خطر سالمندی، آینده کشور را تهدید می نماید، افزایش جمعیت زیرساخت لازم دارد

به گزارش وبلاگ لین هوان، خبرنگاران :استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: افزایش جمعیت با توجه به منابع طبیعی کشور، هنوز جای توسعه دارد اما تشویق افزایش جمعیت بدون فراهم کردن تمهیدات آن، مشکلاتی نظیر پاکستان و هند را در پی دارد.

خطر سالمندی، آینده کشور را تهدید می نماید، افزایش جمعیت زیرساخت لازم دارد

مجید ابهری در گفت وگو باخبرنگار اجتماعی وبلاگ لین هوان با بیان اینکه فرزندپروری و فرزندآوری اصلی ترین آرمان زندگی زناشویی است گفت: نرخ رشد جمعیت وابستگی مستقیم به آمار ازدواج دارد که رشد آن نمایشگر بالا بودن سطح بهداشت بهر جامعه و توسعه مهارتهای فرزندپروری است.

وی افزود: قبل از پیروزی انقلاب شعار فرزند کمتر زندگی بهتر، سرلوحه کار نظام شد و کنترل جمعیت یکی از طرح های آن به حساب می آمد اما پس از پیروزی انقلاب به دلیل مسائل مختلف مالی، سیاسی و اجتماعی موضوع کنترل جمعیت و تنظیم خانواده با روش قبلی ادامه نیافت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: با توجه به کشور ما که از جوانترین کشورهای دنیا محسوب می گردد و بیش از 60 درصد آن را نوجوانان و جوانان تشکیل می دهند لذا منحی حرکت جمعیت کشور در 20 سال آینده خطر میانسالی و پیری را به دست اندرکاران گوشزد می نماید.

ابهری توضیح داد: بسته های تشویقی برای فرزند آوری با توجه به کمبود مطالعات و کارشناسی های اولیه فقط افزایش تعداد فرزندان خانواده های نیازمند را به دنبال دارد و سیاست هایی مانند دادن یک سکه به فرزند بیشتر و سیاست های مشابه آن برنامه ای نیست که بتوان در کوتاه مدت و برای همه جمعیت به آن تکیه کرد.

وی ادامه داد: افزایش جمعیت با توجه به گستره جغرافیایی منابع طبیعی هنوز در کشور ما جای توسعه دارد، اما فقط نباید از یک بعد به موضوع افزایش جمعیت نگریست بلکه باید زیرساخت های لازم برای گسترش منحنی جمعیت و تشویق فرزندآوری فراهم گردد که بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و اشتغال و کارآفرینی سه ضلع مثلث زیرساخت افزایش جمعیت محسوب می گردد.

ابهری یادآور شد با توجه به اینکه اگر محورهای گفته شده بطور متوازن حرکت نکنند در سال های آینده با مسائل مختلف در زمینه ظرفیت مدارس و محدودیت های بهداشت و درمان روبرو خواهیم بود لذا هر نوع سیاست عجولانه مبتنی بر احساسات در آینده مسائل بزرگتری را روبروی دولت و ملت قرار می دهد.

وی گفت: همایش، جلسه، مقاله و گفت وگو در این زمینه بسیار لازم است اما در کنار آن باید با صاحبنظران و کارشناسان، جمعیت شناسی و برنامه ریزی گفت وگو کرد و برای تشویق افزایش جمعیت تمهیدات لازم را فراهم کرد وگرنه مسائلی که امروز در پاکستان و هند و سایر کشورهای مشابه وجود دارد تا چند سال دیگر گریبانگیر ما می گردد.

منبع: تسنیم

به "خطر سالمندی، آینده کشور را تهدید می نماید، افزایش جمعیت زیرساخت لازم دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر سالمندی، آینده کشور را تهدید می نماید، افزایش جمعیت زیرساخت لازم دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید