انعکاس تفکر دو غول ادبی در نامه نگاری های کامو و رُنه شار

به گزارش وبلاگ لین هوان ، کتاب شب زمین اثری جالب توجه برای افرادی است که دوست دارند بدانند دو شخصیت برجسته ادبیات دنیا در نامه هایشان از چه موضوعاتی سخن به میان می آورند و در قرن بیستم چگونه نامه نگاری می کردند.

انعکاس تفکر دو غول ادبی در نامه نگاری های کامو و رُنه شار

این کتاب شامل مقدمه ای از پِلانی است که در آن نشان می دهد آشنایی این دو نویسنده چگونه به رفاقتی عمیق تبدیل می گردد و چگونه آن ها در نامه هایشان از رنج و آرمان مشترک سخن می گویند.

آلبر کامو یکی از شناخته ترین چهره های ادبی جهان است که اغلب با آثاری چون بیگانه، طاعون و سقوط شناخته می گردد و بی شک می توان از او به اسم یکی از تأثیرگذارترین نویسندگان قرن بیستم یاد کرد. این نویسنده که سال 1913 در یکی از روستاهای شمال شرقی الجزایر به جهان آمد و در تنگدستی و فقر بزرگ شد، توانست در سال 1957 برنده جایزه نوبل ادبیات گردد و البته سه سال بعد از آن، در حالیکه فقط 46 سال سن داشت از جهان رفت.

رنه شار هم یکی از شاعران قرن بیستم میلادی بود که سال 1907 در فرانسه به جهان آمد و 80 سال زیست. این شاعر فرانسوی گرچه در ایران آن چنان که باید شناخته شده نیست؛ اما در فرانسه همیشه مورد تحسین منتقدان و نویسندگان مطرح قرار گرفته و یکی از چهره های سرشناس ادبیات کشورش محسوب می گردد.

آنطور که در این کتاب آمده آلبر کامو (1960-1913) و رُنه شار (1988-1907) دو غول از نسل اسطوره های ادبیات قرن بیستم فرانسه اند. اولی نویسنده ای جریان ساز و دومی یکی از قله های شعر مدرن جهان. آن ها در دوستی نسبتاً طولانی شان به هم نامه هایی نوشتند که درون مایه بسیاری شان روایت هایی است از رنج و دغدغه های شان در باب جهان. برای کامو و شار این نامه نگاری صرفاً گپ و گفتی کاغذی نیست بلکه انگار خبر دارند در آینده آن ها را باز خواهند خواند. نامه ها از سال 1946 شروع و تا 1959 ادامه پیدا می نماید؛ درست چند ماه قبل از مرگ کامو.

نامه اول را رنه شار برای کامو نوشته؛ اول برای این که بگوید از کالیگولا خوشش آمده و بعد برای این که احساس هم دلی اش را ابراز کند. این خوش آمدن و هم دلی البته متقابل است و همین می گردد مقدمه نامه هایی که تا 1956 ادامه پیدا نموده اند. نامه هایی هستند که تاریخ ندارند اما تاریخ چه اهمیتی ممکن است داشته باشد وقتی هم دلی هست، وقتی میل به گفتن و نوشتن هست. شار در آخرین نامه به کامو توصیه می نماید که با چاقویی تیز فعالیت های خسته کننده اش را ببُرد و دور بیندازد؛ چون چیزی مهم تر از سلامتی نیست.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده: این نامه نگاری ها گواه ملاقات و دوستی ای اسـت که اندیشه مان را در باب این شرایطی که واقعاً در زندگی مهم است غنا می بخشد، و گاهی آن را به شکل یک فرصت زودگذر درمی آورد.

شب زمین؛ نامه نگاری های آلبر کامو و رُنه شار با ترجمه بزرگ جابری در 331 صفحه و به قیمت 98 هزار تومان از سوی نشر چشمه منتشر شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "انعکاس تفکر دو غول ادبی در نامه نگاری های کامو و رُنه شار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انعکاس تفکر دو غول ادبی در نامه نگاری های کامو و رُنه شار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید