آخرین شرایط فرمول جدید قیمت گذاری خودرو

به گزارش وبلاگ لین هوان، در شرایطی که رئیس سازمان بازرسی نگران افزایش قیمت خودرو در پی فرمول جدید قیمت گذاری خودرو ست، اما رئیس شورای رقابت از این اقدام دفاع کرد. آخرین شرایط از فرمول جدید قیمت گذاری خودرو را در ادامه بخوانید.

آخرین شرایط فرمول جدید قیمت گذاری خودرو

وبلاگ لین هوان - رضا شیوا رئیس شورای رقابت از فرمول جدید این شورا برای قیمت گذاری خودرو دفاع کرد و گفت: مطمئنیم این دستورالعمل به نفع مصرف نماینده است. برداشت اشتباه از این فرمول شده است، به هرحال نظر سازمان بازرسی هم در شورا مطرح می گردد ولی تصمیم نهایی با شورای رقابت است.

شیوا با اشاره به اینکه سؤال می گردد؛ چرا این مصوبه در چند ماه گذشته که بازار خودرو به هم ریخته بود مورد تصویب قرار نگرفت؟ گفت: ما از اردیبهشت ماه 99 مجدداً به موضوع مشخص دستورالعمل قیمت گذاری خودرو ورود پیدا کردیم، در آن مقطع تصمیم گرفتیم همان فرمول گذشته را اجرایی و سبد تورم بخشی را بِروز کنیم.

وی اضافه کرد: باید توجه کنید از بهمن ماه 98 تا اردیبهشت 99 هیچ بازبینی در مورد قیمت خودرو در کارخانه انجام نشده بود و زمانی که شورای رقابت مجدداً به این حوزه ورود پیدا کرد انبوهی از به هم ریختگی در قیمت خودرو مشاهده شد اما توانستیم از اردیبهشت 99 تا به امروز قیمت خودرو را سر و سامان بدهیم.

شیوا با اعلام اینکه وظیفه شورای رقابت در بازار انحصاری تدوین دستورالعملی است که خودرو با قیمت منصفانه به دست مصرف نمایندگان برسد، توضیح داد: فراورینماینده نباید در شرایط انحصاری سوءاستفاده کند تا در نهایت حقوق مصرف نماینده مورد تضییع قرار گیرد.

مطمئنیم دستورالعمل شورای رقابت برای قیمت خودرو به نفع مصرف نماینده است

وی با تأکید بر اینکه مطمئنیم دستورالعمل شورای رقابت برای قیمت خودرو به نفع مصرف نماینده است، گفت: ما قیمتهای منصفانه ای را در این دستورالعمل مشخص نموده ایم، البته برای برطرف انحصار در بازار خودرو باید به سمت رقابتی شدن حرکت کرد که برای تحقق این موضوع وزارت صنعت و سازمان گسترش باید اقدامات لازم را انجام دهند. ناگفته نماند ساماندهی اوضاع فعلی بازار خودرو به عهده شورای رقابت نیست بلکه باید واحدهای نظارتی به این موضوع ورود پیدا نمایند.

رئیس شورای رقابت گفت: در زمان حاضر علاوه بر ایران خودرو و سایپا خودروسازان دیگری هم وارد عرصه فراوری شدند که با افزایش فراوری آنها در آینده می توانیم حداقل در تعدادی از خودروها بازار رقابتی را به وجود آوریم.

به شرط افزایش فراوری و عرضه مجوز افزایش قیمت می دهیم

شیوا در مورد ضمانت اجرای مصوبه جدید شورای رقابت هم ابراز کرد: در فرمول جدید یک ضریب به نام لاندا واقع شده است که میزان عرضه به بازار است. در مصوبه جدید علاوه بر اینکه فراورینماینده باید به هدف افزایش 50درصدی در فراوری برسد میزان عرضه محصولات هم مورد محاسبه قرار می گیرد، بر همین اساس اگر خودروساز با افزایش فراوری عرضه را هم افزایش داد ضریب کامل را کسب و امکان افزایش قیمت را پیدا می نماید، البته اگر خودروساز نتوانست نسبت به افزایش فراوری و عرضه اقدام کند به همان نسبت قیمت کاهش پیدا می نماید.

وی با اعلام اینکه یکی از مشخصات این فرمول تأکید بر افزایش فراوری است، گفت: به خلاف فرمول گذشته که برای تعدادی از خودروهای مالی هنوز اجرایی می گردد ما ملاک را افزایش فراوری قرار داده ایم تا افزایش قیمتی نصیب خودروساز گردد، البته باید بگویم ما در فرمول جدید به دنبال افزایش خاصی در قیمت خودرو نیستیم، در گذشته براساس تورم بخشی که معمولاً هر سه ماه مورد محاسبه قرار می گرفت تغییرات قیمتی انجام می شد اما در فرمول جدید تغییرات قیمتی تحت تأثیر عوامل دیگری از جمله متغیر افزایش فراوری و افزایش عرضه است.

در صورت لزوم تغییر مصوبه؛ باید خود شورا تصمیم گیری کند

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه حتی ممکن است در فرمول جدید افزایش قیمت ها کمتر از نرخ تورم بخشی باشد، گفت: متأسفانه بعضی فرمول را به دقت مطالعه ننموده اند، هیچ دلیلی ندارد که مجوز افزایش قیمت ها در این فرمول حتی بالاتر از فرمول قبلی باشد. در بسیاری از موارد حتی افزایش قیمت ها از نرخ تورم بخشی هم کمتر است.

شیوا توضیح داد: اجرای این مصوبه عطف به ماسبق نمی گردد و ملاک فروش های قبلی خودروسازان فرمول گذشته شورای رقابت است. اما از اول بهمن ماه اگر کسی تمایل به پیش خرید خودرو داشت باید فرمول جدید را در نظر بگیرد. ما کوشش می کنیم قیمت حاشیه بازار را به قیمت دستورالعمل نزدیک کنیم تا فاصله قیمتی و رانت ها از بین برود، لذا بهتر است هر کسی که تمایل به سرمایه گذاری بلندمدت در بازار خودرو را دارد به این موضوعات توجه داشته باشد.

وی تأکید کرد: شورای رقابت با توجه به افزایش 25درصدی قیمت خودرو در سه ماهه اخیر شاخص تورم بخشی را حذف کرد تا افزایش قیمت ها متناسب تورم نباشد و تابع میزان فراوری و عرضه باشد.

رئیس شورای رقابت در مورد اظهارات اخیر سازمان بازرسی در لزوم لغو مصوبه جدید شورای رقابت گفت: ما وظیفه قانونی خود را انجام می دهیم و در صورت لزوم تغییر مصوبه؛ باید خود شورا تصمیم گیری کند. ما در شورا بحث سازمان بازرسی را حتماً مطرح می کنیم و اعضا نظر خود را خواهند داد اما به هرحال مصوبه شورا کاملاً قانونی است و به اعتقاد ما برداشت اشتباه از این فرمول شده است و به هیچ وجه موضوع آزادسازی مطرح نیست.

مخالفت صریح سازمان بازرسی با افزایش قیمت خودرو

به گزارش تسنیم، رئیس سازمان بازرسی در ملاقات با وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن مخالف با مصوبه وزارت صمت درباره نزدیک کردن قیمت کارخانه به قیمت خودرو در بازار گفت: ما نگران افزایش مجدد قیمت خودرو در بازار در پی اجرای فرمول قیمت گذاری خودرو هستیم.

منبع: بیت ران

به "آخرین شرایط فرمول جدید قیمت گذاری خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط فرمول جدید قیمت گذاری خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید