مکانیسم دفاعی آنتی باکتریال کشف شده در بینی

به گزارش وبلاگ لین هوان، بدن انسان حاوی چندین دفاع داخلی است که از ما در برابر بیماری ها محافظت می نمایند، اما بعضی از این فرآیندها هنوز هم رمز آلود و کشف نشده هستند. تحقیقات اخیر نشان می دهند که راستا هوایی بینی چطور کار می نماید تا از ما در برابر باکتری ها مقاوت کند.

مکانیسم دفاعی آنتی باکتریال کشف شده در بینی

یک تیم از چشم و گوش ماساچوست این تحقیق را منتشر کرد و آن را در نشریه علمی آلرژی و ایمونولوژی بالینی منتشر کرد.

محققان کشف کردند هنگامی که ما نفس می کشیم، سلول ها، کیسه های کوچک پر شده از مایعی به نام اگزوسوم ترشح می نمایند. هنگامی که این ماده ترشح می گردد، اگزوسوم به سرعت به باکتری ها حمله می نماید و هچمنین مولوکول های آنتی میکروبی را به منطقه ها نزدیک بینی می فرستد.

اگزوسوم چگونه کار می نماید؟

محققان علاقه داشتند که بدانند اگزوسوم چگونه از سلول ها به مخاط بینی جابجا می شوند.

برای انجام این کار، محققان مخاط داوطلبین را جمع آوری کردند و سلول های آنها را در آزمایشگاه رشد دادند. آنها برای اینکه متوجه شوند هنگامی که سلول ها با میکروب ها تماس پیدا می نمایند چه اتفاقی می افتد، این کار را شبیه سازی کردند و سپس تعداد اگزوسوم آزاد شده را محاسبه کردند.

نتایج آنها نشان داد که سلول های مخاط پس از تماس با میکروب دو برابر بیشتر اگزوسوم آزاد کردند درست مانند مولوکول های آنتی باکتریال.

در حین تشخیص اولین نشانه های باکتری، بینی میلیاردها اگزوسوم در مخاط ترشح می نماید که باعث کشتن باکتری ها و مسلح کردن سلول ها در سراسر طول راستا هوایی بینی می گردد.

این تیم سپس آزمایشات را با استفاده از بیماران انجام داد و کشف کرد که اگزوسوم ها به موثری آنتی بیوتیک ها، با موفقیت باکتری ها را کشتند. در واقع این ازدحام اگزوسوم ها، سلول ها را در برابر میکروب ها واکسینه می نمایند قبل از آنکه حتی شانس تماشا یک میکروب را داشته باشند.

محققان بعلاوه نشان دادند که این اکزوسوم ها به وسیله سلول های دیگر در این منطقه جذب شده و می توانند مولکول های ضد میکروبی خود را به اشتراک بگذارند.

اگزوسوم ها می توانند به سلول های پشت بینی یاری کند تا برای جلوگیری از باکتری ها، حتی قبل از اینکه به آنجا برسند، خود را آماده نمایند که یک تقویت واکسیناسیون شسته و رفته در دفاع های اولیه بدن ما است.

چرا مخاط مهم است؟

یک دفاع طبیعی دیگر در داخل راستا های هوایی بینی وجود دارد که ما اغلب به آن به عنوان یک سیستم دفاعی نگاه نمی کنیم.

اگر دچار یک سرماخوردگی ویروسی یا آلرژی بشویم، به نظر می رسد که مخاط بینی می تواند دردسر و مساله ساز باشد اما در واقع مخاط تنها راهی است که بدن ما می تواند به وسیله آن با انواع عوامل بیماری مقابله کند و قبل از اینکه مریض شویم آنها را از بین ببرد.

بدن انسان به طور مداوم مخاط فراوری می نماید، و حدود400 متر مربع (میزان یک زمین بسکتبال) در داخل هر فرد بالغ را پوشش می دهد.

ارگان هایی که مخاط فراوری می نمایند شامل ریه های ما، سیستم گوارش، دستگاه ادراری، دستگاه فراوری مثل، چشم ها و بینی است.

مخاط ها انواع عوامل بیماری که قصد دارند وارد بدن ما شوند را به تله می اندازند و آنها را از بین می برند و شخص می تواند به راحتی میکروب ها را با یک دستمال از بینی خود بیرون آورد.

اگزوسوم در تحقیقات دارویی

آخرین تحقیقات در خصوص اگزوسوم ها به دانشمندان یاری می نماید تا سیستم ایمنی بدن را بهتر درک نمایند و ممکن است به روش جدیدی در ارائه دارو منجر گردد و در آینده، به طور بالقوه می تواند منجر به توسعه داروهایی گردد که از این فرایند حمل و نقل طبیعی در حال حاضر در بدن ما استفاده می نمایند.

اگزوسوم ها بعلاوه به عنوان یک گروه از سلول ها می توانند آنتی بادی ها را از راه هوایی عبور دهند تا از حملات باکتری ها جلوگیری کند که ممکن است از این سیستم ذاتی برای شبیه سازی داروها در همان راستا استفاده گردد.

و در آخر می توان گفت که بینی می تواند یک فرصت منحصر به فرد را برای مطالعه مستقیم بر روی سیستم ایمنی کل راستا هوایی بدن انسان - از جمله ریه ها - فراهم کند.

منبع: فوت و فن / medicalnewstoday.com

به "مکانیسم دفاعی آنتی باکتریال کشف شده در بینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکانیسم دفاعی آنتی باکتریال کشف شده در بینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید