اکنون روز مبادای صنعت گردشگری است

به گزارش وبلاگ لین هوان، تهران (پانا) - به گفته رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی اگر قرار است به فعالان و تاسیسات و اصناف صنعت گردشگری یاری گردد، اکنون زمان حمایت و پشتیبانی و روز مبادای این صنعت است.

اکنون روز مبادای صنعت گردشگری است

به گزارش ایرنا، نوروز 1400 دومین نوروزی است که صنعت جهانگردی زیر سایه سنگین کرونا نتوانست رونق همیشگی خود را مانند سال های گذشته داشته باشد؛ بسیاری از فعالان صنعت جهانگردی یا ورشکست شده اند و خانه نشین و یا در بهترین حالت با کاهش هزینه ها و تعدیل نیرو در کوشش هستند برای روزهایی که معلوم نیست چه زمانی فرا برسد، تاسیسات و کسب و کار نیمه جان خود را حفظ نمایند.

صنعتی که تا دو سال پیش چشم وچراغ برنامه ریزان مالی بود و از آن به عنوان بهترین گزینه برای جایگزینی درآمدهای نفتی یاد میشد، امروز در اما و اگرهای کرونایی کم سابقه ترین رکودها و خسارت ها را در میان سایر صنایع آسیب دیده از شیوع و هه گیری کووید19 تجربه و ثبت می نماید؛ اگر چه دولت با شیوه های مختلف در قالب بسته های حمایتی، تسهیلات ارزان قیمت با فرجه در بازپرداخت، معافیت های مالیاتی و امهال زمان دار بدهی های بانکی کوشش می نماید مرحم و مسکنی برای این شرایط سخت باشد؛ اما آیا تداوم فرایند سفر مطلقا تعطیل تنها راهکار عبور از بحران است و در شرایطی که برای حفاظت از جان و سلامت مردم سفر به صفر می رسد، برای جلوگیری از نابودی کامل سرمایه گذاری جهانگردی و ناامیدی فعالان این صنعت چه باید کرد؟

علی صدرنیا گفت: در هر کشوری برای روزهای سخت، اضطراری و بحرانی برای روزهای مبادا یک اعتباری در نظر گرفته می گردد، اکنون با این شرایط و خسارت هایی که کرونا به صنعت جهانگردی تحمیل نموده، روز مبادای صنعت جهانگردی است و باید به فعالان این حوزه به ویژه راهنمایان جهانگردی یاری گردد.

رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی گفت: اگر اکنون که صنعت جهانگردی خسارت بیش از 22هزار میلیارد تومانی را تحمل می نماید، اکنون که تاسیسات جهانگردی از هتل داران و دفاتر خدمات جهانگردی به شدت آسیب دیده اند و در آستانه ورشکستگی هستند و کسب و کار آنها به صورت کامل تعطیل است به آنها یاری نگردد، پس چه زمانی قرار است یاری گردد؟ اما باز هتلداران و دفاتر و موسسات جهانگردی یک پشتوانه سرمایه ای دارند، راهنمایان جهانگردی که روزمرد هستند و اکنون وارد سال دوم بیکاری می شوند، درآمدشان فقط خرج امورات زندگی روزمره میشده و پس انداز و سرمایه مادی ندارند، باید بیشتر مورد توجه و حمایت دولت قرار گیرند.

وی با اشاره به شرایط سخت مالی و اجتماعی کرونا اظهار داشت: راهنمایان جهانگردی یک سال و نیم بیکار هستند و با این شرایط حداقل تا دو سال آینده هم درآمد چندانی نخواهند داشت؛ در دوره کرونا بعضی از اصناف 10 تا 30 درصد ضرر کردند، بعضی از اصناف دو یا سه ماه اول تعطیل بودند، اما بالاخره در ماه های بعد خسارت شان را جبران کردند.

بازگشت به دوران پیش از کرونا زمان بر است

صدرنیا اضافه نمود: حتی بعضی صنوف در صنعت جهانگردی مانند حمل ونقل هم که در ابتدا خسارت دیدند در چند ماه اخیر که بعضی سفرهای بین شهری راه اندازی شده است بخشی از خسارت هایشان جبران شد و یا حداقل درآمد دارند، اما برای راهنمایان جهانگردی هیچ کاری و هیچ درآمدی وجود ندارد، اگر حمایت نشوند در میان مدت آسیب جدی به این افراد و در بلندمدت آسیب جبران ناپذیر به صنعت جهانگردی وارد خواهد شد. بسیاری از این افراد 20 سال در این حوزه فعال بوده اند، آموزش دیده اند، تجربه کسب نموده اند و یقینا با این رکود و بیکاری از این صنعت خارج می شوند.

رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی گفت: بیشترین خسارت مالی مستقیم کرونا متوجه راهنمایان جهانگردی شده است، فعالان این بخش از جهانگردی در این یک سال ونیم بیکاری یک ریال هم درآمد نداشته اند. سیستم جهانگردی به این شکل نیست که امروز تصمیم بگیریم و مجوز صادر کنیم و محدودیت را برداریم و فردا جهانگرد به کشور وارد گردد،بلکه بازگشت به دوره قبل از کرونا زمان بر است.

وی با بیان اینکه بازگشت به دوران رونق جهانگردی و درآمدزایی، فرایندی حداقل دو ساله خواهد بود، گفت: اگر ایمنی و امنیت بهداشتی به صورت کامل و دقیق فراهم گردد، اعتمادسازی برای جهانگرد شکل بگیرد، از طرفی شرایط شیوع بیماری بدتر از امروز نگردد، شاید در بهار 1401 آرام آرام ورود جهانگرد احیا گردد، اما در همان زمان هم در بهترین حالت یک راهنمای جهانگردی در 6 ماه شاید بتواند یک تور و یک گروه جهانگردی را بتواند دریافت کند.

ضرورت هوشمندسازی و توسعه سیستم های الکترونیک جهانگردی

صدرنیا گفت: طبق استانداردهای بین المللی بازدید از اماکن فرهنگی و موزه ها باید با همراهی یک راهنمای جهانگردی مجرب و متخصص انجام گردد بر اساس طرحی که پیشنهاد کردیم اگر به شیوه ای برنامه ریزی گردد که مسئولیت ثبت نام های زمان بندی شده(سانس بندی) و مدیریت شده به عهده راهنمایان جهانگردی باشد و به هر فردی غیر از راهنما، بلیت گروهی و تعداد فروخته نگردد، می توان مانع ازدحام و تداخل جمعیت در اماکن تاریخی و موزه ها شد، این طرح در بسیاری از کشورهای پیش رو در صنعت جهانگردی در حال انجام است.

رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی توضیح داد: اگر میان مراکز و اماکن فرهنگی و تاریخی و دفاتر خدمات سفر و راهنمایان جهانگردی هماهنگی انجام گردد، به طوری که جهانگردان به صورت انفرادی بلیت تهیه ننمایند، بلکه هر راهنمای جهانگردی با کارت (راهنما) معتبر و بارکدی که به وی اختصاص پیدا نموده است، بلیت های گروهی تهیه کند، اولا؛ زمان (سانس) بازدید معین می گردد و جهانگردان با مدیریت راهنما به مکان بازدید وارد و در زمان مقرر هم خارج می شوند. دوما؛ در این طرح، فرایند نظارت و مدیریت بر گروه و رعایت شیوه نامه های بهداشت توسط راهنمای جهانگردی، کاملا قابل نظارت و اجرا است.

صدرنیا اظهار داشت: سامانه های هوشمند و الکترونیک در جهانگردی تماس های مستقیم جهانگردان با سرویس دهنده خدمات سفر، تجمع و ازدحام را کاهش می دهد؛ اگر سیستم جهانگردی به صورت یکپارچه، جامع و الکترونیک برنامه ریزی و اجرا گردد، یک راهنمای جهانگردی که یک گروه را از نقطه شروع سفر در اختیار گرفته در تمام طول سفر و برگشت کاملا در اختیار دارد، با یک کارت (راهنما) معتبر و با یک بارکد می تواند بلیت های الکترونیک گروهی را تهیه و هزینه آن را پرداخت کند و دیگر احتیاج به نوشتن فهرست ورودی و خرید بلیت های تکی نیست.

منبع: خبرگزاری پانا

به "اکنون روز مبادای صنعت گردشگری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکنون روز مبادای صنعت گردشگری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید