خودروهای سافاری در بازار ایران را بشناسید؛ مظنه جان سخت ها

به گزارش وبلاگ لین هوان، مهم ترین ابزار سافاری بازها، خودروهایی هستند که برای این مدل طبیعت گردی ها انتخاب می شوند. در این گزارش ویژگی و قیمت خودروهای شاسی بلند و مناسب آفرود که به سافاری معروف هستند زیر ذره­بین قرار گرفته است.

خودروهای سافاری در بازار ایران را بشناسید؛ مظنه جان سخت ها

تعریف سافاری بسیار ساده است. سافاری (Safari) یک ماجراجویی است که غالبا به صورت زمینی انجام می­گردد. مهد اصلی تجربه سافاری در آفریقا است. در سال های گذشته، برنامه های شکار در آفریقا جزئی از سافاری به حساب می آمد، اما امروزه سافاری صرفا در سفرهای کوتاه زمینی به منظور مشاهده و تصویربرداری از حیوانات در حالت طبیعی خلاصه می گردد.

البته مفهوم سافاری در عصر مدرن با بعضی تغییرات همراه شده و تنها به مشاهده حیوانات و رفتار آنها محدود نمی گردد. گشت و گذار در طبیعت آنهم به صورت مستند و نزدیک، خواسته و تمایلی است که امروز از سمت سافاری ­بازها بیشتر مشاهده می گردد. سافاری این روزها به یک گردش مناسب برای ایام تعطیل گردشگران تبدیل شده است. بعلاوه در بسیاری از نقاط دنیا، این مدل از طبیعت گردی به فرصتی برای یاری و حمایت از طبیعت و حیات­وحش نیز بدل شده است.

پاترول؛ فراتر از انتظار

حال که مفهوم سافاری به صورت ساده بیان شد، وقت آن رسیده که مهمترین ابزار این نوع طبیعت گردی زیر ذره بین قرار گیرد. نیسان سافاری یکی از خودروهای شاسی بلند و مناسب آفرود است؛ نسل نو این خودرو دارای موتور قوی 6 سیلندر 4.8 لیتری با قدرت 280 اسب بخار است. سیستم گیربکس این خودرو به صورت 5 دنده اتوماتیک است.

این خودرو می تواند صفر تا 100 را در 10.5 ثانیه بپیماید و به حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت برسد. اما مصرف سوخت بالایی دارد که از معایب آن به شمار می رود؛ 16.5 لیتر در هر 100 کیلومتر. سیستم ترمز ضد قفلABS، سیستم توزیع نیروی ترمز الکترونیکیEBD، سنسور پارک، 2 عدد ایربگ،CD Player ، جایگاه های پارچه ای، آینه برقی و جلو پنجره کروم از جمله امکانات پاترول سافاری به شمار می­روند.

موتور پاترول سافاری شاید روی کاغذ مشخصات معمولی داشته باشد، اما موتوری به شدت قابل اطمینان و توانمند است و به خوبی از پس وظایف خود بر می آید. یکی از آپشن های خوب پاترول سافاری دیفرانسیل لغزش محدود در عقب است که به صورت استاندارد روی این خودرو موجود نبود. اما در صورت سفارش روی خودرو نصب می شد. اگر یکی از این مدل های دارای دیفرانسیل لغزش محدود را گیر آوردید، قابلیت هایی فراتر از انتظار را در آفرود مشاهده خواهید کرد.

اما یکی از مسائل نیسان پاترول نسل چهارم در بازار ایران، پیش زمینه ذهنی عموم مردم درباره پاترول است. عموماً پاترول نسل سوم در دسترس مردم ایران است و به علت مسائلی که این خودرو همانند قدیمی بودن تکنولوژی ساخت، مونتاژ و فراوری ضعیف در ایران دارد، باعث شده مردم از توانایی ها و راحتی این خودرو بی خبر بمانند. مخصوصاً که از نظر ظاهری بسیار شبیه به یکدیگر هم هستند.

در این زمینه بخوانید:

شاسی بلندهای پر فروش و پرطرفدار در بازار ایران را بشناسید

خانواده سافاری ­ها

وانت­ های تویوتا یکی دیگر از ماشین­ های محبوب برای سافاری­ بازها هستند. شرکت تویوتا با فراوری بیش از 10 میلیون خودرو در سال، بزرگ­ترین خودروساز دنیا است. تویوتا زیرمجموعههایی همانند لکسوس و Scion را دارد و بعلاوه هیبریدی ­های مختلفی را فراوری می­کند که تویوتا پریوس پرفروش­ ترین هیبریدی دنیا برای چندین سال اخیر محسوب می ­گردد. در خانواد تویوتا، چند خودور وجود دارند که خوراک سافاری رفتن و گشت ­وگذار در طبیعت هستند. تویوتا لندکروز، تویوتا هایلوکس و تویوتا FJ کروز خودرویی هستند که برای آفرود کردن بسیار مناسبند. در ادامه این گزارش قیمت این خودروها آنالیز شده است.

مظنه قیمت ها

سافاری از دید عموم، در بازار قیمتی غیرمنطقی دارد که علتش کمیابی و ارزشمند بودن این خودروها در بین خودروهای آفرودر است. با گشتی در بازار و سایت های خرید و فروش آنلاین به راحتی می توان مظنه قیمت این مدل خودروها را به دست آورد. قیمت های درج شده ماشین های سافاری متنوع و مختلف است. بعضی از مدل ها با توجه به امکانات بیشتر قیمتی بالای یک میلیارد و 700 میلیون تومان دارند و بعضی دیگر تا 60 میلیون تومان هم خرید و فروش می شوند.

در جدول زیر قیمت انواع خودروهای سافاری قابل مشاهده است

مدل خودرو

سال ساخت قیمت کارکرده (تومان) قیمت صفر (تومان)
پاترول سافاری

2003-1382

68,000,000 400 هزار کیلومتر
تویوتا لندکروز - از 700 میلیون تا یک میلیارد و 300 میلیون یک میلیارد و 700 تا 2 میلیارد
تویوتا FJ کروز 2001 از 700 میلیون تا 1 میلیارد و 100 میلیون -
تویوتا هایلوکس 2006

از 800 میلیون تا 1 میلیارد

-

پاترول فیس لیفت

1996-1375 75,000,000 2500 کیلومتر
پاترول سافاری 1382

170,000,000

-
پاترول سافاری موتور رونیز 1382 102,000,000 260 هزار کیلومتر

پاترول 2 در درجه 1

1374 55,000,000 539 هزار کیلومتر
منبع: ایرنا زندگی

به "خودروهای سافاری در بازار ایران را بشناسید؛ مظنه جان سخت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروهای سافاری در بازار ایران را بشناسید؛ مظنه جان سخت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید