بیوگرافی کریستین دیور، طراح مشهور فرانسوی

به گزارش وبلاگ لین هوان، کریستین دیور (Christian Dior) از مهم ترین طراحان مد در جهان بود که آثارش بعد از جنگ جهانی دوم بسیار محبوب شد و میراثش ادامه پیدا کرد تا در صنعت مد جهان تاثیرگذار باشد. زمانی که صحبت از طراحی مد و لباس به میان می آید کریستین دیور یکی از نام هایی است که بلافاصله به ذهن می رسد. با ما در مجله خبرنگاران همراه باشید تا بر زندگی این طراح مشهور فرانسوی نگاهی داشته باشیم.

بیوگرافی کریستین دیور، طراح مشهور فرانسوی

کریستین دیور که بود؟

این طراح افسانه ای صنعت مد پاریس را دگرگون کرد. طراحی های دیور که در محدودیت های زمان جنگ خلق شدند با ظرافتی زنانه و لوکس، انقلابی در عرصه لباس های زنانه پدید آوردند. کریستین دیور هم به دلیل خلاقیت بی حد و حصرش در طراحی لباس و هم به دلیل مهارت بی بدیلش در عرصه تجارت بسیار پیروز عمل کرد و به یکی از پیروز ترین طراحان صنعت مد در دنیا تبدیل شد. در طول تاریخ بسیاری از هنرپیشگان سینما و سلبریتی های مشهور طرح های کریستین دیور را بر تن کرده اند و کمپانی کریستین دیور هم اکنون در صنعت مد دنیا پیشتاز است.

  • بیوگرافی جورجیو آرمانی؛ طراح نابغه ایتالیایی

سال های شروعین زندگی کریستین دیور

کریستین دیور در 21 ژانویه 1905 میلادی در گرانویل (Granville) که یک شهر ساحلی در شمال فرانسه است به دنیا آمد. او دومین فرزند از 5 فرزند الکساندر لویی موریس دیور (Alexandre Louis Maurice Dior) بود. موریس دیور به همراه همسرش ایزابل کاردامونه (Isabelle Cardamone) صاحب یک کارخانه پیروز تولید کود بودند. زمانی که کریستین هنوز یک پسر بچه 10 ساله بود، خانواده اش به پاریس نقل مکان کردند و دوران جوانی او در پاریس سپری شد.

اگرچه کریستین به هنر بسیار علاقه مند بود و می خواست در آینده معمار گردد، در سال 1925 به اصرار پدرش که دوست داشت فرزندش یک دیپلمات پیروز گردد در مدرسه علوم سیاسی پاریس مشغول به تحصیل شد. با این وجود درسال 1928 زمانی که دیور از مدرسه علوم سیاسی فارغ التحصیل شد با پولی که از پدرش گرفته بود یک گالری کوچک را در شهر پاریس افتتاح کرد. البته پدر کریستین برای دادن این پول به دیور شروطی را هم وضع کرده بود؛ از جمله این که نام خانوادگی دیور بر سر در نمایشگاه گذاشته نگردد.

در همان سال های کوتاه فعالیت گالری دیور آثار افراد مشهوری همچون ژرژ براک (Georges Braque)، پابلو پیکاسو (Pablo Picasso)، ژان کوکتو (Jean Cocteau) و ماکس ژاکوب (Max Jacob) در گالری به نمایش گذاشته شد. کریستین دیور در سال 1931 پش از ورشکستگی پدر و مرگ مادر و برادر بزرگش مجبور به تعطیلی گالری اش شد و فصل جدیدی از زندگی اش را شروع کرد.

  • بیوگرافی کوکو شنل و حقایقی جالب درباره این طراح افسانه ای مد

شروع کار کریستین دیور در صنعت مد

دیور پس از تعطیلی گالری با فروش طرح های اولیه اش در زمینه مد و طراحی لباس دوباره به عرصه مورد علاقه اش یعنی هنر بازگشت و در سال 1935 به عنوان تصویرگر در مجله فیگارو ایلوستر که یکی از انتشارات معروف مجله فیگارو بود مشغول به کار شد. چند سال بعد یعنی در سال 1938 رابرت پیگوت (Robert Piguet) دیور را به عنوان دستیار طراح در شرکت خود استخدام کرد. با این وجود چندی بعد با شروع جنگ دنیای دوم، دیور به جنوب فرانسه رفت تا به عنوان افسر در ارتش فرانسه خدمت کند. پس از تسلیم شدن فرانسه در برابر آلمان در سال 1940 دیور به پاریس بازگشت و این بار توسط طراح مد لوسیه لیلانگ (Lucien Lelong) استخدام شد. در طی سال های باقی مانده جنگ، شرکت لیلانگ هم برای زن های فرانسوی و هم برای زن های نازی لباس طراحی می کرد.

شروع دوره طلایی فعالیت دیور در صنعت مد

در سال 1946 مارسل بوساک که یکی از ثروتمندترین کارخانه داران فرانسه بود از کریستین دیور دعوت کرد تا به عنوان طراح با خانه مد فیلیپ ات گستون همکاری کند اما دیور که خودش تصمیم به گشایش یک خانه مد جدید داشت این پیشنهاد را نپذیرفت و نهایتا در 1947 دیور با پشتیبانی مارسل بوساک خانه مدش را در پاریس افتتاح کرد.

اولین خط تولید دیور که کارول (به معنای جام گل) نام داشت و تحت عنوان ظاهر جدید (new look) هم شناخته می شد مجموعه ای بود تشکیل شده از 90 لباس بسیار تاثیرگذار و جدید که در واقع واکنشی به خاتمه جنگ دنیای دوم و دوران جیره بندی محسوب می شد. در این مجموعه، لباس ها ساختار بسیار جذابی داشتند و در مقایسه با دوران جنگ و محدودیت های جیره بندی آن دوره با رویکردی سخاوتمندانه طراحی شده بودند و برای هر کدام از لباس ها به طور متوسط 20 یارد پارچه مصرف شده بود.

این مجموعه بسیار مورد توجه قرار گرفت و این شروع دوران طلایی زندگی کاری کریستین دیور محسوب می شد. در همان سال دیور با چندین قرارداد کاری جدید در تجارت مد پیش قدم شد و در سال 1948 (میلادی) او قراردادهای پر سودی در معامله برای پوشاک خز دار، جوراب های زنانه ساق بلند و عطر ترتیب داد که علاوه بر سودآوری بسیار او را به یکی از مشهور ترین چهره ها در صنعت مد تبدیل کردند.

دیور پس از مجموعه ظاهر جدید چندین مجموعه خلاقانه، باشکوه و جدید را ارائه داد که هر یک دارای موضوعی موضوعی خاص بودند؛ در مجموعه یلاله که در بهار 1953 ارائه شد تعداد زیادی طرح های پر نقش و نگار و گل دار نمایش داده شدند و در مجموعه خط A که در بهار 1955 به نمایش درآمد، طرح ها ساختاری صاف داشتند که بر روی ران ها و پاها عریض می شدند و به حرف A شباهت داشتند.

  • تاریخچه فشن شو و سیر تحولات آن از شروع تا امروز

ویژگی های شاخص طراحی های دیور

کریستین دیور در طراحی های خود از گل ها و طرح های مرتبط با گل زیاد استفاده می کرد و چندین بار اعلام کرده بود که از دریا و ساحل هم برای طراحی هایش زیاد الهام می گرفته است. در واقع منظره دریا منظره موردعلاقه دیور از طبیعت بود و دریا و ساحل آن را برای عطر ها و طراحی هایش بسیار مورد توجه قرار می داد. همچنین علاقه دیور به گل ها و کاربرد فراوان آن بر روی لباس خانم ها، به باغ گل زیبایی که مادرش در خانه نرماندی شان پرورش می داد، بر می گردد.

سوزن دوزی های ظریف و موشکافانه در خط کمر، شنل های پرحجم، و دامن های گنبدی شکل که برای لاغر نشان دادن ساق پا طراحی می شدند جزو ویژگی های شاخص برند دیور بودند.

مرگ کریستین دیور و ادامه راه برند

در سال 1957 عکس کریستین دیور بر روی مجله تایم به عنوان یکی از افراد تاثیرگذار دنیا مد به چاپ رسید، چند ماه بعد از این جریان کریستین دیور پاریس را به قصد تعطیلات به سمت مونته کاتینی (Montecatini) ایتالیا ترک کرد و در همان جا، در 23 اکتبر 1957 دیور با سومین سکته قلبی در سن 52 سالگی درگذشت. مرگ او هنوز در هاله ای از ابهام قرار گرفته است و به صورت قطعی علت مرگش معین نشده است.

پس از انتشار خبر فوت دیور مارسل بوساک جت شخصی اش را به مونته کاتینی فرستاد تا پیکر دیور را به پاریس برگردانند. در مراسم تدفین دیور بیش از 2500 پانصد نفر شرکت کردند که بخش زیادی از این جمعیت را کارکنان و مشتریان کمپانی دیور تشکیل می دادند. کمپانی دیور در زمان مرگ کریستین سالانه چیزی در حدود بیست میلیون دلار درآمد داشت.

بعد از مرگ دیور، دستیار ارشد او یویس سنت لورن (یک طراح با استعداد 21 ساله) امور شرکت را در دست گرفت و پس از آن جان گالیانو در سال 1996 و راف سیمونز در سال 2012 مدیریت کمپانی را بر عهده دریافتد. ماریا گرازیا شیوری در سال 2016 به عنوان اولین زن رهبر برند دیور منصوب شد و تا به امروز هم این پست را بر عهده دارد. کمپانی قدرتمند کریستین دیور همچنان پیشتاز صنعت مد در دنیا است.

چند حقیقت جالب درباره کریستین دیور و برندش

فمنیست ها از جمله منتقدان طراحی های دیور بودند. از آنجایی که دیور به معماری (خطوط، فرم ها، اشکال و حجم) علاقه زیادی داشت، فرم ها و حجم های بدن را وارد طرح هایش می کرد و به همین دلیل، تمام الگوهای او از انحنا و برجستگی های اندامی برخوردار بودند؛ از همین رو، فمینست ها این نوع طراحی و معذب سازی زنان در نوع پوشش را نمی پسندیدند. از نظر این گروه، در حالی که کوکوشنل قصد داشت در طرح هایش به زنان آزادی پوشش و راحتی ببخشد؛ دیور در پی معذب ساختن و نمایش اندام آن ها بود.

عطر دیور (میس دیور) برگرفته از نام خواهر دیور است. خواهر کریستین کاترین دیور که در طول جنگ دنیای دوم، درگروه مقاومت فرانسه علیه نازی ها می جنگید، به اسارت گشتاپو در آمد، به اردوگاه کار اجباری فرستاده شد و تا سال 1945 در آنجا باقی ماند. دیور این عطر را به افتخار و احترام خواهرش نام گذاری کرد. رایحه این عطر، یادآور عطر گل هاست و این به زمانی بازمی گردد که کریستین و خواهران و برادرانش روزگار کودکی شان را در جنوب فرانسه در میان باغ گل معطر مادرشان سپری می کردند.

کیف لیدی دیور، یکی از معروف ترین طرح های برند دیور است. کمپانی دیور اولین بار این کیف را در سال 1995 عرضه کرد و این طرح به دلیل ادای احترام به پرنسس دیانا به لیدی دیور شهرت یافت؛ چرا که پرنسس دایانا پس از هدیه دریافت این کیف از بانوی اول فرانسه، به ندرت بدون در دست داشتن این کیف در انظار دیده می شد و تقریبا همیشه از این مدل کیف استفاده می کرد.

اثر معروف تداوم حافظه تابوی مشهور سالوادور دالی ازجمله تابلو هایی بود که اولین بار در گالری کریستین دیور در پاریس به نمایش درآمد.

منابع: fashiongtonpost , biography

منبع: دیجی استایل

به "بیوگرافی کریستین دیور، طراح مشهور فرانسوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیوگرافی کریستین دیور، طراح مشهور فرانسوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید