فرزانه قلعه قوند: نمایشگاه مجازی کتاب تهران به عنوان مکمل نمایشگاه فیزیکی ادامه پیدا کند
به گزارش وبلاگ لین هوان، تهران (پانا) - مدیر پژوهش و نشر مؤسسه پیام آزادگان با تأکید بر این که فعالیت نمایشگاه مجازی کتاب تهران باید در آینده نیز به عنوان مکمل نمایشگاه فیزیکی ادامه پیدا کند، گفت در مجموع نقاط مثبت نمایشگاه مجازی باعث می شود که اگر دو نمایشگاه مجازی و حضوری در آینده به صورت مکمل برگزار شود، مجموع نظر مخاطبان و ناشران را همه در زمینه ها تأمین کند.
فرزانه قلعه قوند؛ مدیر پژوهش و نشر مؤسسه پیام آزادگان در گفت وگو باپانا گفت: ما در نمایشگاه مجازی کتاب تهران اغلب با مخاطبانی طرف هستیم که خاص هستند. در واقع بیشتر شرکت کنندگان در این نمایشگاه می دانند به چه منظور می آیند و در پی چه اثری می گردند، لذا مستقیما در پی آن چیزی که می خواهند می فرایند و این از جهاتی باعث می شود تا مخاطبان دسترسی راحت تری به آثار مدنظرشان داشته باشند.
وی ادامه داد: در هر صورت هر کدام از نمایشگاه های مجازی و فیزیکی جایگاه و کارکرد خودشان را دارند و در شرایط حاضر با توجه به مختل شدن جریان عرضه کتاب، چاره ای جز برگزاری نمایشگاه کتاب آن هم به این شکل و در قالب مجازی نیست.
این فعال فرهنگی با اشاره به این که نمایشگاه مجازی کتاب این قابلیت و ظرفیت را دارد که در آینده به عنوان پشتیبان نمایشگاه فیزیکی برگزار شود، گفت: با توجه به این که جهان به سمت استفاده از فضاهای مجازی می رود، پس ما هم باید از توانمندی و قابلیت های این فضا برای عرضه کتاب و رشد صنعت نشر استفاده کنیم، لذا این نمایشگاه نیز باید به عنوان مکمل نماشگاه حضوری ادامه پیدا کند و نظر من این است که این نمایشگاه را در آینده هم به هیچ عنوان حذف نکنیم تا افرادی که نمی توانند در نمایشگاه فیزیکی حضور پیدا کنند از این طریق وارد شوند و کتاب مورد علاقه خودشان را تهیه کنند.
قلعه قوند بیان نمود: به هرحال هر پدیده ای یک سری نقاط قوت و ضعف دارد. یکی از نقاط قوت نمایشگاه مجازی این است که فرد هر زمان این اِمکان را دارد تا کتاب را سفارش دهد و آن را درب منزل تحویل بگیرد. اما مسئله ای که برای ناشران تخصصی مثل ما وجود دارد این است که بیشتر مخاطبان عام در پی یک سری ناشرانی که برند هستند و کتاب های شناخته شده تری دارند می فرایند. ما به عنوان ناشر آثار ارزشی در حوزه آزادگان، در پی فرصت ترویج آثارمان در نمایشگاه هستیم. من رسالتی برای خودم قائلم که باید در تعامل و ارتباط با افراد آن را به انجام برسانم، اما در نمایشگاه مجازی افراد غربال می شوند. در مجموع نقاط مثبت نمایشگاه باعث می شود که اگر دو نمایشگاه مجازی و حضوری در آینده به صورت مکمل برگزار شود، مجموع نظر مخاطبان و ناشران را تأمین کند.
وی ادامه داد: قطعا افرادی هستند که همیشه در مقابل تغییرات از خود مقاومت نشان می دهند. به هرحال ممکن است پذیرش تغییرات برای برخی سخت باشد، اما هر چه که به جلو می فرایند به این پدیده ها عادت می کنند و هر بار این مسائل کمتر شده و هر بار راه های بهتری برای ارتباط با مخاطب و مواجهه با پدیده های نو پیدا می کنند. نمایشگاه مجازی کتاب هم از این قاعده جدا نیست و فرایند ای است که بعد از کووید 19 بیشتر به آن پرداخته شد و پر و بال گرفت. البته هنوز خیلی نوپاست و فرصت پیشرفت دارد و قطعا به زودی جای خود را در بین همه اقشار باز خواهد کرد.
مدیر پژوهش و نشر مؤسسه پیام آزادگان با اشاره به این که نمایشگاه مجازی کتاب، پایگاهی مطمئن برای خرید کتاب است، گفت: چون کتاب برای حضور در نمایشگاه باید از یک سری کانال ها عبور کرده و یک سری مؤلفه ها را دارا باشد، خود به خود از این طریق جلوی اقداماتی ازجمله کتاب سازی و حضور کتاب های غیراستاندارد گرفته می شود و کتاب ها سالم تر با تأیید، بدون شبهه و محکم در اختیار مخاطب قرار می گیرد.
قلعه قوند همچنین درباره تأثیر نمایشگاه مجازی کتاب در ترغیب ناشران برای فعالیت در حوزه الکترونیک، بیان نمود: از دو حالت خارج نیست یا ناشران ارتباط برقرار می کنند یا نمی کنند، اگر ارتباط برقرار نکنند خودشان در آینده دچار مشکل می شوند، چون ما در این حوزه عقب نشینی نداریم و به هرحال باید به این فرایند تن دهند. ما اصولا در مواجهه با پدیده های نوی که نمی شناسیم، دچار واهمه می شویم، اما در هر صورت آن عده ای که دانش آن را ندارند، باید به دانش خود اضافه کنند و یا با به کارگیری جوان ترها و افراد خلاق تر از فضاهای نوین بهره مند شوند. به هرحال شیوه های سنتی تر همه جای خود را به فضای مجازی می دهد، اما این به معنای برچیده شدن شیوه های سنتی نیست.
وی ادامه داد: شما کتاب صوتی هم که گوش می کنید، ترغیب می شوید آن کتاب را تهیه کنید، پس دستیابی به شیوه های نوین به معنی حذف روش های سنتی نیست، بلکه می تواند یک مکمل خوب باشد برای این که شیوه ارتباط گیری را راحت تر کند. پس قطعا در آینده افراد بیشتری به سراغ آن خواهند رفت و افرادی هم که از روش های سنتی تر در صنعت نشر استفاده می کنند، به هرحال باید خودشان را با شیوه های نوتر آشنا کنند و بدانند قرار است که همه اینها به عنوان مکمل یکدیگر ارتباطات را راحت تر کنند. مثلا اگر اکنون20 درصد از امکانات نوین استفاده و 80 درصد به شیوه سنتی عمل می کنیم، قطعا در آینده برعکس آن را شاهد خواهیم بود.
مدیر پژوهش و نشر مؤسسه پیام آزادگان با اشاره به این که درهر صورت نیازمند بهره گیری از تکنولوژی هستیم، گفت: استفاده از فضای مجازی علاوه بر این که در وقت و هزینه ما صرفه جویی می کند از هر جهت به نفع ماست و امکان دسترسی های بیشتر را برایمان فراهم می کند و ناشران هم به لحاظ فضا در مضیقه نبوده و امکان ارائه آثار بیشتری را دارند، چون این فضا سرانجام ندارد. به هرحال ما نیاز داریم این فضا و حضور در نمایشگاه کتاب را به این شکل نوین نیز تجربه کنیم.
فرزانه قلعه قوند در سرانجام درباره اِمکان پایش مخاطبان از طریق ناشران در نمایشگاه مجازی کتاب، اظهار کرد: عموما در نمایشگاه های فیزیکی ما متوجه نمی شویم که مخاطبان از کجا آمدند یا از چه منطقه ها با چه سن و سلیقه ای هستند، اما در نمایشگاه مجازی مخاطب را می شناسیم و چون مخاطب خاص است، طرف می داند دنبال چه نوع کتابی است و عموما فرد برای خرید آمده است نه برای دور زدن و تفریح. لذا این موضوع به ناشر این امکان را می دهد تا با مخاطبانش بیشتر آشنا شده و به لحاظ آماری از این نتایج در تولید و عرضه آثار بهره ببرد.
منبع: خبرگزاری پانا