راهنمای گردش یک روزه در مشهد

به گزارش وبلاگ لین هوان، مشهد به عنوان مقدس ترین شهر ایران شناخته شده است که بدون شک اولین و مهم ترین جاذبه آن برای کسانی که به این شهر سفر می نمایند حرم امام رضا (ع) خواهد بود. اما این شهر بزرگ جاذبه های متنوعی دارد که اگر بتوانید به خوبی زمانتان را برنامه ریزی کنید بسیاری از آن ها را در یک روز خواهید دید. بنابراین اگر فقط یک روز فرصت گشت و گذار در این شهر را دارید با راهنمای گردش یک روزه در مشهد همراه مجله گردشگری خبرنگاران باشید.

راهنمای گردش یک روزه در مشهد

10 جایی که می توانید در گردش یک روزه در مشهد ببینید

در سفر یکروزه به مشهد از کجاها می توان بازدید کرد؟

بازدید از حرم امام رضا (ع)

شهر مشهد با حرم مطهر امام رضا (ع) تعریف می شود و اولین جایی که هر کسی در مشهد می رود، این حرم مقدس و پرآوازه است. بارگاه امام رضا هم از نظر معماری بسیار زیبا و باشکوه ساخته شده و هم مسلمانان آن را به عنوان یک مکان مقدس می شناسند. بنابراین اگر پرواز شما صبح به مشهد می رسد، می توانید بازدید از حرم مطهر امام رضا (ع) را به عنوان اولین مکانی که در گردش یک روزه در مشهد خواهید دید انتخاب کنید. حرم مطهر امام رضا (ع) فضای وسیعی دارد که شامل مساجد، آرامگاه ها، صحن ها، کتابخانه و رواق ها می شود. بنابراین برای بازدید از این اماکن باید زمان بیشتری را در نظر بگیرید.

حرم امام رضا با مساحتی حدود یک میلیون مترمربع، امروزه به عنوان یکی از بزرگترین اماکن زیارتی و مذهبی دنیا شناخته می شود. بسیاری از هتل های مشهد در اطراف این مکان قرار دارند که همگی از کیفیت و امکانات خوبی برخوردار هستند.

آدرس حرم امام رضا (ع) روی نقشه گوگل

مسجد گوهرشاد

شاید برای گردش یک روزه در مشهد فرصت بازدید کامل از صحن امام رضا(ع) و تمامی مساجد آن را نداشته باشید، اما از جمله جاهایی که نباید در این سفر یکروزه خود به مشهد از دست بدهید، مسجد گوهرشاد است. این مسجد در سال 794 شمسی در ضلع جنوبی حرم امام رضا (ع) بنا شد و نام خود را از یکی از زنان معروف عصر تیموری برگرفت. بنابراین این مسجد هم از نظر تاریخی قدمتی دیرینه دارد و هم از لحاظ معماری، چشم نواز و حائز اهمیت به شمار می رود.

بازدید از مسجد گوهرشاد رایگان است و در تمام ساعات روز می توانید از آن دیدن کنید. اما با توجه به قرار گرفتن این بنا در صحن امام رضا (ع)، به طور معمول بازدید از این مسجد و حرم به طور مطهر همزمان انجام می شود.

آدرس مسجد گوهرشاد مشهد روی نقشه گوگل

خانه توکلی

اگرچه مشهد را یک شهر زیارتی و مذهبی می دانند اما تمامی جاهای دیدنی مشهد به مساجد و حرم ختم نمی شود، بلکه در این شهر می توانید از خانه های تاریخی و پر رمز و راز نیز دیدن کنید. یکی از این خانه های قدیمی که می تواند مقصد بعدی شما در گردش یک روزه در مشهد باشد، خانه توکلی نام دارد که آن را با نامی عجیب می خوانند: خانه اجنه. اگرچه این نام عجیب و گاها ترسناک در اثر شایعاتی که نسل به نسل چرخیده همچنان روی این خانه قدیمی مانده، اما همین نام باعث مطرح شدن خانه توکلی بین گردشگران شده است.

قدمت خانه توکلی به دوره قاجار باز می شود و بازدید از آن همه روزه بین 8 صبح تا 9 شب امکانپذیر خواهد بود.

این خانه قدیمی با فاصله 10 دقیقه پیاده روی از حرم امام رضا (ع) واقع شده است، بنابراین بازدید از آن را می توانید بعد از بازدید از حرم انجام دهید.

آدرس خانه تاریخی توکلی مشهد روی نقشه گوگل

خانه تاریخی داروغه

از جمله دیگر خانه های تاریخی مشهد که از دوره قاجار به جای مانده است، می توان به خانه تاریخی داروغه اشاره نمود. این خانه تا سال 1360 همچنان مسکونی بوده و به همان شکل اولیه از آن استفاده می شد. اما پس از اینکه به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید، با بازسازی ها و بازسازی های اندکی که روی آن انجام گرفت به یکی از جاذبه های معروف مشهد تبدیل شد. این خانه تاریخی وسعت نسبتا زیادی دارد، اما بازدید از آن بیشتر از یک ساعت از وقت تان را نمی گیرد.

اما باید در نظر داشته باشید ساعات کار این مجموعه 8 صبح تا 2 بعد از ظهر و 4 بعد از ظهر تا 7 شب است. بنابراین بین ساعت 2 تا 4 برای بازدید از آن اقدام نکنید. روزهای آدینه نیز بازدید از این خانه قدیمی شهر مشهد امکانپذیر نیست.

از خانه توکلی با 10 دقیقه پیاده روی به خانه تاریخی داروغه می رسید و فاصله آن تا حرم مطهر امام رضا (ع) نیز کمتر از 10 دقیقه است. بنابراین به راحتی می توانید بازدید از این سه مکان دیدنی را در گردش یک روزه در مشهد قرار دهید.

آدرس خانه تاریخی داروغه مشهد روی نقشه گوگل

آرامگاه نادرشاه افشار

یکی از جاذبه هایی که باید بازدید از آن را در برنامه سفرتان به مشهد قرار دهید، بازدید از آرامگاه نادرشاه افشار است که به عنوان یکی از جاذبه های خاص شهر مشهد شناخته می شود. در کنار معماری سنگی و جالبی که این بنا دارد، موزه نادری که در آن انواع سلاح های دوره افشاریه، سکه ها و اشیاء باستانی آن دوره به نمایش گذاشته شده، از جمله دیدنی های این آرامگاه است.

در نظر داشته باشید که آرامگاه نادرشاه افشار در حقیقت یک جاذبه تاریخی و قدیمی نیست و در سال های 1336 تا 1342 ساخته شد. آرامگاه نادرشاه در فاصله 900 متری از آستان قدس قرار گرفته، بنابراین در گردش یک روزه در مشهد به راحتی می توانید از این جاذبه دیدن کنید. ساعات بازدید از این آرامگاه بین ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر است.

آدرس آرامگاه نادرشاه افشار مشهد روی نقشه گوگل

پارک کوه سنگی

پارک کوه سنگی برترین پارک مشهد است که مکانی مناسب برای گذراندن پیک نیک و قدم زدن عصرگاهی محسوب می شود. این پارک علاوه بر طبیعت زیبا، بکر و دیدنیی خود، قدمتی تاریخی نیز دارد. کوهسنگی محل تاجگذاری شاه عباس صفوی بود و از این رو به لحاظ تاریخی حائز اهمیت است. امروزه آبشار کوچک و اشکال سنگی که دور تا دور پارک را احاطه نموده، از جذابیت های اصلی این پارک محسوب می شود و بیشتر از بعد تاریخی این منطقه مورد توجه واقع شده است.

علاوه بر اینها، از بالای این صخره ها می توانید چشم اندازی زیبا و دیدنیی از شهر مشهد را ببینید. در این پارک زیبا مجسمه ها و آرامگاه های متعددی واقع شده است که می توانند هر کدام برای افرادی که به این پارک می آیند، جذابیت خاص خود را داشته باشد. پارک کوهسنگی مشهد نسبت به سایر جاذبه های نامبرده فاصله بیشتری از مرکز شهر دارد، اما از میدان شهدا با اتوبوس و تاکسی 15 دقیقه تا این پارک فاصله دارید. بنابراین فرصت دیدن این پارک را در گردش یک روزه در مشهد خواهید داشت.

آدرس پارک کوهسنگی مشهد روی نقشه گوگل

بازار رضا

بدون تردید سفر به مشهد بدون گشت و گذار در بازار بزرگ آن تکمیل نخواهد شد. با توجه به قرار گرفتن بازار رضا در فاصله کمی از حرم امام رضا (ع)، محال است که فرصت بازدید از این بازار بزرگ را از دست بدهید. بازار رضا مشهد محلی مناسب برای خرید سوغاتی محسوب می شود که اغلب زائران و گردشگران برای خرید به آن مراجعه می نمایند. ساعت کار بازار رضا مشهد 9 صبح الی 10 شب است، بنابراین می توانید خرید کردن را به عنوان آخرین گزینه گردش یک روزه خود، در نظر بگیرید.

آدرس بازار رضا مشهد روی نقشه گوگل

مجتمع توریستی باباقدرت

مجتمع گردشگری بابا قدرت، که آن را با نام کاروانسرای باباقدرت نیز می شناسند، از جمله بناهایی است که قدمت آن به دوره قاجار بازمی شود. امروزه این کاروانسرای قدیمی به یک مجتمع گردشگری تبدیل شده که شامل رستوران و بازارچه سنتی می شود. بنابراین می توانید بازدید از این مکان را به وعده ناهار یا شام موکول کنید تا بتوانید در رستوران سنتی آن نیز از غذاهای محلی مشهد لذت ببرید و در بازارچه سنتی آن نیز به دیدن یا خرید کالاها و هنرهای سنتی بپردازید.

این مجتمع توریستی به بسیاری از جاذبه های معرفی شده در این لیست نزدیک است، بنابراین می توانید بازدید از آن را در برنامه گردش یک روزه در مشهد قرار دهید. فاصله این مکان از بازار رضا تقریبا 10 دقیقه است که به راحتی با خودرو و تاکسی در دسترس واقع شده است.

آدرس مجتمع توریستی باباقدرت روی نقشه گوگل

حمام شاه مشهد

در سفر یک روزه مشهد می توانید به حمام شاه در این شهر هم بروید. حمام شاه مشهد که با نام موزه مردم شناسی مشهد شناخته می شود، یکی از بزرگترین حمام های قدیمی ایران است که قدمت آن به سال 1027 هجری قمری بازمی شود. این حمام قدیمی مشهد امروزه به یک موزه تبدیل شده و در آن غرفه های مختلفی برای به نمایش گذاشتن اشیاء و لوازمی که در حمام های قدیمی مورد استفاده قرار می گرفت، دیده می شود. همین مسئله موجب شده نام موزه مردم شناسی مشهد روی این جاذبه گذاشته شود.

موزه مردم شناسی مشهد در فاصله کمی از حرم امام رضا (ع) واقع شده است و بازدید از آن در کنار بازدید از حرم و بازار رضا امکانپذیر است.

آدرس موزه مردم شناسی مشهد روی نقشه گوگل

باغ ملی مشهد

اگر همراه با کودکتان به مشهد سفر می کنید، حتما بازدید از باغ ملی را در برنامه سفر خود قرار دهید. قدمت باغ ملی مشهد به دوره قاجار باز می شود. هرچند در ابتدا این مکان یک تفرجگاه خصوصی بوده است، اما از سال 1340 عموم مردم می توانند از این باغ زیبا بازدید نمایند. باغ ملی را اولین پارک تفریحی مشهد می دانند که در آن درختان چنار قدیمی به زیبایی قد علم نموده اند و گلکاری ها و بافت گیاهی آن، این پارک را به طبیعتی زیبا و خوش چشم انداز در قلب شهر مشهد تبدیل می نماید.

باغ ملی مشهد به صورت 24 ساعته باز است و فاصله آن تا حرم امام رضا (ع)، موزه مردم شناسی و آرامگاه نادرشاه بسیار کم است، بنابراین بازدید از آن را نیز می توانید به راحتی در سفر یک روزه به مشهد جای دهید.

آدرس باغ ملی مشهد روی نقشه گوگل

سخن پایانی

مشهد نه تنها یک شهر زیارتی محبوب بین مسافران این شهر است، بلکه جاذبه های متعددی نیز در آن وجود دارد. حتی اگر برای سفر یک روزه، بلیط مشهد را خریداری می کنید و فرصت چندانی برای گشت و گذار ندارید، باز هم می توانید بعضی از مهمترین جاهای دیدنی این شهر را در لیست خود قرار دهید. فقط باید جاذبه هایی را انتخاب کنید که در نزدیکی یکدیگر قرار دارند.

ویدا نور محمدی

منبع: فلای تودی

به "راهنمای گردش یک روزه در مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای گردش یک روزه در مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید