فراوری باتری جان سخت لیتیومی با نمک مایع

به گزارش وبلاگ لین هوان، محققان ژاپنی بر مبنای یک ابتکار عمل خاص از نمک مایع برای فراوری باتری های لیتیومی پرظرفیت و با عمر بالا استفاده نموده اند تا مسائل قدیمی این باتری ها رفع گردد.

فراوری باتری جان سخت لیتیومی با نمک مایع

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت وبلاگ لین هوان به نقل از نیواطلس، استفاده از نمک مایع برای ارتقای کیفیت باتری های لیتیومی از مقاومت بعضی اجزای درونی این باتری ها در برابر یکدیگر کاسته و موجب شده تا ذخیره سازی انرژی با سرعت بیشتری انجام گردد.

باتری های فلزی لیتیومی ابزار مناسبی برای ذخیره سازی انرژی هستند، زیرا فلز لیتیوم خالص چگالی انرژی فوق العاده بالایی را در خود دارد. بنابراین، استفاده از آن به جای گرافیت و مس که یکی از الکترودهای باتری های امروزی را تشکیل می دهند، می تواند دستاوردهای عظیمی را به همراه داشته باشد، به عنوان مثال به تلفن های هوشمند اجازه می دهد برای روزها کار نمایند یا خودروهای برقی با هر بار شارژ تا مسافت بسیار دورتری حرکت نمایند.

با این حال، فراوری این نوع باتری ها به دلیل عدم پایداری متوقف شده است و یکی از راه هایی که دانشمندان برای غلبه بر این مشکل ارائه می نمایند، تعویض بعضی اجزای جامد با اجزای مایع است. بر این مبنا یون های لیتیوم که بار باتری را حمل می نمایند، به وسیله یک ماده الکترولیت مایع و نه جامد جابجا می شوند. اما این روش نیز کاستی هایی دارد که از جمله آنها می توان به ناپایداری در سطح مشترک بین الکترولیت و الکترودهای باتری اشاره نمود.

آزمایش با مواد جایگزین اخیراً پیشرفت های امیدوارنماینده ای را به همراه داشته است و دانشمندان لایه های محافظ تازه و خمیر کره مانندی را به عنوان راه چاره های بالقوه ساخته اند. اعضای گروه دانشگاه متروپولیتن توکیو با فراوری یک الکترود شبه جامد برای استفاده در باتری فلزی لیتیومی به حل این مشکل نزدیک شده اند.

محققان بدین منظور از الکترولیت تازه ای به نام لیزو استفاده نموده اند که به دلیل استفاده از نوعی مایع یونیزه شده و نمک مایع در ترکیبات آن تداخل و درگیری با آندهای فلزی لیتیومی ندارد و این امر مقاومت بین کاتد و الکترولیت های سرامیکی را کاهش می دهد.

نمونه اولیه باتری ساخته شده با این فناوری بسیار دیر خالی می گردد و تا دمای 60 درجه سانتیگراد به خوبی عمل می نماید. البت هنوز برای تجاری سازی این باتری به آنالیز های بیشتری احتیاج است.

منبع: خبرگزاری فارس

به "فراوری باتری جان سخت لیتیومی با نمک مایع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری باتری جان سخت لیتیومی با نمک مایع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید