روابط استراتژیک هند با ایران در سایه تحریم های غرب

به گزارش وبلاگ لین هوان، خبرنگاران: ایندیا تایمز طی گزارشی تحلیلی از روابط ایران و هند در سایه تحریم های غرب نوشت مقامات هندی در موضع گیری های رسمی بر استراتژیک بودن این روابط تاکید می نمایند اما در صحنه عمل به گونه ای دیگر عمل می نمایند.

روابط استراتژیک هند با ایران در سایه تحریم های غرب

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش وبلاگ لین هوان پایگاه اینترنتی ایندیا تایمز طی گزارشی از روابط ایران و هند در سایه تحریم های غرب نوشت: خرید نفت تنها نقطه اتصال ایران و هند نیست. به رغم کاهش خرید نفت هند از ایران و رسیدن آن از 25 درصد به 8 درصد کل نفت وارداتی هند، ایران تنها کشوری است که بخشی از مالکیت یک پالایشگاه هندی را در اختیار دارد. ایران 15 درصد سهام شرکت چنای پترولیوم هند را در اختیار دارد.

این گزارش اضافه کرد: اگر شک و شبهه ای در مورد استراتژیک بودن روابط دو کشور وجود داشت، با اظهارات هفته گذشته مانموهان سینگ، نخست وزیر هند، تمامی این تردیدها رفع شد. وی در ملاقات با آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان در برلین توضیح داد با وجود اینکه دهلی نو تاکید دارد تهران باید بیشتر در زمینه فعالیت های هسته ای اش شفاف سازی کند، اما ایران همچنان برای هند شریکی استراتژیک باقی خواهد ماند.

این سخن در طی دهه های گذشته همیشه موضع رسمی دولت هند در قبال ایران بوده است. اما در صحنه عمل داستان به گونه دیگری است. کاهش روابط تجاری و سرمایه گذاری هند در ایران از دید دنیا غرب پنهان نمانده هر چند که ظاهرا غربی ها به موضع هند احترام می گذارند. به نظر می رسد که اظهارات تکراری مقامات هندی در حفظ روابط تجاری با ایران تنها اظهاراتی از سر اضطرار است، در حالی که عملکرد دهلی نو به گونه دیگری است.

ایران هر روز بیش از گذشته به عبارتی ممنوعه در فرهنگ واژگان سرمایه گذاران غربی و موسسات مالی تبدیل می شود و همین مسئله چالشی بزرگ برای تهران و کشورهایی نظیر هند، چین و ژاپن به شمار می رود. اما با این حال، افزایش روزافزون احتیاج هند به انرژی و ناتوانی این کشور در یافتن منابع جدید نفت و گاز در داخل، موجب شده که دهلی نو چاره دیگری جز کوشش برای حفظ روابط حسنه با ایران نداشته باشد.

هند گزینه های زیادی در اختیار ندارد و حتی در میان همین گزینه های اندک نیز انتخابهای غیرعقلایی بسیارند. برای آغاز، هند باید منابع مالی و موسساتی بیابد که مایل باشند محموله های نفتی ایران را تحت پوشش بیمه و بیمه اتکایی قرار دهند. به طور مثال، در ماه فوریه چند پالایشگاه استفاده نماینده از نفت ایران با امتناع شرکت های بیمه اتکایی غربی از ارائه پوشش بیمه ای به آنها، با بحران روبرو شدند. اما پس از آنکه شرکت بیمه عمومی هند برای تامین پوشش بیمه اتکایی این پالایشگاه های وارد عمل شد، این نگرانی ها از میان رفت.

این گزارش اضافه کرد: هند اگر می خواهد به روابط تجاری با ایران ادامه دهد، باید به دنبال راهکار های بومی بیشتری باشد. بخش عمده ای از نفت خام ایران با استفاده از پرچم کشورهای دیگر به هند حمل می شود و در صورت افزایش فشارها از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا و گسترش دامنه تحریم ها، قابلیت استفاده از این روش پایین خواهد آمد.

آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم هایی را علیه کشورهایی که به روابط تجاری با بخش های انرژی و مالی ایران ادامه می دهند وضع نموده اند.

هرچند که آمریکا هند را از این تحریم ها معاف نموده، اما اتحادیه اروپا تهدید نموده در صورت ادامه استفاده از نفت ایران، پوشش بیمه ای پالایشگاه های هندی را متوقف خواهد نمود.

مقامات دولتی هند تاکید می نمایند کاهش حجم واردات نفت از ایران تنها به دلیل مسائل حمل و نقل است و هند هیچگونه محدودیتی را در واردات نفت از ایران نمی پذیرد. در همین ارتباط یک مقام علی رتبه وزارت امور خارجه هند گفت: هند تمایلی به محدود کردن واردات نفت از ایران ندارد و تا زمانی که خرید نفت از ایران به صرفه باشد و مسائل در زمینه حمل و نقل حل شود، به روابط خود با تهران در زمینه انرژی ادامه خواهد داد.

اما با این وجود، آنچه ناگفته باقی می ماند این است که به صرفه بودن تنها به قیمت نفت برنمی شود، بلکه بهایی است که احتمالا باید در ازای به خطر افتادن روابط خارجی پرداخت شود. مانی شانکار آییار، وزیر سابق نفت هند در این باره گفت: اگر آمریکا به عنوان یک کشور حق دارد که تحریم های یکجانبه (بدون موافقت سازمان ملل) وضع کند، پس هند هم به عنوان یک کشور مستقل این حق را دارد که از ایران نفت وارد نماید.

وی که کوشش زیادی برای احیای طرح ساخت خط لوله ایران به هند انجام داده، اضافه کرد: ما نباید همدردی زیادی با نظرات قدرت های امپریالیستی غربی که می خواهند از نظر مالی نظر خود را بر کشورهایی مانند ایران دیکته نمایند، انجام دهیم.

این گزارش اضافه کرد: قابلیت تبدیل روپیه می تواند به هند برای ادامه واردات بدون روبروه با مسائل پرداخت ها یاری کند. روپیه هند اگر قابلیت تبدیل داشته باشد، به عنوان یک روش پرداخت پذیرفته می شود که ایران می تواند با استفاده از روپیه دریافتی در دیگر کشورها اقدام به خرید کالاهای مورد احتیاج خود کند.

در حال حاضر، هند پول نفت ایران را در حساب هایی در بانک یو سی او سپرده گذاری می نماید، اما این بانک هندی با تبدیل آن به ین و یا روبل روسیه مخالفت نموده است. این پول می تواند برای خرید کالا از هند مورد استفاده قرار گیرد.

ارزش واردات ایران از هند بسیار کمتر از ارزش صادرات نفت این کشور به هند است و همین مسئله موجب می شود که واردات کالای هندی با استفاده از پول سپرده گذاری شده مشکل شود. سلمان خورشید، وزیر امور خارجه هند نیز اخیرا گفته که عدم موازنه تجاری دو کشور مسئله نگران نماینده ای است.

39

منبع: تسنیم

به "روابط استراتژیک هند با ایران در سایه تحریم های غرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روابط استراتژیک هند با ایران در سایه تحریم های غرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید