جزئیات عرضه خودرو در بورس کالا؛ خرید پر شرط و شروط

به گزارش وبلاگ لین هوان، عرضه خودرو در بورس کالا جدیدترین روش برای فروش خودرو و از بین بردن بحث دلالی در این بازار به شمار می رود، این طرح در مجلس در حال چکش کاری است. در این رابطه برخی از کارشناسان معتقدند، با انجام این کار بازار خودرو سروسامانی خواهد گرفت.

جزئیات عرضه خودرو در بورس کالا؛ خرید پر شرط و شروط

به گزارش وبلاگ لین هوان، روح الله ایزدخواه مسئول کارگروه خودرو کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرده است که شرایط گرانی خودرو یک بیماری است و هدف اصلی طرح ارائه شده به مجلس، خارج کردن خودرو از یک کالای سوداگری و سرمایه ای به یک کالای مصرفی است. هم اکنون ظرفیت تولید خودرو در سال بیش از 2 میلیون خودرو و به اندازه نیاز کشور است و مشکل اصلی در سفته بازی و سوداگری است.

وی درمورد عرضه خودرو در بورس توضیح داده است که عرضه خودروی تولید شده در بورس بحث افزایش کیفیت خودرو را هم در بر دارد. بر اساس این طرح تمامی خودرو های تولید داخل صرفا از طریق بورس کالا عرضه می شوند و این مکانیزم راحتی است. خریداران خودرو در بورس حق فروش خودرو را تا دوسال بعد نخواهند داشت و خریداران خودرو تا بازه زمانی دو ساله ملزم به پرداخت مالیات سنگینی خواهد شد. تمام خودرو های سبک صفر کیلومتر داخلی و بعضی خودرو های خارجی هم مشمول این طرح می شوند.

به گفته ایزدخواه، هرکس در سال فقط یک خودرو از یک مدل می تواند از بورس خریداری کند. در بورس کالا، خودرو با قیمت تمام شده و واقعی معامله می شود و قیمت پایه را سازمان حمایت از مصرف کننده تعیین می کند.

قیمت کشف شده در بورس کالا از قیمت بازار آزاد کمتر خواهد بود

محمدرضا نجفی منش رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و برطرف موانع تولید اتاق بازرگانی تهران در مصاحبه با وبلاگ لین هوان با بیان اینکه کشف قیمت در بورس کالا می تواند تحول بزرگی درصنعت خودرو ایجاد کند، اظهارداشت: قیمت گذاری پایه هر خودرو توسط سازمان حمایت در بورس کالا و سپس کشف قیمت بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا می تواند راه موثری برای ساماندهی بازار خودرو باشد، در حال حاضر هم خودروساز و هم مصرف کننده از شرایطی که بر بازار خودرو حکفرما است، ناراضی هستند و به نظر می رسد مکانیزم بورس کالا، راه حل بهتری از شیوه های فروش فعلی خودرو باشد.

وی با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا قطعا به نفع دو طرف است، گفت: در حال حاضر فاصله قیمتی کارخانه تا بازار آزاد در بعضی از خودرو های بازار داخل بیش از 300 میلیون تومان، این مابه التفاوت به جیب دلال می رود و خودروساز نیز از این شرایط ناراضی است، مصرف کننده نیز به تبع با این قیمت هایی که وجود دارد، از قدرت خرید کافی برخوردار نیست، بنابراین نیاز است که تحول بزرگی در عرضه خودرو صورت گیرد، تا این بساط دلالی که وجود دارد از بین برود.

نجفی منش با اشاره به لزوم اجرای مکانیزم صحیح برای عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا، عنوان کرد: اگر عرضه خودرو به صورت واقعی و بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا باشد، قدر مسلم قیمت هایی که در بورس کشف می شود، پایین تر از قیمت های بازار آزاد خواهد بود و این به نفع مصرف کننده نهایی نیز تمام خواهد شد.

وی با اشاره به مزایای عرضه خودرو در بورس کالا، تاکید کرد: به هر حال یکی از معضلات فروش خودرو به روش های مختلف بحث نرسیدن خودرو به دست مشتری واقعی بوده است. در صورتی که الزامات عرضه خودرو در بورس کالا به طور کامل اجرا شود این مشکل حل خواهد شد. اصولا اصلی ترین مزیت عرضه خودرو در بورس کالا شفافیت آن است. تعیین است که چه کسی خودرو خریده و دلالی از بین خواهد رفت.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: یکی از مهم ترین معضلاتی که صنعت خودرو با آن روبرو بوده، قیمت گذاری دستوری است، اصولا دولت در هر بازاری که دخالت می کند، شرایط آن بازار متعادل نیست، قیمت هایی که امروز در بازار آزاد مشاهده می کنید، حاصل دستپخت قیمت گذاری شورای رقابت است، درصورتی که اگر بر اساس مکانیزم بازار و به شیوه عرضه و تقاضا معاملات خودرو انجام می شد، امروز این وضع بر بازار حکمفرما نبود.

بیشتر بخوانید:

در بازار خودرو چه خبر است؟

ماجرای واردات خودروهای دست دوم چیست؟

با عرضه خودرو در بورس کالا، شفافیت بر بازار خودرو حکمفرما می شود

اصغرخسروشاهی نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در مصاحبه با وبلاگ لین هوان گفت: عرضه خودرو در بورس کالا قدم مثبت و موثری نسبت به قیمت هایی است که خودروسازان می فروشند و زیان هنگفتی بابت آن می پردازند؛ بنابراین ما هم به عنوان انجمن با این تصمیم موافقت کردیم و این تصمیم بهتر از شرایط فعلی است و ممکن است مرحله گذرا باشد تا به یک شرایط تعادل برسیم.

خسروشاهی با اشاره به تاثیر مثبت عرضه خودرو در بورس کالا بر صنعت خودروسازی کشور، تاکید کرد: در حال حاضر هنوز طرح عرضه خودرو در بورس کالا کامل نشده و یک طرح پیشنهادی است. طبیعتا روی این طرح کار می شود تا تکمیل شود. در طرحی که در کمیسیون صنایع مطرح است، نواقصی وجود دارد، اما امتیاز طرح این است که خودرو به قیمت روز و واقعی به دست مشتری می رسد.

وی با بیان اینکه با عرضه خودرو در بورس کالا دست واسطه ها از خودرو قطع خواهد شد و سود واقعی به خودروسازان می رسد، اضافه کرد: درهمین راستا واسطه ها حذف می شوند وسود تعلق گرفته به دست خودروسازان می رسد. به هر حال سودی که در حال حاضر نصیب واسطه ها می شود و مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از آن بهره نمی برند، به خودروساز و قطعه ساز خواهد رسید.

این فعال صنعت خودرو اضافه کرد: مهم ترین مسئله که با عرضه خودرو در بورس کالا محقق می شود، شفافیتی است که بر بازار خودرو به وجود می آید، در حال حاضر با توجه به مکانیزم فروشی که اجرا می شود برپایه قرعه کشی، احتمال این که متقاضی واقعی خودرو بتوان نیاز خود را برطرف کند، خیلی کم است و بسکمک از افراد با شیوه هایی که وجود دارد، به دلیل این که خودرو را نیاز ندارند، در بازار آزاد می فروشند و این موضوع باعث آشفته شدن بازار خودرو شده است. اما با توجه به شروطی که در بورس کالا اجرا خواهد شد و همچنین شفافیتی که به وجود می آید، خریدار تعیین خواهد بود و دیگر بساط دلالی جمع می شود. از سویی دیگر این مسئله به ثبات بازار خودرو کمک شایانی خواهد کرد، زیراکه در حال حاضر چنین چیزی در بازار وجود ندارد.

منبع: فرارو

به "جزئیات عرضه خودرو در بورس کالا؛ خرید پر شرط و شروط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات عرضه خودرو در بورس کالا؛ خرید پر شرط و شروط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید