گذرنامه سفر تغییر می نماید؟

به گزارش وبلاگ لین هوان، شروع برنامه تزریق واکسن کرونا در بعضی کشورها و بازگشایی بیشتر مرزها، برآورد ها را برای تغییر گذرنامه سفر جدی تر نموده؛ اکنون این پرسش مطرح است که آیا گذرنامه کووید یا همان پاسپورت واکسن، قرار است شرط الزامی در سفرهای بین المللی گردد؟

گذرنامه سفر تغییر می نماید؟

به گزارش وبلاگ لین هوان، ماجرای الزام همراه داشتن گذرنامه مصونیت کووید در سفرهای بین المللی، از استرالیا آغاز شده است؛ همزمان با اعلام برنامه زمان بندی تزریق واکسن کووید- 19 در این کشور. مدیرعامل یک شرکت هوایپمایی استرالیایی، شرط سفرهای بین المللی را واکسینه بودن مسافران معین نموده است. هرچند این شرکت هنوز برای معین این شرط در مسافرت های داخلی تردید دارد.

کانتاس، نخستین ایرلاینی است که از اجباری شدن واکسیناسیون مسافران در برابر ویروس کرونا در سفرهای بین المللی خبر داده و گفته انتظار می رود اطلاعات مربوط به واکسینه شدن مسافران در پاسپورت دیجیتالی آن ها ذخیره گردد.

مدیرعامل این شرکت هواپیمایی می گوید: صحبت هایی با دیگر خطوط هواپیمایی در سراسر دنیا داشتم و فکر می کنم واکسینه شدن مسافران در برابر کووید - 19، به شرط شرکت های هواپمایی در دیگر کشورها تبدیل گردد.

در آمریکا نیز پیش از آنکه تزریق واکسن کووید -19 تاییدیه های رسمی را بگیرد، چندین کمپانی متشکل از شرکت های هواپیمایی و زنجیره های مواد غذایی، کار روی تئوری پاسپورت کووید را آغاز کردند. گذرنامه کووید در واقع سندی است که ثابت می نماید مسافر در برابر ویروس کرونا واکسیناسیون شده و این امکان را فراهم می نماید تا با محدودیت کمتری سفر کند.

تئوری پردازانِ گذرنامه کووید، معتقدند از این امکان نه فقط در سفر، بلکه برای دسترسی به کنسرت ها، مسابقات ورزشی و اجتماعات عظیم می توان استفاده کرد. این طرح قرار است ابتدا در شرکت های هواپیمایی JetBlue ، United Airlines و Virgin Atlantic و تعدادی از شرکت های هواپیمایی در اروپا آزمایش گردد. هرچند، برآورد این شرکت ها بر آن است که با توجه به حجم واکسن در دست فراوری، این طرح را خیلی زود نتوان فراگیر و دنیای کرد.

سازمان بهداشت دنیای گزارش نموده که در حال حاضر 172 کشور با مرکز دسترسی دنیای به واکسن کووید-19 همکاری می نمایند، هدف این مرکز دسترسی منصفانه تمام کشورها به واکسن است؛ چرا که نگرانی هایی از بابت توزیع ناعادلانه واکسن در کشورهای کم درآمد و فقیر وجود دارد. از همین رو، درباره محدودیت دسترسی همگان به گذرنامه کووید نگرانی هایی مطرح شده است. بعضی محققان و پزشکان می گویند: با توجه به اختلاف در سیستم مراقبت های بهداشتی کشورها، ممکن است بعضی به راحتی به واکسن کووید دسترسی نداشته باشند.

سازمان بهداشت دنیای نیز قبلاً قابلیت اطمینان به گذرنامه به اصطلاح کووید را زیر سؤال برده است؛ چرا که علاوه بر آن نگرانی های اخلاقی، مقامات پزشکی هنوز نمی دانند مصونیت واکسن چه مدت طول می کشد.

با این وجود، انجمن حمل و نقل هوایی بین المللی (IATA) که نمایندگی 290 شرکت هواپیمایی در سراسر دنیا را دارد، در 23 نوامبر (سوم آذرماه) اظهار داشت که در مراحل نهایی تهیه پاسپورت دیجیتالی واکسن برای مسافران است. این سند دیجیتال سلامت، IATA Travel Pass نامیده می گردد که روشی برای نشان دادن شرایط واکسیناسیون و نتایج آزمایش کرونا (PCR) است که این اطلاعات، با شرکت های هواپیمایی و مرزی به اشتراک گذاشته خواهد شد.

به نظر می رسد شرکت های هواپیمایی از جمله پیشران های تئوری گذرنامه کووید هستند. آخرین برآورد از میزان خسارت تحمیل شده از همه گیری ویروس کرونا به صنعت هوایی دنیا، 314 میلیارد دلار بوده است. این ویروس حدود 80 درصد پروازها را در تمام مناطق، زمین گیر نموده و به اندازه یک دهه صنعت هوایی را به عقب رانده است.

اما پیش از آن که کوشش بعضی کشورها برای دستیابی به واکسن کووید- 19 به بار بنشیند و طرح های مرتبط با گذرنامه کووید به نتیجه برسد، روزنامه نیویورک تایمز از معین شرط دیگری برای سفرهای بین المللی گزارش داده بود که همین حالا در شرکت های هواپیمایی اجرا می گردد؛ گذرنامه سفر ایمن یا همان تست تشخیص کووید- 19. شرکت های هواپیمایی در شرایطی که هنوز تزریق واکسن کرونا فراگیر نشده است، داشتن گواهی سلامت را راهی مطمئن برای سفرهای بین المللی دانسته اند.

متخصصان علوم پزشکی، پس از آن که چین به عنوان نخستین کانون انتشار کووید - 19 معرفی گردید، مسافران را از عاملان اصلی جابه جایی این ویروس دانستند. برای همین در اقدامی سریع، بیشتر مرزها مسدود و پروازهای بین المللی به چین متوقف شد.

اینک با گذشت یک سال از شناسایی ویروس کرونا و افزایش امیدواری از این بابت که واکسن کووید به زودی آغاز به شکستن محدودیت های زندگی و احیای دوباره سفرهای بین المللی نمایند، کشورهای بیشتری مرزها را به روی مسافران گگردده اند. حدود 70 درصد کشورهایی که به دنبال همه گیری این ویروس، مرزهای خود را به روی مسافران مسدود نموده بودند، به شرط تست تشخیص کرونا (PCR)، برنامه بازگشایی تدریجی مرزها را از سر گرفته اند.

تحقیقات تازه سازمان دنیای دنیاگردی نشان می دهد تا کنون 152 کشور مرزهای خود را به روی مسافران بین المللی باز نموده اند. هرچند هنوز بعضی کشورها در پذیرش همه شهروندان خارجی تردید دارند و ترجیح می دهد در گام های نخست، با کشورهای پیروز در مهار ویروس کرونا، تعامل داشته باشند.

هم اینک، شرط سفر به بیشتر این کشورها از جمله ایران، داشتن گواهی سلامت کرونا (تست PCR) یا در اصلاح، گذرنامه سفر ایمن است. درحال حاضر شرکت های هواپیمایی از مسافران، پیش از سوار شدن، نتیجه منفی تست کرونا را می خواهند.

کشورها هنوز درباره سیاست های احتمالی در سفرهای بین المللی آینده، با توجه به سطح فراوری واکسن کووید- 19 که همچنان با احتیاج دنیای تناسب پیدا ننموده است، اظهارنظر مطمئن و قطعی نداشته اند.

آخرین گزارش سازمان دنیای دنیاگردی نشان می دهد صنعت سفر و گردشگری تا پنج ماه نخست سال 2020 متحمل 320 میلیارد دلار خسارت شده و در هشت ماه نخست همین سال تا منفی 70 درصد رکود را تجربه نموده و 120 میلیون فرصت شغلی در آن به مخاطره افتاده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "گذرنامه سفر تغییر می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گذرنامه سفر تغییر می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید