نبود الگویی تعیین گردشگری کشور را با افول همراه کرده است
به گزارش وبلاگ لین هوان، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، نبود الگویی مشخص گردشگری کشور را با افول همراه کرده است.
محمد رحیمی خوش، یک کارشناس گردشگری در خصوص آموزش در صنعت گردشگری اظهار کرد: ما در مشهد بیشتر در زمینه میهمان نوازی، آداب و معاشرت و الگوهای رفتاری نیاز به آموزش داریم. کسانی که در خط مقدم صنعت گردشگری و میهمان نوازی به عنوان مدیران ارشد، میانی یا کارمندان فعالیت می کنند، باید با استانداردهای روز بین المللی در حوزه خود آشنا باشند اما متاسفانه متناسب با پیشرفت و توسعه استانداردهای بین المللی آموزش داده نمی شوند.
وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آموزش چه اتفاقاتی را در حوزه گردشگری بدنبال خواهد داشت، اضافه کرد: اتفاقی که آموزش در حوزه گردشگری بوجود می آورد، این است که قطعا رضایت را برای گردشگر در پی دارد و زمانی که این رضایتمندی از سوی گردشگران اتفاق می افتد، می تواند میهمان وفادار آن مقصد باشد و بارها به آن شهر سفر و حتی آن شهر را به دیگران هم معرفی کند.
این استاد گردشگری و هتلداری در خصوص صنعت گردشگری و میهمان نوازی مطرح نمود: براساس آماری که سازمان جهانی جهانگردی در سال 2017 منتشر کرد، هر گردشگر ناراضی که از یک مقصد گردشگرپذیر به مبدا بازگردد، می تواند بین 10 تا 14 نفر را از سفر به آن مقصد منصرف کند و در مقابل هر گردشگری که به مبدا راضی بازگردد، می تواند بین پنج تا هفت نفر را برای سفر به آن مقصد گردشگری تشویق و باعث جذابیت گردد.
وی با بیان اینکه بار منفی عدم آموزش، حرفه ای نبودن، ندانستن آداب معاشرت و اخلاق حرفه ای در صنعت گردشگری و میهمان نوازی از سوی گردشگران بسیار بالاتر از بار مثبت آن است، شرح داد: این بحث روانشناسی و پیچیده است، چرا که مسائل خود به خود در پس زمینه و ناخودآگاه کسانی که می خواهند سفر کنند، به صورت منفی نقش می بندد که آیا آن شهر و مقصدی که می خواهیم سفر کنیم، جای مناسب و مطوبی است؛ آیا مردم آن شهر میهمان پذیر هستند؛ آیا امکانات و خدمات فراهم است و همه این سوالات و آنچه در فکر گردشگران نقش می بندد، باعث می گردد که فرد به مقصد مورد نظر سفر نکند اما در مقابل اگر کسی از تمام شرایط شهر مقصد تعریف کند، دیگران به تحقیقات بیشتری می پردازند تا از رفتن به آن شهر کاملا مطمئن شوند.
آموزش افراد در خط مقدم صنعت میهمان نوازی دارای اهمیت است
رحیمی خوش در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چه مواردی از آموزش ها اهمیت بالایی دارد، گفت: اولین موضوع آداب معاشرت و الگوهای رفتاری است که عمومیت دارد و از سطح کلی اجتماع بیرون می آید. دومین مساله به سطح حرفه ای باز می گردد که موضوع آموزش افراد در خط مقدم صنعت میهمان نوازی را در بر میگیرد و در این زمینه فعالیت می کنند. این موارد باید با استانداردهای روز بین المللی در صنعت گردشگری و میهمان نوازی آموزش داده گردد. کشورهای بزرگی که در این زمینه صاحب نام هستند، به موضوعاتی مانند هتلداری، اقامت و حمل و نقل می پردازند و استانداردهای خود را بطور منظم و در سطح بین المللی ارتقا می دهند.
وی اضافه کرد: متاسفانه کشور ما از این موضوع اطلاع ندارد یا سخت است که بپذیریم آموزش کشورهای دیگر را در کشور خود بکار گیریم. این موضوع به گردشگرانی باز می گردد که حرفه ای هستند؛ به این معنا که آنها به دیگر کشورها سفر کرده و در زمینه مواجهه با جامعه میزبان تجربه کسب کردند و زمانی که به کشور ما می آیند، شاهد این هستند که با ابتدایی ترین اصول صنعت گردشگری، میهمان نوازی، هتلداری، حمل و نقل و... آشنا نیستند و این موارد باعث می گردد گردشگر با خود تصور کند چه دلیلی وجود دارد که با توجه به فناوری اطلاعات و تکنولوژی ارتباطی که امروز همه جهان را فرا گرفته، همچنان با موضوعات حرفه ای صنعت گردشگری آشنا نیستند.
این کارشناس گردشگری ادامه داد: سومین موضوع مربوط به آموزش، خدمات رایگانی است که باید زیرساخت آن در بخش خصوصی و دولتی برای ارائه به میهمانان یا گردشگران فراهم گردد. این خدمات رایگان موضوع بسیار پیچیده ای است؛ به عنوان مثال فضاسازی، معماری شهری، کاهش ترافیک شهری، آلودگی هوا، زیرساخت های جمع آوری زباله و فاضلاب، فضای سبز پارک ها، مبلمان شهری و... از مواردی است که در بخش خدمات رایگان قرار میگیرد و می تواند رضایت گردشگران را در پی داشته باشد و جامعه میزبان نیز در آینده می تواند از آنها به عنوان سرمایه اجتماعی استفاده کند. بنابراین این سه مورد باید برای شهر مشهد برنامه ریزی گردد.
مالزی و ترکیه جز 15 کشور نخست گردشگرپذیر با الگوی گردشگری اسلامی است
وی گفت: مواردی که مطرح شد، نیازمند الگوی تدوین شده و برگرفته از موضوعات ایرانی اسلامی است. به عنوان مثال اقدامی که کشورهایی مانند مالزی و ترکیه در زمینه ملی و اسلامی کردن آموزش و میهمان نوازی انجام دادند، بسیار موثر بود و اکنون مالزی و ترکیه جز 15 کشور نخست گردشگرپذیر در جهانست و هر 2 کشور اسلامی این توانایی را داشتند که این اقدام را انجام دهند.
رحیمی خوش اضافه کرد: کشور مالزی در حوزه جذب گردشگر در جهان رتبه نهم را داراست و این توانایی را داشته که با موازین اسلامی و با توجه به الگوهای داخلی و بومی خود مدل منسجم و مدونی را طراحی و به تمام جهان معرفی کند اما متاسفانه ما نمی توانیم الگوی مشخصی را به جهانیان معرفی کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه چه ارگان هایی مسئولیت آموزش گردشگری را برعهده دارند، بیان نمود: ارگان های زیادی از جمله وزارت امور خارجه تا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شهرداری ها، فرمانداری ها، سازمان هواپیمایی کل کشور، سازمان حمل و نقل درون شهری، سازمان حمل و نقل ترافیک و در شهر مشهد هم به صورت مجزا آستان قدس رضوی وجود دارد که با گردشگران در ارتباط هستند و می توانند در زمینه آموزش به مردم بسیار موثر حاضر شوند. اکنون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی موضوع آموزش های تخصصی را پیگیری می کند و فرمانداری ها و شهرداری ها می توانند در حوزه آموزش های عمومی تاثیرگذار باشند.
این استاد گردشگری و هتلداری با بیان اینکه ما نیازمند ارائه یک الگوی آموزشی و میهمان نوازی در شهر مشهد هستیم، مدعی شد: ما در زمینه میهمان نوازی، آموزش گردشگری و خدمات حرفه ای ظرفیت هایی در اختیار داریم که به صورت منظم و در سطح بین المللی در حال ارتقا و توسعه است و از طریق فناوری، اطلاعات و ارتباطات میتوان آن را دریافت کرد و این اقدام باید از طریق وزارت میراث فرهنگی در سطح حرفه ای آموزش داده گردد.
منبع: همگردی