لیزر در خدمت پوست، مو و زیبایی

به گزارش وبلاگ لین هوان، استفاده از لیزر، از متنوعترین روشهای درمان برای بیماریها و ناهنجاریهای پوست و ساختمان عروقی آن است. اگر نوع لیزر برای بیمار به درستی انتخاب گردد، بسیار موثر است اما باید بدانیم که این کار نوعی کار درمانی زیبایی است که باید از سوی پزشکان ماهر و باتجربه انجام گیرد. بسیاری با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و شدت کم آفتاب

لیزر در خدمت پوست، مو و زیبایی

لیزر در خدمت پوست، مو و زیبایی

استفاده از لیزر، از متنوعترین روشهای درمان برای بیماریها و ناهنجاریهای پوست و ساختمان عروقی آن است. اگر نوع لیزر برای بیمار به درستی انتخاب گردد، بسیار موثر است اما باید بدانیم که این کار نوعی کار درمانی زیبایی است که باید از سوی پزشکان ماهر و باتجربه انجام گیرد. بسیاری با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و شدت کم آفتاب میخواهند از این روش برای ترمیم پوست خود استفاده نمایند. در این مقاله به این موضوع می پردازیم.

لیزرهای متفاوتی برای پوست به کار میفرایند. بسته به آنکه چه نوع آن استفاده گردد، سلول یا مولکول هدف در پوست فرق دارد. نور خارج شده از هر لیزر طول موج متفاوتی دارد. بنابراین در هر طول موج، این انرژی جذب ماده خاصی میگردد که اصطلاحا به آن کروموفور گویند. به طور مثال اگر هدف درمان، برداشتن ضایعات رنگی از جمله لکههای قهوهای روی پوست باشد، کروموفور آن رنگدانه ملانین است. در گروه دیگری از لیزرها ماده هدف آب داخل و خارج سلولی است. آب نور را جذب میکند و تبخیر میگردد. بنابراین سلول با از دست دادن رطوبت خود از بین میرود. در حالی که سلولهای مجاور سالم باقی میمانند. این خاصیت لیزر (جذب به وسیله ماده کروموفور و یا آب) باعث شده که لیزر روشی ایدهآل برای از بین بردن بسیاری ضایعات پوستی باشد.

موارد استفاده از لیزر در پوست

موارد استفاده از لیزر برای مراقبتهای پوست، زیاد است و شامل این موارد میگردد:

ضایعات مربوط به عروق پوست (مانند ماه گرفتگی، عروق گشاد شده سطحی در صورت و پاها).

اسکارها (شامل لکهای قرمز، سفید، قهوهای و گوشت اضافه که از ضایعات قبلی به جا مانده باشد).

ترکهای پوست، فرورفتگیهای ناشی از جوش، چین و چروک و زگیلهای ویروسی.

ضایعات رنگدانهای (مانند لکهای ناشی از آفتاب، لکهایی که اصطلاحا شیرقهوه نامیده میشوند، بعضی از خالهای عمقی پوست).

لکهای به جامانده از خراشیدگیها و تصادفات و برداشتن موهای زاید.

با توجه به تعدد بیماریهای پوستی، ضروری است بیمار به وسیله متخصص معاینه و نوع ضایعه به طور دقیق تشخیص داده گردد. سپس پزشک با در نظر گرفتن اندازه کارایی لیزر برای آن بیماری، در خصوص انجام لیزر درمانی تصمیم خواهد گرفت.

درمان آکنه با لیزر

آکنه از شایعترین بیماریهای پوستی، به ویژه در نوجوانان و جوانان است و بسیاری از افرادی که به پزشکان پوست و مو مراجعه مینمایند، به دلیل درمان این بیماری یا جای آنهاست. آکنه در بعضی موارد مزمن میگردد و ایجاد افسردگی و مسائل روانی میکند. انواع لیزرهای غیرلایهبردار و غیرمهاجم برای درمان ضایعات آکنهای موثرند. در حقیقت، آب موجود در سلول را با ایجاد گرما تبخیر میکند و سلولهای چربیساز پوست را کوچک و ترشحات چربی آنها را کم میکند.

لیزرهای غیرتهاجمی و غیر لایهبرداری برای جای جوش یا اسکار ناشی از آکنه هم موثر است. لیزرهای غیرتهاجمی که برای درمان آکنه به کار میرود، در حدود سه تا پنج جلسه درمانی برای بیماران استفاده میشوند و فاصله میان هر جلسه، یک ماه است و هر جلسه هم 5 تا 20 دقیقه طول میکشد.

درباره درمان جای جوش ناشی از آکنه، لیزرهای غیر تهاجمی با تحریک کلاژن سازی زیر پوست موجب کاهش آنها میگردد و هیچ لایهای از روی پوست برداشته نمیگردد و به همین دلیل عوارض کمی دارد.

جوانسازی پوست با لیزر

پیشرفت نوی که در عرصه جوانسازی پوست انجام گرفته، استفاده از لیزر است که در این مورد برای بعضی بیماران لیزرهای تهاجمی با خاصیت لایهبرداری خفیف تا میانه و عمیق و برای بعضی دیگر لیزرهای تهاجمی با خاصیت تحریک کلاژن زیر پوستی کاربرد دارد. لیزر، آسیب پوستی و جای آکنه را هم در فرایند جوانسازی پوست درمان میکند.

لیزرهای برنده، لایه سطحی پوست را برمیدارد و لایه زیرین آن را گرم میکند و این کار موجب فراوری بیشتر کلاژن میگردد. پس از ترمیم زخم ناشی از سوختگی لایه سطحی پوست، نرمی و تازگی روی پوست باقی میماند.

لیزرهای غیربرنده یا غیرتهاجمی یا غیر لایهبردار، در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته و بسیار محبوب شدهاند چون به زمان بهبود بسیار کمی احتیاج دارند. نور لیزر غیربرنده از سطح پوست عبور میکند و لایه زیرین را حرارت میدهد و به این ترتیب به پوست اجازه میدهد تا زخم خود را ترمیم و کلاژنسازی کند و پوست نوی تشکیل گردد که تازگی و نشاط و شادابی دارد.

لیزرهای غیربرنده به دلیل برنداشتن لایه سطحی پوست، کمتر به پوست آسیب میزنند، عوارض کمتری دارند و احتمال وجود زخم و عفونت در حد صفر است. یکی از انواع محبوب لیزرهای غیربرنده یا غیرتهاجمی از منبع نور مادون قرمز استفاده میکند که از لایه زیرین پوست عبور میکند و موجب سفتی و انقباض پوست میگردد و به این ترتیب شلی و افتادگی آن را برطرف میکند. درمان با اینگونه لیزرها به چند جلسه درمانی احتیاج دارد و چند هفته پس از آخرین جلسه، نتایج درمان تعیین میگردد.

کاربرد جوانسازی پوست با لیزر

پزشکان به طور معمول تحت شرایطی، عمل جوانسازی پوست را به یاری لیزر انجام میدهند که شامل این موارد است:

برطرف چروک و خطوط ظریف صورت به ویژه در لب بالا، گونهها و پیشانی

صاف و سفتکردن پوست پلک

برطرف چینهای پنجه غازی اطراف چشم

نرم و شاداب کردن خطوط ضخیم و برجسته پوست

برداشتن لکهای قهوهای رنگ و تغییر رنگهای پوستی

برطرف و صافکردن جای جوشها یا اسکار

ترمیم خطوط عمود بر لبها ناشی از سیگارکشیدن

مزایای جوانسازی پوست با لیزر

بازسازی پوست با لیزر، مزایای زیادی دارد که از جمله میتوان به این موارد اشاره نمود:

بهتربودن نتایج درمان

نوعی جراحی نسبتا بدون خونریزی

نوعی جراحی که به دقت کنترل شده است.

یک روش اضافه یا جایگزین در مقایسه با روشهای دیگر جوانسازی پوست

نوعی روش جراحی بیخطر، قابل اعتماد، موثر و ایمن برای بیمارن سرپایی که در همان روز ویزیت در مطب انجامپذیر است.

مقدمات درمان با لیزر

براساس شرایط بیمار و نوع درمان و نوع لیزری که استفاده میگردد، ممکن است متفاوت باشند اما به طور معمول کرم بیحسنماینده موضعی، آرامبخش و برحسب احتیاج بیهوشی عمومی تجویز میگردد. زمان لازم برای لیزر برنده تمام صورت یک تا دو ساعت است و به طور کامل به محل و اندازه ضایعه بستگی دارد. پس از لیزر درمانی، بهویژه لیزرهای برنده و تهاجمی تا یک هفته پوست با بانداژ جراحی بسته میگردد و کرمهای چرب و مرطوبنماینده برای پانسمان استفاده میگردد. پس از لیزر و بهبود زخم حاصل از آن، دلمه تشکیل میگردد که باید با رعایت شرایط بهداشتی و ضدعفونی از آن مراقبت کنیم. عوارض لیزرهای غیرتهاجمی بسیار کم است و چند دقیقه بیشتر طول نمیکشد و قرمزی مختصر پس از چند ساعت بهبود مییابد و میتوان بلافاصله از آرایش استفاده کرد.

عوارض لیزردرمانی

با دستگاههای نو لیزر و با وجود مهارت و تجربه پزشک، عوارض کمی به دلیل کار با لیزر مشاهده شده است. اما باید مطمئن شوید که پزشک تجربه کافی دارد و عکسهای بیماران قبلی او را ببینید و از چند نفر که این کار را انجام دادهاند، درباره خوشنام بودن پزشک سوال کنید. هیچ فردی غیر از پزشک حق استفاده درمانی از لیزر را برای دیگران ندارد. در شرایط کنترل نشده، ممکن است سوختگی پوست و عفونت ناشی از زخم پیش آید که کارهای درمانی بعدی را مشکلساز میکند. درد، خونریزی و تورم ممکن است وجود داشته باشد. اگرچه با روشهای نو احتمال آن کم شده است.

داروهای پیش از عمل از خطر تبخال پس از عمل لیزر پیشگیری میکند. قرمزی پوست صورت تا چند هفته پس از عمل میماند و حتی تا چند ماه ممکن است طول بکشد. در مجموع، لیزرهای غیرتهاجمی عوارض کمتری دارند و به همین دلیل محبوبترند.

لیزرهای سهگانه

سه نوع لیزر برای جوانسازی پوست وجود دارد: دیاکسیدکربن، اربیوم: یک و اربیوم: یگ با ضربان طولانی.

لیزر دیاکسیدکربن در ردههای نو خود کمعارضهتر است و اسکار وجای زخم کمتری بر جای میگذارد و بهبود بیمار در مدت حدود دو ماه صورت میگیرد. نور لیزر دیاکسید کربن، برخوردهای کوتاه اما پرانرژی بر پوست دارد.

لیزر اربیوم: یک برای جوانسازی پوست افرادی که چروک صورت سطحی تا میانه دارند و یا جای جوش خفیف سطحی یا تغییر رنگ پوست دارند، مفید است.

لیزر اربیوم: یک نوعی لیزر کمعارضه است که برای چین و چروکها و لکهای دور لب، دور چشم و پشت دستها که پوست نازکتری دارند، میتوان از آن استفاده کرد. با استفاده از این نوع لیزر، قرمزی کمتر، عوارض جانبی مانند دود و سوزش و حساسیت کمتر و بهبود سریعتر حاصل میگردد. مدت زمان لازم برای بهبود پس از استفاده از این لیزر حدود پنج تا هفت روز است.

لیزر اربیوم: یک با ضربان طولانی تاثیری مابین لیزر دیاکسید کربن و اربیوم: یک معمولی دارد و چین و چروکها را با خطر کمتر و تاثیر بیشتر درمان میکند و گرمای کمتری هم به پوست میرساند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "لیزر در خدمت پوست، مو و زیبایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیزر در خدمت پوست، مو و زیبایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید