جنگل بلگراد؛ طبیعت بکر و زیبای استانبول

به گزارش وبلاگ لین هوان، اگر در تابستان به استانبول سفر کردید، این جنگل می تواند با خنکای خود پناهگاه خوبی برای فرار از گرمای این شهر باشد. برای آشنایی بیشتر با این جنگل زیبا با کجارو همراه باشید.

جنگل بلگراد؛ طبیعت بکر و زیبای استانبول

جنگل بلگراد جنگلی برگ ریز در نزدیکی استانبول است که هرچند هواداران زیادی دارد؛ شاید تمام تورهای استانبول آن را در برنامه بازدید خود قرار ندهند. در دوران امپراتوری عثمانی مساحت این جنگل حدود 13 هزار هکتار بود. اگرچه مساحت این جنگل به 5442 هکتار کاهش یافته است؛ اما همچنان کسانی را که برای اولین بار به جنگل بلگراد می آیند، با دیدن جنگل وسیع و درختان بلند و باستانی شگفت زده می نماید.

جنگل بلگراد کجاست؟

جنگل بلگراد در 15 کیلومتری شمال غرب استانبول قرار گرفته است و بهترین راه برای دسترسی به آن، کرایه ماشین یا تاکسی است. اما اگر ترجیح می دهید از دیگر وسایل حمل ونقل عمومی بهره ببرید، می توانید در میدان تکسیم سوار اتوبوس های 42 یا اتوبوس های خط 153 در ساریر و در باغچه کوی پیاده شوید. بقیه راستا را از این نقطه پیاده بروید. اگر اهل دویدن باشید، می توانید در تورهای دوی استانبول شرکت کنید.

تاریخچه جنگل بلگراد

در دوران سلطان سلیمان، جنگل بلگراد موقعیت استراتژیک مهمی داشت؛ چون منبع اصلی تامین آب شهر محسوب می شد. امروزه بازدیدنمایندگان پیش از رسیدن به این جنگل، با دیدن قنات های تاریخی که در گذشته آب را به بخش های مختلف شهر می رساند، از عملکرد آن در گذشته مطلع می شوند. آب از چشمه ها و رودخانه های متعدد در جنگل به داخل شهر کانال کشی شده بود. با گذشت زمان و افزایش تقاضا، سدی در این جنگل بنا شد. امروزه در استانبول هفت سد خمیده وجود دارد؛ با این حال طولی نمی گذرد که این سدها هم پاسخ گوی جمعیت این شهر نخواهد بود.

طبیعت جنگل بلگراد

شرایط حفاظت شده جنگل از قرن 16 اعمال شد و تا قرن 20 ادامه یافت؛ چنین اتفاقی در تاریخ ترکیه کمیاب است. درختان بلوط بیشترین تعداد درختان این جنگل برگ ریز را تشکیل می دهد. بعد از آن، درختان توس شرقی، ممرز و شاه بلوط آناتولی عمده پوشش گیاهی جنگل بلگراد محسوب می شوند. به علاوه در این جنگل بیش از 71 گونه پرنده و 18 نوع پستاندار زندگی می نمایند.

از زمانی که شکار در این جنگل ممنوع شده است، حیات وحش آن شرایط بهتری دارند. اگر در آرامش جنگل قدم بزنید، حتما صدای خش خش جانورانی مثل راسو را خواهید شنید که از روی شاخه های خشک عبور می نمایند و روی برگ ها می خزند. ممکن است یک مار از کنار پای شما بخزد تا قورباغه ای را شکار کند. روباه ها و گرگ ها نیز فقط در اواخر شب و دورافتاده ترین نقاط جنگل ظاهر می شوند. گراز وحشی از جنگل خارج می گردد تا میان زباله های شهر به دنبال غذا بگردد. حتی امکان دارد شما آهویی را ببینید که در اعماق جنگل آهسته می دود.

امکانات جنگل بلگراد

در زمان عثمانی، جنگل بلگراد جایی بود که فقط خارجی ها از آن بازدید می کردند. در سال 1956 اولین منطقه برای برپایی پیک نیک در نزدیکی چشمه نشت و اطراف سدها افتتاح شد. امروزه جنگل بلگراد یکی از دل انگیزترین جاذبه های گردشگری استانبول است و هفت منطقه برای برپایی پیک نیک در آن وجود دارد. پرطرفدارترین آن ها بویوک بنت است.

کافه ای در نزدیکی این سد، بیسکوییت، نان تست، چای و نوشیدنی های غیرالکلی عرضه می نماید. اگر گرسنه شدید، می توانید غذای همراه خود را روی میزهای چوبی بگذارید و کباب نیز درست کنید. اگر می خواهید در جنگل بلگراد آتش روشن کنید، باید بسیار مراقب باشید. امکانات آتش نشانی برای مهار آتش به اندازه کافی در این اطراف وجود ندارد.

در جنگل بلگراد یک راستا پیاده روی برای افراد پرانرژی وجود دارد. این راستا از سرچشمه نشت شروع می گردد. گردشگران در این مکان با ظروف پلاستیکی به صف می ایستند تا آن را با آب چشمه پر و از طعم ناب آن استفاده نمایند. راستا دورتادور بویوک بنت کشیده شده و طول آن حدود 6/5 کیلومتر است. در طول راستا 17 دستگاه ورزشی نصب نموده اند. اما باید در انتخاب همراه و دستگاه ورزشی مناسب دقت کنید.

باغ آتاتورک یک باغ گیاه شناسی است که در جنگل بلگراد واقع شده است و برای اولین بار در سال1916 در ترکیه تاسیس شد. مساحت این باغ حدود 300 هکتار است و بیش از دو هزار نوع گیاه بومی و خارجی را در خود جای می دهد. شما می توانید در کنار دریاچه آن گیاهان بسیار عجیبی پیدا کنید. این باغ در تمامی ایام هفته از 10 صبح تا 4 بعدازظهر باز است.

بهترین زمان بازدید از جنگل بلگراد

جنگل بلگراد مخصوصا در ماه های تابستان، جایی است برای فرار از گرمای هوای استانبول. اما این نکته را نیز به خاطر بسپارید که تنها شما نیستید و بسیاری دوست دارند به چنین جای زیبا با آب وهوای خوب بروند. پس انتظار نداشته باشید با جنگلی بسیار آرام و ساکت روبرو شوید. هنگامی که وارد این جنگل می شوید، نور و خنکای مطلوب از شما استقبال می نماید و سایه های درختان بلند مانع از ورود نور شدید خورشید می گردد.

جنگل بلگراد در بهار و پاییز منظره ای فوق العاده و شگفت انگیز پیش چشمان شما به نمایش می گذارد و رنگ های مختلف همه جا را فرا می گیرد. در زمستان این صحنه کاملا متفاوت است؛ اما جنگل همچنان زیبایی خود را از دست نمی دهد و می توانید افرادی را ببینید که به این جنگل آمده اند و در آرامش آن قدم می زنند.

بازدید از جنگل بلگراد و باغ آتاتورک می تواند گزینه مناسبی برای فرار از شلوغی استانبول و لذت از هوای تازه و تمیز باشد؛ اما به خاطر داشته باشید که در آخر هفته ها این جنگل مملو از کسانی می گردد که برای برپایی پیک نیک به این مکان سرسبز می آیند.

بلیط جنگل بلگراد

هزینه ورودی جنگل بلگراد بر اساس چگونگی ورود به آن و نوع وسیله نقلیه متفاوت است (قیمت های زیر متعلق به سال 2019 هستند):

پیاده: رایگان

خودروی همه جارو (ATV): 8 لیر

موتورسیکلت: 8 لیر

ون: 35 لیر

خودرو: 10 لیر

اتوبوس متوسط (بین مینی بوس و اتوبوس): 60 لیر

دویدن در راستاهای جنگل بلگراد یکی از تفریحات محبوب در این منطقه است. پیک نیک در روزهای تعطیل و بازدید از باغ گیاه شناسی آتاتورک نیز تجربه های مفرحی هستند که می توانید از آن ها لذت ببرید.

آیا جنگل بلگراد هزینه ورودی دارد؟

بله. هزینه ورودی جنگل بلگراد بر اساس چگونگی ورود به آن و نوع وسیله نقلیه متفاوت است. ورودی (در سال 2019) برای افراد پیاده رایگان، برای خودروی همه جارو (ATV) 8 لیر، برای موتورسیکلت 8 لیر، برای ون 35 لیر، برای خودرو 10 لیر و برای اتوبوس متوسط (بین مینی بوس و اتوبوس) 60 لیر است.

منبع: گردشبان

به "جنگل بلگراد؛ طبیعت بکر و زیبای استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگل بلگراد؛ طبیعت بکر و زیبای استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید