اجرای سنگ فرش باغ از صفر تا صد

به گزارش وبلاگ لین هوان، اجرای سنگ فرش باغ یکی از اجزاء مهم دکوراسیون فضای باز است که با استفاده از متریال ساختمانی زیادی در فضای سبز باغ و ویلا قابل اجرا هستند. حتماً در تصاویر و ویدئوها با صحنه یک پیاده روی سنگی، آجری و سنگ ریزه ای در یک جهت چمنی روبرو شده اید. در این مقاله از ویکی ساختمون به نحوه اجرای این پیاده رو پرداخته می گردد. در ادامه با ما همراه بمانید.

اجرای سنگ فرش باغ از صفر تا صد

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا و باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

مراحل اجرای سنگ فرش باغ چیست؟

اجرای سنگ فرش باغ مانند هر عملیات ساختمانی دیگری احتیاج به زیرسازی و آماده سازی محل اجرای آن دارد. به طورکلی برای اجرای این سازه مراحلی مانند زیرسازی، صاف کردن و علف زدایی و اجرای کف احتیاج است که در زیر به صورت مختصر به آن ها پرداخته شده است.

زیرسازی سنگ فرش باغ

زیرسازی برای اجرای سنگ فرش باغ شامل برداشتن قلوه ها، ریشه ها، گیاهان و هر مانعی بر سر راه پیاده رو است. در این راه به کلنگ، بیل و شن کش احتیاج دارید. ابتدا علف، گیاهان، ریشه گیاهان، قلوه سنگ ها و موانع قابل جابجایی را با استفاده از کلنگ از جا کنده و جای آن را با خاک پر می کنید. بهتر است قلوه های درشت را از جهت خالی کنید و خاک آن را با توجه به دانه بندی مناسب، پر کنید. در ادامه با استفاده از بیل جاهای خالی را با خاک پر کنید و با استفاده از شن کش جهت را هموار کنید.

پیشگیری از رشد گیاهان

پس از هموار کردن جهتی که قرار است سنگ فرش گردد، باید برای جلوگیری از رشد گیاهان در آن جهت، تمهیداتی صورت گیرد. معمولاً برای این کار از آهک پاشی استفاده می گردد. آهک مانع رشد گیاهان می گردد و به همین دلیل بسیاری برای این منظور از آهک استفاده می نمایند؛ اما این امر ممکن است به مرور زمان با مخلوط شدن آهک در خاک، تأثیرش از بین رود و یا کم گردد و گیاهان هرز دوباره آغاز به رشد نمایند. ورق هایی هم وجود دارند که به منظور جلوگیری از رشد گیاهان در پی ساختمان ها و یا پیاده روهای این چنینی استفاده می شوند. استفاده از آن ها نیز می تواند مفید باشد.

بیشتر بخوانید: انواع سنگ فرش حیاط : ترکیب ایده آل و مناسب خانه شما چیست؟

مشخص محدوده

پس از آهک پاشی با استفاده از آجر محدوده ای برای پیاده رو مشخص کنید تا در مرحله بعد که کف اجرا می گردد، ملات و سیمان به زمین های اطراف نفوذ ننمایند. معمولاً این کار با استفاده از آجرهای بازیافتی و یا سنگ ها انجام می گردد. اگر از آجر استفاده می کنید بهتر است آن ها را در طول و عرض کم در دورتادور محدوده اجرای سنگ فرش باغ قرار دهید. پس از آجر چینی درون محدوده را با شن یا خاک پر کنید و سپس بکوبید و بیرون محدوده را نیز با خاک اطراف سنگ فرش پر کنید و با استفاده از شن کش آن را هموار کنید.

اجرای سنگ فرش

مرحله آخر، اجرای سنگ فرش است. در گذشته سنگ فرش ها با استفاده از ملات سیمان و ماسه اجرا می شدند. امروزه با تغییر در نوع سنگ فرش ها، شیوه اجرای آن ها نیز متفاوت است. امروزه برای اجرای سنگ فرش های موزاییکی با ضخامت زیاد معمولاً از ملات استفاده نمی گردد. در اجرای اینگونه سنگ فرش ها که در پیاده روهای معابر عمومی رواج پیدا نموده کرد. پس از کوبیدن و هموار کردن سطح زیر پیاده رو، سنگ فرش ها را به صورت دلخواه چیده و با استفاده از چکش آن ها را در کنار هم تراز می نمایند سپس برای پر کردن فضای بین آن ها از ماسه بادی استفاده می نمایند. دلیل این امر دسترسی راحت تر و با هزینه کمتر به تأسیسات زیر پیاده روها است.

چند نمونه اجرای سنگ فرش باغ متداول

در قسمت بالا به چگونگی اجرای سنگ فرش باغ موزاییکی پرداخته شد. البته سنگ فرش ها انواع مختلفی دارند و هر کدام نیز به شیوه خود اجرا می شوند. در ادامه به ارائه چند نمونه سنگ فرش باغی پرداخته شده است.

سنگ فرش بتن در جا

بتن، یک متریال استاندارد و ارزان است که راحتی در اجرا و نگهداری آن دلیل رواج آن است. روش های زیادی برای ایجاد طرح، الگو، بافت و رنگ در سنگفرش های اجرا شده از طریق بتن وجود دارد. سنگ فرش بتنی قالبی نیز از جمله روش های اجرای جدید آن است.

سنگ فرش بتن پیش ساخته

این سنگ فرش را به کسانی پیشنهاد می کنیم که به دنبال ایجاد یک ظاهر متفاوت هستند، اما از طرفی نیز میزان هزینه برای آنان نیز یک فاکتور محسوب می گردد.

سنگ فرش آجر

آجر از جمله مصالح ساختمانی کلاسیک است. زنگار مایل به قرمز به محوطه حس گرما می دهد. مزیت آجر در این است که خیلی خوب با دیگر متریال هماهنگ می گردد. اجرای سنگ فرش باغ با استفاده از آجر برای انواع آب و هوا مناسب است و زیبایی منحصر به فردی دارد.

بیشتر بخوانید: انواع سنگ فرش پیاده روها ، به عابرین احترام بگذاریم!

سنگ فرش سنگ آهک

سنگ آهک، عموماً در رنگ های سفید، سفید متمایل به کرم و سفید متمایل به خاکستری یافت می گردد. رنگ روشن این سنگ، آن را به گزینه ای مناسب برای اقلیم های گرم تبدیل نموده است، زیرا رنگ های روشن، منعکس نماینده نور هستند. سنگ آهک می تواند به بخش های سایه دار نیز روشنایی خوبی دهد.

سنگ فرش تراورتن

تراورتن، سنگی سخت تر و با نفوذپذیری کمتر نسبت به سنگ آهک است. این موضوع سبب می گردد نگهداری از این سنگ، راحت تر باشد. با توجه به نفوذپذیری کمتر این سنگ برای اجرا در جهتهایی که به آب منتهی می گردد مانند اطراف استخر بسیار مناسب است.

سنگ فرش کاشی یا آجر لعاب دار

کاشی و آجر لعاب دار از جمله سنگ فرش های با قدمت در حیاط خانه های ایرانیان است و زیبایی خاصی دارد. این متریال به دلیل رنگ هایی غنی و روشنی که دارد، برای اقلیم های گرم، گزینه مناسبی است.

سنگ فرش گرانیت

گرانیت، سنگی گران قیمت است، ولی به خاطر دوام و عمر بالایی که دارد، ارزش هزینه کردن دارد. اگر هزینه این سنگ فرش مسئله نیست، استفاده از آن به دلیل زیبایی منحصر به فرد و دوام فوق العاده این گزینه برای اجرای سنگ فرش باغ پیشنهاد می گردد.

سنگ فرش سنگ لوح

سنگ لوح سنگی است که می توان آن را در طیف وسیعی از رنگ های زرد، سبز، قرمز، قهوه ای، آبی، خاکستری، کرم، نارنجی و … پیدا کرد. این سنگ در برابر شرایط اقلیم های سرد و گرم مقاومت خوبی دارد و برای همه آب و هوایی مناسب است. از طرفی نسبت به بقیه سنگ ها قیمت مناسب تری دارد.

طراحی سنگ فرش باغ

علاوه بر استفاده از متریال مختلف در اجرای سنگ فرش باغ، طرح و الگویی که این سنگ فرش با توجه به آن اجرا می گردد نیز بسیار مهم است. در ادامه به چند طرح اجرای سنگ فرش باغ و نوع سنگ فرشی که در آن استفاده می گردد اشاره شده است.

طراحی منحنی

طراحی الگوی منحنی برای اجرای سنگ فرش باغ با وسعت زیاد پیشنهاد می گردد. این طراحی فضای زیادی طلب می نماید و از طرف دیگر هم باعث کوچک تر نشان دادن فضا می گردد. از طراحی منحنی به صورتی پیاده روهای مارپیچ و میدان های کوچک برای ساخت آلاچیق و آبنما استفاده می گردد.

طراحی زاویه دار

طراحی زاویه دار برای سنگ فرش باغ های کلاسیک اروپایی و سنتی ایرانی کاربرد زیادی دارد. از طرفی هم تقارن در این نوع طراحی سنگ فرش نقش اساسی دارد. افرادی که به نظم اهمیت می دهند و ترجیح آن ها استفاده از دکوراسیون کلاسیک است بهتر است از الگوهای اجرای سنگ فرش باغ زاویه دار استفاده نمایند. در دو عنوان بالا به طراحی کلی پیاده رو اشاره شد و در ادامه به نوع چینش قطعات سنگ فرش در این طرح ها اشاره شده است که نظر شما را به آن جلب می کنم.

الگوی بافت دار

در این الگو به مانند الگوهای بافتنی، رج های افقی و عمودی وجود دارند و به همین خاطر، این الگو می تواند جلوه ای عمیق و سه بعدی در سنگ فرش ایجاد کند.

الگوی راسته چین

این الگو رایج ترین و ساده ترین الگوی سنگ فرش است. در این الگو، فاصله بین لایه ها باید کوچک باشد. این الگو برای فضاهای کوچک خوب است و باعث می گردد محوطه مورد نظر، عظیم تر جلوه کند.

الگوی شطرنجی

الگوی شطرنجی، یک نمونه کلاسیک و شناخته شده در میان الگوهای چینش سنگ فرش است که هواداران زیادی دارد و معمولاً برای نشان دادن ظاهر لاکچری یک سطح اجرا می گردد.

طراحی طبیعی و نامنظم

در این طراحی که از طبیعت الهام گرفته شده است با استفاده از سنگ لوح یا سنگ فرش بتنی پیش ساخته یا قالبی اقدام به اجرای سنگ فرشی شبیه به طبیعت می گردد. سنگ فرشی که در لابه لای قطعات آن چمن روییده است.

سخن آخر

اجرای سنگ فرش باغ امری است که افراد خود می توانند به طراحی آن بپردازند یا با استفاده از نیروی کار ماهر آن را اجرا نمایند. البته اگر به دنبال فضای سبزی شیک و زیبا هستید می توانید از شرکت های معتبر زیادی نیز در زمینه اجرای فضای سبز وجود دارند یاری بگیرید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

منبع: ویکی ساختمان

به "اجرای سنگ فرش باغ از صفر تا صد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای سنگ فرش باغ از صفر تا صد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید