پشت صحنه قبض های نجومی برق چه می گذرد؟

به گزارش وبلاگ لین هوان، رجبی مشهدی عامل اصلی صدور قبض های سنگین برق برای مشترکان پرمصرف را استفاده از کولر های گازی و چیلر ها اعلام نمود.

پشت صحنه قبض های نجومی برق چه می گذرد؟

به گزارش ، با رونمایی از پیامک های قبض برق در اوایل تابستان امسال، 850هزار مشترک در سراسر کشور نقره داغ شدند؛ به ویژه آن هایی که از کولر های گازی و چیلر ها در تابستان استفاده نموده اند متوجه شدند که دست کم هزینه برق آن ها به بالای نیم میلیون تومان هم رسیده بود.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، می گوید: 82.5 درصد از مشترکان برق معادل 25 میلیون مشترک از 30 میلیون مشترک برق زیر الگوی مصرف برق مصرف داشته اند که هزینه برق آن ها زیر 30 هزار تومان برآورد شده و میانگین قبض برق آن ها 15 هزار تومان بوده و شامل افزایش تعرفه هفت درصدی بر اساس مصوبه هیأت دولت شده اند.

این مقام مسئول افزود: تعدادی از مشترکان برق هم بیش از الگو برق مصرف نموده اند که شامل افزایش تعرفه 23 درصدی شده اند که بخشی از هزینه برق آن ها با افزایش هفت درصدی و بخشی از آن هم بسته به اندازه مصرف با تعرفه 16 درصدی محاسبه و برای آن ها پیامک قبض برق ارسال شده است.

سخنگوی صنعت برق درباره قبض های چند صد هزار تومانی برق هم شرح داد: تعداد این مشترکان 850هزار نفر بوده است. برای این دسته حتی قبض برق هایی با مبلغ بالای 700 هزار تومان هم ارسال شده، زیرا آن ها بیش از دو برابر الگو برق مصرف نموده اند و مازاد برق مصرفی آن ها بر اساس تعرفه برق تولیدی نیروگاه های تجدیدپذیر به ازای هر کیلووات 800 تومان محاسبه شده است. معاون شرکت توانیر با بیان این که بعضی از مشترکان بدمصرف تا 40 برابر مشترکان معمولی برق مصرف نموده اند، تأکید کرد: اگر این عده مصرف برق شان را به سطح الگوی مصرف کاهش دهند، اتفاق خاصی رخ نمی دهد، ولی واقعیت این است که اندازه مصرف برق مشترکان بدمصرف به هفت میلیارد کیلووات ساعت رسیده بود.

رجبی مشهدی عامل اصلی صدور قبض های سنگین برق برای مشترکان پرمصرف را استفاده از کولر های گازی و چیلر ها گفت و گفت: پیش بینی می نماید با سپری شدن فصل گرم سال اندازه مصرف این مشترکان هم همچون سال قبل شود و هزینه برق کمتری را پرداخت نمایند.

او در عین حال تأکید کرد: دمای هوا در بیشتر استان ها و شهر های ایران در تابستان امسال بالاتر از میانگین سال های قبل بود که باعث رشد مصرف برق و البته هزینه پرداختی مشترکان پرمصرف شده است.

سخنگوی صنعت برق با اعلام این که تعرفه برق قرار نیست در امسال افزایش پیدا کند، گفت: البته در تابستان امسال با وجود افزایش دمای هوا قبض برق بسیاری از مشترکانی که کمتر از الگو، برق مصرف نموده اند، قبض شان با مبلغ صفر ریال صادر شده و به این معنا که پولی بابت مصرف برق پرداخت ننموده اند.

سخنگوی صنعت برق افزود: برای 2.6 درصد از مشترکانی که بیش از دو برابر الگو، برق مصرف نموده بودند، قبض برق بالای 700هزار تومان صادر شده، البته برای این موضوع محل اعتراض مجدد در نظر گرفته شده است.

او شرح داد: به طور مثال در شهر تهران که الگوی مصرف 300 کیلووات ساعت در ماه است، اگر مشترکی در یک دوره دو ماهه بیش از 600 کیلووات ساعت مصرف داشته باشد، اندازه بیش از 600 کیلووات، با میانگین خرید برق انرژی های تجدیدپذیر محاسبه می شود.

رجبی مشهدی افزود: این دسته از مشترکان که ابهامی در مصرف یا مبالغ قبض برق خود دارند، می توانند نسبت به ثبت درخواست آنالیز قبوض خود اقدام نمایند که البته برای این گروه از مشترکان امکان تقسیط تا سه قسط هم در نظر گرفته شده است.

معاون برق و انرژی وزارت نیرو هم با اشاره به دستور ویژه وزیر نیرو به شرکت های توزیع سراسر کشور درخصوص آنالیز قبض برق مشترکانی که در محاسبه قیمت ابهام دارند، با بیان این که رقم های بالای قبض برق در کمتر از سه درصد مشترکان بسیار پرمصرف دیده می شود، گفت: با آنالیز قبض های صادر شده، امسال در شرکت توانیر مشخص شده که 82 درصد (25میلیون مشترک) کمتر از الگوی مشخص شده (در منطقه ها معتدل 300 کیلووات ساعت) مصرف برق داشته اند که جا دارد از همکاری آن ها در مدیریت پیک مصرف تابستان امسال قدردانی شود.

همایون حائری در ادامه افزود: برای این گروه از مشترکان، فقط هفت درصد افزایش سالانه بر اساس مصوبه دولت اعمال شده که قبض برق عمده این مشترکان، رقم بسیار پایینی است.

او بیان این که 15درصد مشترکان، مابین الگوی مشخص شده تا دو برابر الگو مصرف داشته اند، ادامه داد: برای این دسته از مشترکان، علاوه بر افزایش سالانه هفت درصد تعرفه، مشمول 16 درصد افزایش به علت مصرف بالاتر از الگو شده اند و در مجموع 23درصد افزایش تعرفه در قبض آن ها اعمال شده است.

معاون برق و انرژی وزارت نیرو افزود: بهای برق این دسته از مشترکان هم بر اساس قانون بودجه به صورت غیر یارانه ای و بر اساس الگوی افزایش پلکانی مشخص می شود و بنابراین فقط برای اندازه مازاد از دو برابر الگوی مصرف بر اساس نرخ غیر یارانه ای برق محاسبه می شود.

حائری تأکید کرد: این گروه از مشترکان (کمتر از سه درصد مشترکان خانگی) با اعمال روش های مدیریت مصرف به سهولت می توانند مصرف برق خود را به سطح الگوی مصرف کاهش داده تا نه تنها شامل افزایش قیمت برق نشوند، بلکه از کاهش قابل ملاحظه ای در صورتحساب برق خود بهره مند شوند.

وی تأکید کرد: چنانچه اشتباهی هم در بخش محاسبه قبض مشترکان اتفاق افتاده باشد، اصلاح می شود و حتی در صورت درخواست مردم، امکان پرداخت اقساطی قبوض هم میسر خواهد بود.

منبع: همشهری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "پشت صحنه قبض های نجومی برق چه می گذرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشت صحنه قبض های نجومی برق چه می گذرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید