رشد 13 درصدی صادرات کشور در نیمه نخست سال

به گزارش وبلاگ لین هوان، رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: فراهم کردن امکانات زیرساختی رشد 40 درصدی صادرات کشور در سال 1400 نسبت به 1399 و افزایش 13 درصدی در 6 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته را رقم زد.

رشد 13 درصدی صادرات کشور در نیمه نخست سال

علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت در آیین بیست و ششمین سالروز ملی صادرات که با حضور ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت، محسن رضایی معاون مالی ریاست جمهوری، صادرکنندگان برتر 1401 و سایر مسوولان کشوری در سالن اجلاس سران برگزار گردید گفت: بعد از هشت سال مراسم روز ملی صادرات با حضور رئیس جمهوری برگزار گردید که این مساله باعث رونق این مراسم شد و ایشان راه کارهای قابل پیگیری برای جهش و تحول در حوزه صادراتی در سازمان توسعه تجارت را در این مراسم ارائه کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران درباره شرایط توسعه تجارت کشور و اقدامات و راه کارهای قابل پیگیری در زمان به جامانده دولت سیزدهم برای جهش و تحول در حوزه صادراتی، گفت: این اقدامات در دو بخش پیگیری می گردد که یکی از مهمترین بخش ها، مسائلی در مورد مانع زدایی بود.

پیمان پاک ادامه داد: در مورد مانع زدایی، تصمیم ها و سیاست هایی که مانع جدی بر سر راه توسعه صادرات و تجار بود را برطرف کردیم. در مورد مشکلاتی که بازگشت ارز ایجاد نموده بود با روش های مختلف از جمله واردات در قبال صادرات در همه گروه های کالایی -جز چند گروه محدود- تسریع در اعاده و کاهش قوانین متزاحم توانستیم راه را برای تجار باز کنیم.

وی با اشاره به برنامه برای حضور در بازارهای بکر و نوظهور مانند آفریقا، اوراسیا و جنوب شرق آسیا، اضافه کرد: از ابتدای سال تا امروز 40 هیات تجاری از آفریقا به ایران آمدند و هفته آینده نیز 31 مدیر خرید از شرکت های بزرگ روسیه و بلاروس به تهران می آیند تا توافقات مهمی انجام گردد. برای ارتباط میان تجار و معرفی محصولات خود، پلتفرم های B2B و B2C تعریف شد.

معاون وزیر صمت با اشاره به اقداماتی که در حوزه برطرف موانع پولی و بانکی و لجستیکی صورت گرفته، یادآور شد: با توافقنامه های تجاری مانند اوراسیا که مغفول مانده بود و در دولت سیزدهم پیگیری و به نتیجه رسیده است، می توان بازارهای نو را با قابلیت رقابت برای کالای ایرانی ایجاد کرد. توافقات تجاری با اندونزی، پاکستان، ترکیه و سایر کشورهای دیگر نیز در حال اجرا و احیاء است.

پیمان پاک با بیان اینکه 300 اقدام زیرساختی به وسیله سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت و وزارت خارجه انجام و پیگیری شده است، گفت: این اقدامات موجب شده تا صادرات کشور در سال 1400 نسبت به 1399 اندازه 40 درصد رشد داشته باشد و این رشد در 6 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه 13 درصد رشد داشته است.

در این مراسم از 57 صادرکننده نمونه سال 1401 به وسیله رئیس جمهور تقدیر شد. این شرکت ها از میان 612 شرکت در 69 گروه کالایی انتخاب شده اند.

وبلاگ لین هوان مالی بانک و بیمه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "رشد 13 درصدی صادرات کشور در نیمه نخست سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 13 درصدی صادرات کشور در نیمه نخست سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید