنوز امکان خزیدن در آن ها وجود دارد، بنابراین برای صفحات حساس تر خود از یک روش ایمن تر و مطمئن تر استفاده کنید.

شاید به این مسئله علاقه نداشته باشید که برخی از صفحات تعیین از سایت شما توسط موتور های جستجو ایندکس گردد، چراکه می دانید وجود این صفحات در نتایج جستجو فایده خاصی برای کاربر ندارد. اگر می خواهید از ورود موتور جستجو به صفحات خاص وبسایت خود جلوگیری کنید، کنسول جستجوی گوگل یک مولد مفید robots.txt دارد که به ساخت این فایل کمک می کند. به این نکته توجه داشته باشید که اگر سایت شما از چندین ساب دومین (subdomain) استفاده می کند و شما قصد دارید بر روی یک ساب دومین خاص برخی از صفحات توسط خزنده گوگل جستجو نگردد، باید یک فایل robots.txt برای آن ساب دومین بسازید.

از موارد زیر اجتناب کنید:

  • به صفحه نتایج جستجوی داخلی سایت خود (صفحات سرچ) اجازه ندهید که توسط گوگل بررسی گردد. کاربران از این که با کلیک بر روی نتایج جستجوی گوگل به یک صفحه جستجوی دیگر وارد شوند، متنفرند.
  • به URL ها اجازه دهید که به عنوان نتایج سرویس های پراکسی توسط موتور جستجو بررسی شوند.

برای اطلاعات حساس، از روش های ایمن تر استفاده کنید

روش Robots.txt راه مناسب و تاثیرگذاری برای مسدود کردن محتوای حساس در برابر موتور جستجو نیست. این روش تنها به خزنده های خوش رفتار می گوید که این صفحه برای آن ها نیست، اما از طرف دیگر نمی تواند جلوی سرور شما را هنگامی که یک جستجوگر، آن صفحات را درخواست می کند، بگیرد. یک دلیل برای این اتفاق این است که موتور جستجو با وجود Robots.txt نیز می توانند به URL هایی که شما مسدود کرده اید، اشاره ای داشته باشد (می توانند URL را به تنهایی نشان دهند، بدون عنوان یا توضیحات)، این در صورتی است که در باند اینترنت به آن URL مسدود شده، لینک شده باشد (مانند Referrer logs که برای بررسی ترافیک موتور جستجو استفاده می گردد). همچنین، موتور های جستجوی سختگیر یا تطبیق ناپذیر از استاندارد های گنجایشی Robots آگاهی کافی ندارند و می توانند اصول robots.txt v را رعایت نکنند. در آخر یک کاربر کنجکاو ممکن است دایرکتوری ها و ساب دایرکتوری های فایل robots.txt را بررسی کرده و URL محتوی مسدود شده شما را حدس بزنند.

در این موارد، از تگ خاصی که از ایندکس شدن صفحات جلوگیری می کند استفاده کنید. با این کار صفحه مورد نظر شما بر روی گوگل ظاهر نمی گردد. دیگر نگران این مسئله نیز نباشید که یک کاربر با لینک خارجی به صفحه مورد نظر شما دسترسی پیدا کند. برای ایجاد امنیت کامل، می توانید از روش های امنیتی و شناسایی کامل استفاده کنید؛ می توانید پسوورد گذاری کنید یا این که آن صفحه را کلا از سایت خود حذف کنید.

4. به گوگل (و کاربران) کمک کنید تا محتوای وبسایت شما را درک کنند

به گوگل اجازه دهید که صفحه شما را همانند یک کاربر ببیند

هنگامی که ربات گوگل درون یک صفحه می خزد، باید صفحه و محتوای آن را همانند یک کاربر ببیند. برای ایجاد بهترین ایندکس ممکن و ترجمه کامل صفحه، همیشه به ربات گوگل اجازه دهید تا به جاوا اسکریپت، CSS، و فایل تصاویر وبسایت شما دسترسی داشته باشد. اگر فایل robots.txt سایت شما از بررسی موارد گفته شده جلوگیری کند، این مسئله به صورت مستقیم بر ترجمه الگوریتم گوگل و نحوه ایندکس شدن محتوای سایت شما تاثیر منفی می گذارد. این اشکال می تواند رتبه صفحات شما را از حد عالی دور کند.

موارد توصیه شده:

  • این اطمینان را حاصل کنید که ربات گوگل می تواند درون فایل های جاوا اسکریپت، CSS و تصاویر بخزد، برای این کار از ابزار Fetch as Google استفاده کنید. این ابزار به شما اجازه می دهد که دقیقا به روش دیدن و ترجمه محتوای وبسایت توسط ربات گوگل پی ببرید. همیچنین به شما کمک م کند تا مسائل و ابهامات زیادی را در مورد ایندکس شدن صفحات خود پیدا کنید.
  • با استفاده از کنسول جستجوی گوگل فایل robots.txt وبسایت خود را بررسی و تست کنید.

برای داشتن سئو سایت مناسب عنوان های منحصر به فرد و دقیق بسازید

یک تگ تایتل (Title) به کاربر و موتور جستجو می گوید که عنوان این صفحه تعیین چیست. تگ title همانند تصویر زیر باید در قسمت head در کد HTML سایت شما قرار بگیرد. شما باید برای هر صفحه از وبسایت خود یک عنوان منحصر به فرد و غیرتکراری انتخاب کنید.

عنوان ها و توضیحات خوبی در نتایج جستجو ایجاد کنید

عنوان صفحه خانه وبسایت شما (Home Page) می تواند نشان دهنده نام سایت یا تجارت شما باشد یا شامل سایر اطلاعات مهم مانند موقعیت مکانی کسب و کار یا اهداف شرکت یا پیشنهادات آن باشد.

بهترین تکنیک ها

محتوای صفحه را دقیق توضیح دهید: یکی دیگر از نکات کلیدی در سئو سایت این است که برای صفحات سایت خود عنوانی را انتخاب کنید که به صورت طبیعی خوانده گردد و به خوبی با موضوع محتوای صفحه ارتباط داشته باشد.

از موارد زیر اجتناب کنید:

  • انتخاب یک عنوان نامربوط نسبت به محتوای صفحه (بطور مثال مطلب شما نباید درباره آشپزی باشد و عنوان آن را پزشکی بنویسید! مطلب و عنوان باید باهم سازگار باشند.)
  • استفاده از عنوان های پیش فرض یا مبهم مانند بدون عنوان یا صفحه جدید 1

برای هر صفحه عنوان خاص خود را ایجاد کنید: هر صفحه بر روی وبسایت شما باید دارای یک عنوان خاصی و غیرتکراری باشد، این کار به گوگل کمک می کند تا صفحات مختلف و تا حدودی مشابه را از یکدیگر تمییز دهد. اگر سایت شما از صفحات موبایلی جداگانه استفاده می کند، بیاد داشته باشید که عناوین ورژن موبایل نیز باید خوب باشند.

از مورد زیر اجتناب کنید:

  • استفاده از یک عنوان خاص برای تمام صفحات وب یا بخش زیادی از صفحات

از عنوان های خلاصه، اما توصیفی استفاده کنید: عنوان ها می توانند کوتاه و پر مغز باشند. اگر یک عنوان بیش از حد بلند باشد یا طوری نوشته گردد که نسبت به محتوا نامربوط تلقی گردد، گوگل ممکن است تنها قسمتی از آن را که به صورت اتوماتیک در صفحه نتایج قرار می گیرد، نشان دهد. گوگل ممکن است متناسب با عبارت جستجو شده توسط کاربر یا دستگاه استفاده شده برای جستجو، عنوان های مختلفی به نمایش بگذارد.

از موارد زیر اجتناب کنید:

  • استفاده از عنوان های طولانی که کمک زیادی به کاربر نمی کنند
  • پر کردن تگ های عنوان (title tags) با استفاده از کلمات کلیدی غیر ضروری

استفاده از متا تگ description

متا تگِ توصیف (description)، خلاصه ای از موضوع صفحه تعیین شده را در اختیار گوگل و سایر موتورهای جستجو قرار می دهد. عنوان یک صفحه می تواند چند کلمه یا یک عبارت باشد، اما متا تگِ توصیف یا متا دسکریپشن ممکن است یک جمله یا دو یا حتی یک پاراگراف باشد. کنسول جستجوی گوگل دارای ابزار بهینه سازی HTML است که در مورد کوتاه بودن، بلند بودن یا حتی کپی بودن هر متا تگ توصیف به شما گزارش می دهد (همین اطلاعات در مورد تگ تایتل نیز موجود است). همانند تگ title، متا تگ توصیف نیز باید در قسمت head در کد HTML سایت شما قرار بگیرد.

ویژگی های یک متا تگ توصیف (description meta tags) ایده آل چیست؟

متا تگ های توصیف به این خاطر مهم هستند که گوگل ممکن است از آن ها به عنوان خلاصه و توضیح صفحات استفاده کند. به کلمه ممکن است توجه کنید، چراکه گوگل می تواند قسمتی از متن موجود در صفحه را که با کلمه جستجو شده مرتبط است، به عنوان متا تگ توصیف نمایش دهد. بنابراین بهتر است به هر صفحه خود یک متا تگ توصیف (خلاصه توصیفی) اضافه کنید، چرا که عدم وجود آن می تواند گوگل را در انتخاب یک قسمت مناسب از متن به اشتباه بیاندازد - گوگل ممکن است انتخاب خوبی از متن شما نداشته باشد.

بهترین تکنیک ها

محتوای موجود در صفحه را دقیقا خلاصه کنید: توصیف یا خلاصه ای بنویسید که مخاطب با دیدن آن در صفحه نتایج جستجو، اطلاعات کاملی از محتوای سایت شما به دست آورده و به سمت آن جذب گردد. از آن جایی که هیچ میزان حداقل یا حداکثری برای طول این متن وجود ندارد، توصیه می کنیم تا جایی این متن را ادامه دهید که به صورت کامل در نتایج جستجو نمایش داده گردد (به این نکته توجه کنید که کاربران ممکن است با توجه به کلمه جستجو شده طول متفاوتی از متن متا تگ توصیف مشاهده کنند.) و شامل تمامی اطلاعات مرتبط و مفیدی باشد که کاربر به آن نیاز دارد. کاربر باید با مطالعه این خلاصه به ارتباط و فایده محتوای صفحه وبسایت شما پی ببرد. کاربر باید بداند که آیا با کلیک بر روی این نتیجه به خواست خود خواهد رسید یا خیر؟!

از موارد زیر اجتناب کنید:

  • نوشتن یک متا تگ توصیف که هیچ ارتباطی با متحوی صفحه شما ندارد.
  • استفاده از توصیفات عام مانند این یک صفحه درباره ... یا این صفحه درباره کارت بیسبال بحث می کند
  • اشباع متا تگ توصیف با کلمات کلیدی
  • کپی کردن تمام متن و محتوای نوشته شده در قسمت متا تگ توصیف

برای هر صفحه یک خلاصه توصیفی منحصر به فرد بنویسید: داشتن متا تگ های توصیف متفاوت برای هر صفحه به کاربر و گوگل کمک زیادی می کند، به خصوص هنگامی که کاربران با جستجوی یک کلمه کلیدی شاهد چند نتیجه از سایت شما در صفحه نتایج هستند. اگر سایت شما دارای هزاران یا میلیون ها صفحه است، نوشتن دستی این خلاصه می تواند کار سختی باشد. از این رو می توانید به صورت اتوماتیک و با توجه به محتوای موجود در صفحه به تولید متا تگ توصیف بپردازید.

از مورد زیر اجتناب کنید:

  • استفاده از یک متا تگ توصیف (خلاصه توصیفی) برای همه صفحات یا بخش اعظم آن ها.

استفاده از تگ های هدینگ (عنوان و زیرعنوان) با هدف تاکید بر اهمیت

از آن جایی که تگ های عناوین متن (Heading tags) حامل خود را بزرگتر از اندازه متن استاندارد صفحه جلوه می دهد، این نشانه بصری به کاربر می فهماند که این متن مهم است و متن زیر این عنوان می تواند برای خواننده مفید باشد. وجود اندازه های مختلف در عنوان ها با هدف ایجاد یک ساختار محتوای دارای سلسله مراتب، مهم است. با وجود آن ها جستجو و گردش کاربر در صفحه راحت تر انجام می گردد.

بهترین تکنیک ها

تصور کنید که در حال نوشتن یک طرح کلی هستید: دقیقا مانند ایجاد یک طرح و نقشه کلی برای یک صفحه، کمی به این مسئله فکر کنید که نکات اصلی و نکات مهم محتوی چه مواردی هستند و در انتخاب درست تگ های هدینگ دقت داشته باشید.

از موارد زیر اجتناب کنید:

  • نوشتن متنی که به تشخیص ساختار صفحه کمک نمی کند و سپس تگ کردن آن
  • استفاده از تگ های هدینگ در مکان هایی که سایر تگ ها مانند em و strong مناسب ترند.
  • به صورت بی قاعده از اندازه های مختلف تگ های هدینگ استفاده گردد.

در استفاده از تگ های هدینگ مضایقه کنید: تنها در مواردی که احساس می کنید مناسب است از تگ های هدینگ استفاده کنید. وجود زیاد عناوین تگ شده کار بررسی صفحه را برای کاربر سخت می کند و ممکن است کاربر در تشخیص شروع و پایان یک موضوع دچار سردرگمی گردد.

از موارد زیر اجتناب کنید:

  • استفاده بیش از حد از تگ های هدینگ در یک صفحه
  • استفاده از عناوین طولانی
  • استفاده از تگ های هدینگ در جهت رنگ و لعاب دادن به متن و نه در جهت ساختار

دیتای ساختاری (اطلاعات تکمیلی) اضافه کنید - مارک آپ

دیتای ساختاری یک کد است که شما می توانید به صفحات سایت خود اضافه کرده تا محتوای صفحه را برای موتورهای جستجو توضیح دهید؛ بنابراین موتور جستجو بهتر می تواند محتوی صفحه را درک کند. از طرفی موتورهای جستجو با فهم این موضوع، محتوای صفحات شما را به روش های برجسته تر در صفحه نتایج به نمایش می گذارد. این کار می تواند باعث جلب توجه و جذب مخاطب به سمت تجارت شما گردد.

برای مثال، اگر دارای یک فروشگاه آنلاین هستید و یک صفحه خاص از محصولات خود را مارک آپ کنید، این به گوگل کمک می کند تا آن صفحه را با ویژگی های دوچرخه، قیمت آن، و علاقه کاربران درک کند. گوگل این اطلاعات را به صورت مجزا و برجسته در نتایج جستجو نمایش می دهد. به این نتایج نتایج ارزشمند گفته می گردد. علاوه بر استفاده از دیتای ساختاری در جهت رسیدن به نتایج ارزشمند، گوگل ممکن است نتایج مرتبط را در فرمت های دیگر به نمایش بگذارد. برای مثال، اگر دارای یک فروشگاه مواد غذایی هستید، مارک آپ کردن ساعات کار مغازه به مشتریان علاقه مند کمک می کند تا در آن زمان جستجو از باز یا بسته بودن فروشگاه شما اطمینان حاصل کنند.

می توانید بسکمک از موضوعات و نهادهای مرتبط با کسب و کار را مارک آپ کنید:

  • محصولاتی که می فروشید
  • موقعیت مکانی کسب و کار شما
  • ویدئو های مرتبط به محصولات یا کار
  • ساعات کار فروشگاه
  • لوگوی اختصاری تجارت شما

توصیه می کنیم از هر نوع دیتای ساختاری قابل استفاده و قابل اجرا بر روی محتوی خود استفاده کنید. می توانید مارک آپ را به کد HTML صفحات خود اضافه کنید، یا از ابزاری مانند Data Highlighter و Markup Helper کمک بگیرید.

بهترین تکنیک ها

با استفاده از ابزار Structured Data Testing مارک آپ خود را بررسی کنید: زمانی که محتوی خود را مارک آپ کردید، با استفاده از ابزار تست Structured Data Testing گوگل می توانید این اطمینان را حاصل کنید که هیچ مسئله ای در اجرای اطلاعات بوجود نیامده است. همچنین می توانید URL محتوا را وارد کرده، یا HTML حامل مارک آپ را کپی کنید. از مارک اپ نامعتبر استفاده نکنید.

پیگیری شرایط صفحات مارک آپ شده: ابزار Structured Data report موجود در کنسول جستجوی گوگل به شما نشان می دهد که چه تعداد از صفحات سایت شما توسط گوگل با یک نوع خاص از مارک آپ شناسایی شده است، این اطلاعات چندبار در نتایج جستجو نشان داده شده اند، و طی 90 روز گذشته، کاربران چه تعداد کلیک بر روی آن ها انجام داده اند. همیچنین هر نوع اشکال و ایراد نیز توسط گوگل شناسایی می گردد.

از موارد زیر اجتناب کنید:

  • اضافه کردن نوعی دیتای مارک آپ که برای کاربران قابل دیدن نیست
  • ایجاد نظرات کاربران به صورت قلابی یا اضافه کردن مارک آپ های نامرتبط

5. ظاهر خود را در نتایج موتورهای جستجو مدیریت کنید

دیتای ساختاری (اطلاعات تکمیلی یا مارک آپ) را بر روی صفحات خود صحیح کنید تا برای تمامی کاربران قابل خواندن باشد، می توانید از وبلاگ لین هوان های بازدید کاربران، و ... استفاده کنید.

ادامه مطلب در قسمت های دوم و سوم ...

قسمت دوم:

آموزش سئو؛ بهیه سازی محتوای سایت، عکس و نسخه موبایل)

قسمت سوم:

آموزش سئو (قسمت سوم: بررسی سایت و رفتار کاربران و ترفندهای سئو)

منبع: Google Webmasters

منبع: setare.com

به "آموزش سئو؛ آشنایی با اصطلاحات مهم و ثبت سایت در گوگل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش سئو؛ آشنایی با اصطلاحات مهم و ثبت سایت در گوگل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید