برنامه دولت برای خانه دار شدن کارمندان

به گزارش وبلاگ لین هوان، دولت برای سال آینده بسته جهش فراوری غیرتورمی در نظر گرفته است، گفته می گردد یکی از گزینه های این بسته بحث واگذاری زمین به کارکنان دولت است که به گفته یک کارشناس مالی این اقدام نه تنها موجب تورم نمی گردد بلکه سه مشکل را نیز حل می نماید.

برنامه دولت برای خانه دار شدن کارمندان

به نقل از مهر، دولت در یک بسته پیشنهادی با عنوان نقشه رونق غیرتورمی محورهای ایجاد رونق مالی و مهار تورم در دو سال آینده را معین کرد. تدابیر بودجه ای و به کارگیری ابزارهای پولی از جمله کنترل ترازنامه بانک ها به طور ماهانه، کنترل نرخ بازار بین بانکی و عملیات بازار باز از جمله این برنامه هاست. در بخش دیگری از این برنامه دولت قرار است به وسیله کاهش فرار مالیاتی، کنترل مخارج و هزینه های دولت، فروش اموال مازاد دستگاه های دولتی و مولدسازی دارایی ها ناترازی بودجه کاهش یابد.

طبق برنامه نقشه رونق غیرتورمی دولت در پی کاهش هزینه های خود است، یکی از بخش های هزینه ای موضوع پرداخت حقوق کارمندان است که هر ساله با استخدام افراد نو بدنه دولت در حال بزرگ تر شدن است.

بک کارشناس مالی در تشریح جزئیات این برنامه دولت می گوید: یکی از بحث هایی که در بسته جهش فراوری غیرتورمی وزارت اقتصاد قید شده، بحث واگذاری زمین و مسکن به کارکنان دولت است اما آنطورکه در رسانه ها مطرح شد موجب رانت و فساد نمی گردد و سه مشکل اصلی را حل می نماید.

علی شهیدی ادامه می دهد: دولت زمین های ارزشمندی در داخل شهرها دارد که قرار است منابع ایجاد شده از واگذاری آنها برای بودجه هزینه گردد؛ اما این زمین ها به خاطر اینکه وسعت بالا و قیمت خوبی دارد معمولاً قیمت بالایی دارند و در مناقصه ها به فروش نمی رود. یکی از راهکارها این است که دولت در یک مکانیزمی این زمین ها را با یک سرمایه گذار مسکن به اشتراک بگذارد. یک نسبتی میان آنها برقرار و برای مثال قید گردد زمین را دولت تأمین کند و سرمایه گذار مسکن، خانه بسازد.

به گفته او، قرار است دولت سهم خود را از این ساخت و ساز اشتراکی را به کارکنان خود دهد تا آنها صاحبخانه شوند. سازوکار فروش این خانه ها نیز به این صورت است که به روز فروخته می شوند و اقساط آن از حقوق کارمندان کم می گردد.

این کارشناس مالی درباره تاثرات این اقدام شرح می دهد که از این طریق فشار افزایش حقوق ها از روی دوش دولت برداشته می گردد و بعلاوه قسمتی از خود حقوق نیز کسر می گردد.

برای نمونه اگر کارمندی حقوق 10 میلیونی داشته و برای سال جاری باید 10 درصد دیگر نیز افزایش حقوق داشته باشد، حقوق آن شخص با توجه به ارزش اپارتمان خود کاهش پیدا می نماید و صرف خرید خانه می گردد.

براساس اظهارات شهیدی با اجرای این برنامه سه مشکل زیر حل می گردد:

  • اول: زمین هایی که در بودجه قرار بوده واگذار گردد اما به علت مسائل فروش این اتفاق نیوفتاده، حل می گردد.
  • دوم: با این اقدام بخشی از حقوق ها نه تنها افزایش بلکه کاهش می یابد و دولت برای بحث حقوق و مزایا نسبت به 1400 به نقدینگی کمتری نیاز داشته باشد.
  • سوم: یکی از برنامه های دولت موضوع مسکن و خانه دار شدن مردم است که یک بخشی از آن مسکن های یک میلیونی در سال با این کار حل می گردد.
منبع: بلاگ دیوار

به "برنامه دولت برای خانه دار شدن کارمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه دولت برای خانه دار شدن کارمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید