درمان خانگی آفتاب سوختگی

به گزارش وبلاگ لین هوان، آفتاب سوختگی اصطلاحی برای پوست قرمز، گاهی متورم و دردناک است که در اثر قرار گرفتن بیش از حد در برابر اشعه فرابنفش (UV) خورشید ایجاد می گردد. آفتاب سوختگی می تواند از خفیف تا شدید متفاوت باشد. مقدار آن به نوع پوست و مقدار قرار گرفتن در معرض آفتاب بستگی دارد. آفتاب سوختگی یک عامل خطر جدی برای سرطان پوست است.

درمان خانگی آفتاب سوختگی

به علت تغییرات شدت تابش اشعه ماورا بنفش از جو، با نزدیک شدن به خط استوا، خطر آفتاب سوختگی افزایش می یابد. هرچه عرض جغرافیایی بالاتر باشد، شدت اشعه UV کمتر خواهد بود. بر اساس دقیقه به دقیقه، مقدار اشعه ماورا بنفش به زاویه خورشید بستگی دارد. بیشترین خطر در هنگام ظهر و زمانی ست که خورشید مستقیما بالای سر شما قرار می گیرد. در ادامه این مقاله از مجله وبلاگ لین هوان ، به آنالیز روش های درمان خانگی آفتاب سوختگی خواهیم پرداخت.

حقایقی در خصوص آفتاب سوختگی

در اینجا به چند نکته اساسی در خصوص آفتاب سوختگی اشاره می کنیم:

  • آفتاب سوختگی ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید است.
  • در بعضی موارد، آفتاب سوختگی می تواند باعث تاول زدن پوست گردد.
  • آفتاب سوختگی با درمان های خانگی قابل تسکین است.
  • اجتناب از آفتاب سوختگی در وهله اول بهتر از درمان اثرات آن است.

علائم

علائم آفتاب سوختگی در افراد مختلف فرق دارد. ممکن است چندین ساعت پس از آغاز سوختگی متوجه قرمزی پوست نشوید. برای نمایان شدن اوج قرمزی پوست 12 ساعت زمان ضروری است. آفتاب سوختگی جزئی معمولا علائمی جز قرمزی و حساسیت نسبی روی منطقه ها آسیب دیده نیست. در موارد جدی تر، ممکن است در محل سوختگی تاول ایجاد گردد. آفتاب سوختگی شدید می تواند تا حد ناتوانی دردناک باشد و احتیاج به مراقبت از بیمارستانی پیدا کند. در موارد بسیار شدیدتر، این علائم قابل مشاهده است:

  • تب
  • لرز
  • تهوع و استفراغ
  • ضعف

در موارد شدید، امکان دارد علائم شوک رخ دهد:

  • فشار خون پایین
  • غش کردن
  • ضعف شدید

ممکن است آفتاب سوختگی در کمتر از 15 دقیقه رخ دهد، اما آسیب اغلب بلافاصله تعیین نخواهد شد. در بعضی افراد، بعد از قرار گرفتن در معرض آفتاب، در عرض 30 دقیقه پوست قرمز می گردد، اما گاهی اوقات بیشتر از 2 تا 6 ساعت طول می کشد تا این حالت ایجاد گردد. درد ناشی از آفتاب سوختگی معمولا 6 تا 48 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید شدیدتر می گردد. سوختگی به مدت 24 تا 72 ساعت ادامه پیدا می نماید و گاهی بخش آسیب دیده پوسته پوسته می گردد. این حالت با خارش همراه خواهد بود و امکان دارد تا چندین هفته ادامه پیدا کند.

درمان خانگی آفتاب سوختگی

آغاز درمان آفتاب سوختگی در اسرع وقت بسیار مهم است. آفتاب سوختگی می تواند منجر به آسیب دائمی پوست گردد و خطر سرطان پوست را افزایش دهد. موارد زیر چند درمان خانگی و ساده برای تسکین آفتاب سوختگی است. با این حال، مهم است که به خاطر داشته باشید که برترین راه برای تسکین درد و رنج، جلوگیری و پیشگیری از آفتاب سوختگی است.

آب سرد

آفتاب سوختگی، اساسا التهاب پوست است. یکی از ساده ترین راه های درمان التهاب، خنک سازی ناحیه آسیب دیده است. دوش گرفتن یک روش موثر برای یاری فوری به آفتاب سوختگی ست. شنا کردن نیز یکی از راه های موثر برای بهبود التهاب ناشی از آفتاب سوختگی باشد. البته آب استخر باید فاقد کلر باشد، زیرا این ماده پوست را بیشتر تحریک می نماید. بعلاوه باید از استفاده مستقیم از یخ خودداری کنید. اگرچه ممکن است قرار دادن یخ روی ناحیه آسیب دیده سوزش را کاهش دهد، اما در واقع می تواند به پوست بسیار حساس و آفتاب سوخته شما آسیب بیشتری برساند.

جوش شیرین و بلغور جو دوسر

ریختن چند قاشق غذاخوری جوش شیرین در وان پر از آب خنک و حدود 15 تا 20 دقیقه نشستن داخل وان در به حداقل رساندن آسیب یاری می نماید. افزودن یک پیمانه جو دوسر به آب داخل وان، التهاب پوست را نیز تسکین می دهد و به پوست یاری می نماید تا رطوبت طبیعی خود را حفظ کند. در پایان پوست تان به آهستگی با حوله خشک کنید (حوله را روی پوست تان نکشید).

آلوئه ورا

ژل داخل آلوئه ورا برای انواع بیماری ها مفید است، از ناراحتی معده گرفته تا عفونت کلیه. از دیگر فواید آلوئه ورا می توان به تسکین آفتاب سوختگی اشاره نمود. استفاده مستقیم از ژل آلوئه ورا روی پوست، به تسکین فوری سوزش ناشی از آفتاب سوختگی جزئی یاری می نماید.

چای بابونه

چای یا دمنوش بابونه برای تسکین پوست آفتاب سوخته موثر است. چای را به طور معمول دم نموده و بگذارید خنک گردد. وقتی آماده شد، پارچه ای را در چای خیس کنید و آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. اگر به گرده حساسیت دارید، نباید از این روش درمانی بهره ببرید. زیرا ممکن است باعث ایجاد واکنش آلرژیک در پوست شما گردد.

سرکه

نظرات در خصوص استفاده از سرکه برای تسکین آفتاب سوختگی فرق دارد. عده ای می گویند افزودن دو فنجان سرکه به آب خنک حمام می تواند باعث تسکین سوزش ناشی از سوختگی گردد، این در حالی ست که دیگران عقیده دارند که اسیدیته بالای سرکه فقط اوضاع را بدتر می نماید. اگر قبلا از این درمان برای آفتاب سوختگی های کوچکتر و سبک تر استفاده ننموده اید، بهتر است آن را برای سوختگی های جدی تر و عمیق تر امتحان نکنید.

پوشیدن لباس های گشاد

از آنجا که پوست شما خود را به مرور ترمیم می نماید، حتما لباسی بپوشید که به پوست شما نچسبد. پوست بزرگترین اندام بدن شما است، بنابراین بهتر است برای بهبودی سریع تر پوست، کمی فضای تنفس به آن بدهید. الیاف طبیعی مانند پارچه نخی برترین پوشش را در طول درمان آفتاب سوختگی را فراهم می نماید.

نوشیدن آب فراوان

از آنجا که پوست شما با آسیب ناشی از اشعه آفتاب دست و پنجه نرم می نماید، به رطوبتی احتیاج دارد که در طول مدت تابش خورشید از دست داده است. اگر قبلا زیاد اهل نوشیدن آب نبودید، آفتاب سوختگی می تواند علت کافی برای آغاز این کار باشد.

استفاده از مرطوب کننده

پس از درمان اولیه، پوست شما هنوز هم به مراقبت احتیاج دارد. یکی از مهمترین کارهایی که می توانید برای جلوگیری از لایه لایه شدن پوست یا به حداقل رساندن آن استفاده مرتب از مرطوب کننده در منطقه ها آسیب دیده است. از مرطوب کننده های بدون بو و رنگ (برای پوست حساس) بهره ببرید تا تحریک پوست را به حداقل برسانید.

نتیجه گیری

سعی کنید هیدراته بمانید، خونسرد باشید و اگر آفتاب سوختگی خیلی دردناک است، می توانید ایبوپروفن مصرف کنید. بعلاوه، باید مطمئن شوید که دفعه دیگر که به بیرون از منزل می روید، کاملا پوشیده باشد تا بخش آسیب دیده پوست تان در معرض آفتاب بیشتر قرار نگیرد. اگر آفتاب سوختگی با علائمی مانند تب و کم آبی همراه شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع: اسنپ مارکت

به "درمان خانگی آفتاب سوختگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان خانگی آفتاب سوختگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید