بی بدیل ترین شطرنج بازان تاریخ این رشته را بشناسید

به گزارش وبلاگ لین هوان، قسمت پنجم از اعجوبه های شطرنج جهان، خلاصه ای از دوران اوج و افول شطرنج بازی کوبایی را نقل می کند.

بی بدیل ترین شطرنج بازان تاریخ این رشته را بشناسید

به گزارش ، خوزه کاپابلانکا یک شطرنج باز کوبایی است که در فواصل سال های 1921 الی 1927 عنوان دار قهرمانی جهان بود. در بررسی ها برای عنوان بهترین شطرنج باز تاریخ، شطرنج باز کوبایی همیشه یکی از مهم ترین گزینه ها به شمار می آمده است.

در نوعی از بازی شطرنج که بلیتز نام دارد، خوزه کاپابلانکا یک استاد بی نظیر و درجه یک بود. در این نوع شطرنج، هر بازیکن تنها پنج دقیقه فرصت دارد، در واقع بلیتز، نوعی از شطرنج سریع است.

خوزه برای نخستین بار شطرنج را در سن 4 سالگی آموخت. 9 سال بعد، یعنی در 13 سالگی شگفتی آفرید. خوزه در آن مسابقه، در یک بازی حساس و نزدیک، پیروز شد قهرمان کوبا را ببرد.

شطرنج باز کوبایی، در سال 1906، زمانی که 18 ساله بود شکست سنگینی به شطرنج باز قهرمان آمریکایی به نام فرانک مارشال تحمیل کرد. نتیجه 15-8 برای فرانک مارشال، باخت سنگینی بود که توسط یک شطرنج باز جوان به او چشانده شد.

خوزه جوان در سال 1911، در یک تورنمنت بی نظیر پیروز شد. در این بازی سخت و سخت خوزه، 6 برد، 1 باخت و 7 تساوی کسب کرد. با این نتیجه عجیب و فوق العاده جهانی شطرنج بازان را با حیرت و ناباوری روبرو کرد. او بعد از این اتفاق بهت آور، به یک مدعی عنوان قهرمانی جهان تبدیل شد، عنوانی که آن زمان در اختیار لاسکر بود.

خوزه کاپابلانکا، لاسکر را برای یک بازی دعوت کرد تا باهم روی میز شطرنج مبارزه کنند. اما لاسکر برای این بازی شروط 17 گانه ای را وضع کرد که در حقیقت به طور کامل به نفع خودش بود. خوزه این شروط را نپذیرفت و از پیشنهادش برای بازی با لاسکر عقب نشینی کرد.

در نهایت، سال 1921 دو شطرنج باز مدعی، روی شرط های تعیین شده به توافق رسیدند و خوزه کاپابلانکای کوبایی، در یک بازی بسیار آسان و بدون حتی یک باخت، عنوان قهرمانی شطرنج جهان را کسب کرد.

سرانجام و پس از این قهرمانی، کاپابلانکا قوانین بازی های قهرمانی جهان را رسمی کرد و تمامی شطرنج بازان مطرح و برجسته در سراسر جهان با آن توافق کردند. این قوانین به قوانین لندن معروف است.

قهرمان کوبایی شطرنج، شگفتی دیگری را در سال 1922 آفرید. خوزه پیروز شد، در یک بازی هم زمان با 103 نفر، 102 برد و یک تساوی بر جای گذارد.

کاپابلانکا در فاصله سال های 1916 الی 1924 پیروز شد 63 بازی متوالی را با پیروزی پشت سر گذارد و تنها در 32 بازی باخت. از این حیث، رکوردی بی نظیر در تاریخ به اسم خود ثبت کرد.

از نقاط حیرت آور در زندگی حرفه ای شطرنج باز کوبایی، شکستی غیرقابل باور برای خودش در مقابل الکساندر آلخین بود. آلخین در سال 1942، بالاخره توانست ده هزار دلاری که برای مبارزه بر سر عنوان قهرمانی جهان لازم بود را فراهم کند.

خوزه کاپابلانکا از پیروزیت و برد خود، بی نهایت مطمئن بود چرا که هیچوقت در مقابل آلخین مغلوب نشده بود. اما قهرمان کوبایی در این بازی مقابل آلخین باخت و البته دیگر نتوانست عنوان قهرمانی خود را مجددا بازپس گیرد.

جالب آن که دو شطرنج باز مدعی، یعنی کاپابلانکا و آلخین تا سال 1936 در هیچ تورنمنتی به صورت هم زمان شرکت نکردند.

خوزه کاپابلانکا، پس از اتفاق تلخ از دست دادن عنوان قهرمانی اش، با امید وقوع یک بازی برگشت با آلخین در تورنمنت های زیادی شرکت کرد. اما از روز های اوج و اقتدارش در بازی شطرنج فاصله زیادی داشت، روز هایی که به گفته خود این شطرنج باز مطرح اهل کوبا، در سال 1919 جهانیان اوج او را شاهد بودند.

خوزه در سال های فاصله از دوران اوج، به طور واضح و قابل مشاهده ای کند شده بود و خطا های زیادی در بازی داشت.

او سرانجام در سال 1931 با جهانی حرفه ای شطرنج خداحافظی کرد، اما عجیب آن که سه سال بعد از این وداع با اراده ای سخت تر و پولادین برای به دست آوردن عنوان خود، مجددا مبارزه را آغاز کرد.

خوزه پیروزیت های زیادی کسب کرد و حداقل به جهان ثابت کرد که در دوران فاصله از اوج هم یک شطرنج باز با درجه جهانی ست، اما متاسفانه هیچ وقت نتوانست عنوان قهرمانی خود را بازپس گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "بی بدیل ترین شطرنج بازان تاریخ این رشته را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی بدیل ترین شطرنج بازان تاریخ این رشته را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید