روستای شواز یکی از تاریخی ترین روستاهای استان یزد است

به گزارش وبلاگ لین هوان، ایسنا/ براساس آخرین اخبار واصله، روستای شواز یکی از تاریخی ترین روستاهای استان یزد است.

روستای شواز یکی از تاریخی ترین روستاهای استان یزد است

در 95 کیلومتری شهرستان یزد، روستایی تاریخی قرار گرفته است که قدمت آن به سالهای قبل از ورود اسلام به ایران برمی شود. روستای شواز یکی از روستاهای وابسته به شهرستان تفت است و در 68 کیلومتری این شهرستان واقع شده است.

به گفته محلی ها نام شواز تغییر یافته شب باد یا شاه باد است. وجه تسمیه نام روستا به بادهای شدیدی که شبها در روستا می وزد برمی شود. به مرور زمان این نام عوض شد و به شواز تبدیل شد.

روستای شواز قدیمی ترین روستای شهرستان تفت است. این روستای قدیمی یک اثر باستانی مهم دارد که باعث معروفیت آن شده است. قلعه شواز که براساس یافته ها مهم ترین قلعه صخره ای کشور است، باعث شده که روستای شواز به یکی از مهمترین منطقه ها یزد تبدیل شود.

حمیدرضا عباسی، مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تفت گفت: هنوز اعتبار خاصی برای قلعه تاریخی شواز جهت ساماندهی و بازسازی های اساسی تخصیص داده نشده است، اما اختصاص دری بزرگ برای کمک به حفاظت این بنا در دستور کار است.

وی با بیان اینکه قرار است این روستا تبدیل به محور گردشگری شود، گفت: این روستا نیازمند طرح و برنامه ای مدون برای توسعه گردشگری و اجرای برنامه های قبال توجهی است که البته در این بارهف صحبت هایی با بنیاد مسکن اجرا شده که بتوانیم با اهتمام همدیگر محوطه سازی و ساماندهی معابر شود و در آینده ای نزدیک جلسه ای برای این مسئله هم برگزار خواهد شد.

این مسئول به ظرفیت های بسیار زیاد روستای تاریخی شواز خصوصا خانه های دستکند و قلعه روستا اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی می تواند در این خصوص سرمایه گذاری کند ولی تا به امروز براساس اعلام دهکمک سرمایه گذاری در این حوزه را نداشتیم.

عباسی با بیان اینکه روستای شواز دهکمک و مردمی بسیار میراث دوست دارد، شرح داد: یکی از ظرفیت های مهم این روستا مردم و مسئولانی هستند که به میراث فرهنگی علاقمند بوده و در راستای حفظ آن کوشش زیادی می کنند.

منبع: همگردی

به "روستای شواز یکی از تاریخی ترین روستاهای استان یزد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای شواز یکی از تاریخی ترین روستاهای استان یزد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید