دانه های شن می تواند ما را لاغر کند!

به گزارش وبلاگ لین هوان، چاقی یکی از مسائل بزرگ بهداشتی در دنیای امروزی ماست که سالانه هزینه های زیادی را به جوامع مختلف تحمیل می نماید. همین امر سبب شده است تا مطالعات علمی در این زمینه توسعه چشمگیری یابد و کوشش ها برای جلوگیری از ابتلا به چاقی و البته درمان خود چاقی روز به روز افزایش پیدا کند.

دانه های شن می تواند ما را لاغر کند!

به گزارش وبلاگ لین هوان به نقل از rahnamato، اکنون یک مطالعه نو می گوید ذرات متخلخل سیلیس ساخته شده از شن و ماسه خالص می توانند روزی در کوشش برای کاهش وزن نقش داشته باشند. نتایج این تحقیق بر این پایه راسخ است که سیلیس متخلخل می تواند فرآیند های گوارشی را که معمولاً به وسیله آنزیم هایی که چربی، کلسترول، نشاسته و قند ها را در معده و روده تجزیه می نمایند، تحریک کند.

در سال 2014، محققان دریافتند موش هایی که از رژیم های غذایی پرچرب استفاده می کردند، وقتی با نانوذرات سیلیس متخلخل (MSPs) تغذیه می شدند، اضافه وزن کمتری را تجربه می کردند. درصد کل چربی بدن آن ها نیز کاهش یافت. با این حال، به نظر می رسید که این اثر بر اساس مقدار نسبی ذرات سیلیس استفاده شده باشد.

مطالعات بعدی روی موش ها نیز از این نتایج حمایت کردند. مقدار و شکل مناسب ذرات سیلیس متخلخل به نظر می رسید که قدرت هضم موش را در روده کوچک مشخص می نماید.

در سال 2020، اولین داده های بالینی روی 10 انسان سالم مبتلا به چاقی نشان داد که MSP ها می توانند سطح گلوکز خون و سطح کلسترول خون را کاهش دهند، که هر دو از عوامل خطر شناخته شده برای عوارض متابولیک و قلبی عروقی هستند. مزیت جالب توجه این درمان این بود که هیچ گونه ناراحتی شکمی یا تغییری در عادات روده ایجاد نکرد.

پژوهش حاضر این یافته های امیدوارنماینده را با مقایسه آرایه ای از 13 نمونه سیلیس متخلخل با عرض ها، پتانسیل های جذب، شکل ها، مقدار ها و شیمی سطح مختلف شرح می دهد.

این نمونه ها هر کدام به یک مدل دستگاه گوارش انسان معرفی شدند که یک حالت تغذیه پس از یک وعده غذایی پر کربوهیدرات و پرچرب را شبیه سازی می کرد. این مدل اجازه نیم ساعت هضم معده و یک ساعت هضم و جذب روده ای را می داد.

نویسندگان می گویند که نمونه های سیلیس ایده آل، میکروذرات سیلیس با عرض منافذ بین 6 تا 10 نانومتر بودند که به نظر می رسید آنزیم های مورد آنالیز را به برترین نحو مهار می نمایند. بعلاوه به نظر می رسید که ذرات متخلخل ماسه مواد مغذی هضم شده و هضم نشده را از دستگاه گوارش، قبل از عبور از جریان خون جذب می نمایند. این می تواند روش دیگری باشد که در آن ذرات با ورودی کالری مقابله می نمایند.

نتایج این مطالعه در نشریه Pharmaceutics منتشر شد.

منبع: فرارو

به "دانه های شن می تواند ما را لاغر کند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانه های شن می تواند ما را لاغر کند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید