گوئنت؛ مینی گیم ویچر که تبدیل به یک بازی رقابتی بزرگ شد

به گزارش وبلاگ لین هوان، به طور کلی سبک بازی های کارتی (Deck Building Games) هواداران بسیار زیادی دارد. از طرفی به علت اینکه مانند بازی های عادی نیستند، بعضی ممکن است به آن ها علاقه نداشته باشند. با این حال، عناوین بسیار بزرگی در این سبک وجود دارند؛ برای مثال، Hearthstone یا گوئنت (Gwent) عناوین بزرگی هستند که در این دسته قرار دارند.

گوئنت؛ مینی گیم ویچر که تبدیل به یک بازی رقابتی بزرگ شد

قطعاً سبک کارتی با دیگر سبک ها آمیخته شده است؛ برای مثال، چندی پیش با عرضه بازی Slay the Spire سبک روگ لایک را با آن آمیختند. به هرحال7 می توان گفت که هیجان این سبک به شدت بالا بوده و زمانی که به صورت آنلاین اجرا گردد، این هیجان چندین برابر خواهد شد.

حال در این متن قصد داریم تا به بازی کارتی گوئنت بپردازیم. این بازی در ابتدا یک جزء کوچک از بازی ویچر 3 بود. حال به یکی از عناوین بزرگ و مهم سی دی پراجکت رد (CD Projekt Red) تبدیل شده که این استودیو به شدت به آن اهمیت می دهد. همین امر نشان می دهد که بازی های کارتی تا چه حد پتانسیل دارند.

بازی های کارتی از پایه و اساس

اگر بخواهیم به صورت کلی به اولین بازی های کارتی بپردازیم، باید گفت که این دسته از بازی ها خیلی قبل تر از انواع دیگر بازی های ویدئویی وجود داشتند. به دلیل اینکه به نوعی می توان گفت که این سبک بازی از همان بازی های کارتی واقعی منشأ گرفته اند. در اصل در سال 1993 بود که بازی مجیک (Magic: The Gathering) معرفی گردید. این بازی با عرضه خود، برای اولین بار سبک بازی کارتی دیجیتالی یا (Collectible Card Game) را معرفی کرد.

این سبک بازی از همان ابتدا هواداران بسیاری را به خود جذب کرد و توانست موفقیت بسیار خوبی کسب کند. در این سبک بازی شما در ابتدا تعدادی کارت ضعیف دارید. سپس با کسب تجربه در بازی و پیشرفت، کارت های خود را بهتر نموده و به پیش می روید. رقبای شما همیشه سخت تر خواهند شد و از طرفی شما نیز قدرتمندتر خواهید شد. شما باید از تمام هوش خود بهره ببرید؛ به این معنا که هم باید استراتژی خوبی داشته باشید، هم باید کارت های درستی را در دست خود داشته باشید و هم باید ارتباط خوبی میان کارت های شما برقرار باشد.

با توجه به استقبال شدیدی که از بازی های کارتی شد، شرکت های بزرگ مثل بلیزارد نیز به فکر ساخت آن ها افتادند. بازی هارث استون یکی از بزرگترین بازی های آنلاین است که هواداران بسیاری در این مدت جمع نموده است. کاراکترهای این بازی بیشتر شخصیت های دنیای بلیزارد بوده و اگر از هواداران این شرکت باشید برای شما آشنا هستند. مثال دیگر از این سبک، بازی های کارتی پوکمون (Pokemon) هستند. این مجموعه به خودی خود بسیار مشهور بوده و حال با عرضه بازی کارتی خود محبوبیت خود را چندین برابر کرد.

به نوعی می توان گفت که شرکت های مختلف با عرضه بازی های کارتی به عنوان یک بازی جانبی، بازی اصلی را بیشتر توسعه دادند. در این حالت که اگر شما اطلاعات بیشتری از شخصیت های بازی می خواهید، بازی کارتی را امتحان کنید؛ به دلیل اینکه در آن شرحات بسیاری وجود دارد.

مثال شاخص آن گوئنت است. این بازی در اصل بر اساس کتاب ویچر بوده و ارتباط نسبتاً کمی با بازی دارد. با این حال، شما اگر شیفته دنیای ویچر شده اید، این بازی مخصوص شماست. چون که در آن اطلاعات بسیار زیادی از شخصیت های مختلف، هیولاها و حتی داستان کلی ویچر وجود دارد.

گوئنت؛ از مینی گیم تا بازی اصلی

بازی گوئنت: بازی کارتی ویچر (Gwent: The Witcher Card Game) ماجرای جالبی دارد. این بازی در ابتدا یک بازی جانبی در خود بازی ویچر 3 بود. شما می توانستید با کاراکترهای مختلف بازی، گوئنت بازی کنید و اگر می بردید برای مثال تخفیف می گرفتید یا هر چیز دیگری که بازی در نظر داشت. در اصل گوئنت یک بازی نبستاً کم اهمیت در بازی اصلی ویچر بود. در این میان بود که سی دی پراجکت رد متوجه استقبال شدید مردم از گوئنت شد. به این گونه که افراد زیادی در شبکه های اجتماعی از آن تعریف می کردند و وقت زیادی را در بازی صرف این بازی می کردند.

به همین خاطر این شرکت تصمیم گرفت تا بازی گوئنت را به صورت جداگانه و رایگان عرضه کند. نکته جالب در همین نکته است که این بازی جانبی بر اساس کتاب ساخته شده بود. یعنی شما تنها چند طراحی کاراکتر مشابه بازی می دیدید و بقیه بر اساس اطلاعاتی بودند که در کتاب وجود داشت؛ برای مثال، شخصیت رجیس یکی از کاراکترهای مهم در کتاب است که در بازی حضور نداشت. از طرفی با رویدادهای متفاوت و زیادی که در گوئنت اتفاق می افتاد، کم و بیش داستان ویچر را نیز به شما نشان می داد. البته اگر به این رویدادها توجه لازم را می کردید.

از طرفی گوئنت با طراحی کارت های بسیار زیبا و محیط خیلی جالب، خود را از دیگر بازی های سبک کارتی مجزا نموده است. کارت های ویژه دارای انیمیشن هستند، کارت ها رده بندی مخصوص به خود را دارند و از طرفی، سیستم چینش کارت ها نیز به شدت دقیق طراحی شده است.

گوئنتی که امروز شما دانلود می کنید، با چیزی که در ویچر 3 یا حتی چند سال قبل وجود داشت تفاوت بسیاری دارد؛ برای مثال در گوئنت اولیه، یعنی همان چیزی که در ویچر است، قسمت قرارگیری کارت ها دارای 3 بخش بودند. این در حالی است که در بازی تازه این عدد به دو جایگاه تقلیل یافته است. همینطور اینکه تعداد زیادی فرقه به بازی اضافه شده که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

گیم پلی گوئنت؛ زیبا، روان و لذت بخش

شاید با خود فکر کنید که گوئنت نیز یک بازی کارتی دیگر مانند بقیه است. اصلاً اینگونه نیست. شاید ظاهر آن مشابه بازی های دیگر باشد، اما به طور کلی تفاوت زیادی با بازی های کارتی دیگر دارد.

اگر به تجربه شخصی باشد، من بیش از 40 ساعت روی این بازی زمان گذاشته ام. اگر در نظر بگیریم که هر دست از گوئنت تقریباً 15 دقیقه زمان می برد، تعداد بسیاری بازی انجام داده ام. قطعاً هم در آن برده و هم باخته ام. دو عامل باعث شد که من گوئنت را نسبت به بازی های کارتی دیگر ترجیح دهم؛ مورد اول به دلیل شیفتگی من به دنیای ویچر بود. اینکه هر شخصیت برای من آشنا بود و تقریباً همه را می شناختم بسیار لذت بخش بود. از طرفی وجود کراس پراگرس (Cross Progress) بین کامپیوتر و گوشی بود. به همین خاطر من در هر کجا می توانستم این بازی را تجربه کنم و همیشه در مواقع آزاد آن را تجربه می کردم. به دلیل وجود قابلیت مذکور، هر دستاورد شما روی کامپیوتر یا گوشی موبایل به اشتراک گذاشته می شد و تفاوتی نداشت که روی چه پلتفرمی آن را تجربه کنید. البته دقت کنید که این بازی کراس پلتفرم (Cross Platform) ندارد. به همین خاطر نمی توان با کامپیوتر، با فردی که گوشی دارد یا برعکس بازی کرد.

از طرفی به دلیل اینکه هر دست از گوئنت کوتاه است زمان خاصی از شما نخواهد گرفت و به همین خاطر پس از مدتی خود را می بینید که بی اختیار این بازی را اجرا می کنید. همانطور که گفتم طراحی کارت بسیار زیبا به همراه جوایز جالب شما را ترغیب خواهد نمود تا همچنان به بازی ادامه دهید.

زمانی که شما وارد یک دور از بازی بشوید، محل قرارگیری کارت ها دو بخش دارد. نام آن ها Melee (بخش جلویی) و Ranged (بخش عقبی) است. اینکه این دو بخش چه کاربردی دارند به طور کامل به کارت ها بستگی دارد و بعضی از کارت ها در یک بخش کار نمی نمایند. به همین خاطر در هنگام استفاده از آن ها حتماً شرحات را بخوانید.

گوئنت به هیچ عنوان یک بازی راحت نیست. پس اصلاً فکر نکنید با یک بازی ساده با ظاهر مجذوب کننده روبه رو هستید. هر کارت ویژگی مخصوص خود را داشته و جایگاه بسیار خاصی دارد. شما باید دقیق استراتژی خود را انتخاب نموده و سعی کنید که سبک بازی خود را پیدا کنید. قسمت جالب ماجرا اینجاست که با وجود این تعداد ساعت باز هم بعضی از رقبا مرا به راحتی شکست می دادند. البته این موضوع کاملاً عادی است. با توجه به تنوع و تعداد کارت های بسیاری که در بازی وجود دارد، شما همیشه موردی را پیدا خواهید کرد که از کارت های شما بهتر است.

زمانی که شما گوئنت را برای اولین بار اجرا کنید، به شما به طور کامل بازی را آموزش خواهد داد. از طرفی شما فرصت خواهید داشت تا با تمامی فرقه های (Factions) موجود در گوئنت بازی کنید. در اصل یکی از عواملی که این بازی را از دیگر موارد کارتی جدا می نماید، وجود همین فرقه ها است.

فرقه ها؛ عناصر اصلی بازی گوئنت

در گوئنت شما با 6 فرقه روبرو هستید. هر کدام از این فرقه ها کارت های مخصوص خود را داشته و بنابر سبک بازی شما طراحی شده اند. دقت کنید که عدالت به طور کامل میان آن ها برقرار است و نمی توان گفت یک فرقه بر دیگری فزونی دارد. در اصل در گوئنت مهارت بازیکن بسیار بیشتر از کارت های او اهمیت دارد.

با این حال، شما در ابتدا که همه فرقه ها را امتحان کردید، می توانید موردی که دوست داشتید را انتخاب نموده و با آن ادامه دهید. در واقع، اینکه فکر کنید می توانید با همه فرقه ها پیشرفت کنید سخت و غیر ممکن است؛ به دلیل اینکه کارت های هر کدام به راحتی به دست نمی آید.

در گوئنت 6 فرقه اصلی وجود دارد:

  1. قلمروهای شمالی (Northern Realms): این فرقه از مواردی است که در ابتدا شاید زیاد پرقدرت به نظر نرسد. در ادامه ولی با کارت های بسیار خاصی که دارد نشان خواهد داد که ابتدای سخت، انتهایی آسان خواهد داشت.
  2. اسکلیگه (Skellige): فرقه اسکلیگه دارای تعدادی از کارت است که به راحتی می تواند دشمن شما را عصبانی کند. این فرقه به همراه هیولا بیشترین مواردی هستند که من در بازی دیدم و می توان گفت که هواداران بسیاری دارد.
  3. اسکوئیاتل (Scoiatael): افرادی که کتاب های ویچر را خوانده باشند می دانند که در دنیای ویچر الف ها در قالب جنگجویان جنگلی به نام اسکوئیاتل حضور دارند. پس این فرقه در خصوص الف ها است و نسبتاً کارت های خوبی هم دارد. کارت های این فرقه به شدت به هم مرتبط بوده و چیدن آن ها به دقت زیادی احتیاج دارد.
  4. نیلفگارد (Nilfgaard): بزرگترین امپراطوری دنیای ویچر نیلفگارد است. البته تبدیل شدن به این لقب احتیاج به کوشش ها و جاسوسی های بسیاری داشته که می توانید در کارت ها هر دو را مشاهده کنید. کارت های نیلفگارد بیشتر حالت دزدی داشته و قابلیت های تیم مقابل را استفاده خواهد نمود.
  5. هیولا (Monster): به شخصه فرقه مورد علاقه من هیولا بود؛ به دلیل اینکه طراحی کارت های آن بسیار جالب بوده و قابلیت خونریزی (Bleed) را داشت. با این کار می توانستم امتیاز دشمنان را کم نموده و آزارشان دهم. نکته مهم در خصوص فرقه هیولا این است که لزوماً احتیاجی به ارتباط دقیق میان کارت های شما نیست. اگر خیلی بخواهید دقیق باشید، بله باید کارت های مرتبط با خونریزی را با هم بردارید تا فزونی کامل داشته باشید.
  6. اتحادیه ها (Sindicate): این فرقه در بازی نسبتاً تازه است. به همین خاطر افراد کمی آن را بازی نموده اند. با این حال، یک عامل سکه دارد که در هیچ کدام از فرقه های دیگر وجود ندارد. شما با این سکه ها می توانید قابلیت های تازه گرفته و حتی از کارت های تازه بهره ببرید.

هر فرقه نیز قابلیت های خاصی دارد؛ برای مثال هیولا قابلیت Frost دارد که از کارت دشمن با بالاترین امتیاز به ازای هر دور 2 امتیاز کسر می نماید. در اصل همه این تفاوت ها وجود دارند تا افراد با هر سبک بازی بتوانند گوئنت را تجربه نمایند. همان طور که گفتم، ارتباط میان کارت ها بسیار اهمیت دارد. حال شما اگر بتوانید میان کارت ها و قابلیت خاص فرقه خود ارتباط برقرار کنید، قطعاً فزونی بسیار زیادی نسبت به رقبا خواهید داشت.

برای مثال، یکی از کارت های من توانایی این را داشت که به ازای کارت های در حال خونریزی دشمن، امتیاز خود را افزایش دهد. حال زمانی که من 3 عدد از کارت های دشمن را به حالت خونریزی درمی آوردم، به ازای هر دور 3 امتیاز به کارتم اضافه می شد. پس یک فزونی کامل نسبت به دشمن داشتم. برای همین است که می گویم اگر وارد گوئنت می شوید سعی کنید با دقت کارت های خود را بچینید.

به دست آوردن کارت ها کمی سخت است!

به دست آوردن کارت در بازی گوئنت به این گونه است که به شما، به صورت کاملاً تصادفی، کارت داده می گردد؛ حال چه در یک بشکه (Keg) یا در جوایز روزانه یک کارت به صورت شانسی به شما داده می گردد. البته در ادامه بازی زمانی که اعتبار شما زیاد شد می توانید کارت ها را خریداری کنید و آن چه که می خواهید را دریافت کنید. در ابتدا بهتر است تا با خرید بشکه کار خود را راحت نموده و سعی کنید یک دسته کارت پایه بسازید. سپس برای کارت های بزرگ تر اعتبار خود را خرج کنید.

چینش کارت ها نیز تعدادی قانون دارد تا عدالت به طور کلی رعایت گردد. هر کارت جدا از امتیازی که دارد یک پروویژن (Provision) دارد که شما را محدود خواهد نمود؛ مثلا، کل دست شما دارای محدودیت پروویژن 165 است. به همین خاطر شما نمی توانید از یک تعداد کارت یا از این حد عبور کنید. از طرفی برای اینکه کارت های یک فرد کم نباشد، محدودیت عدد 25 وجود دارد. به همین خاطر دست شما باید بیش از 25 کارت داشته و پروویژن آن کمتر از 165 باشد. با توجه به این محدودیت ها شما باید سعی کنید تا برترین دست ممکن را بسازید.

برای مثال، دست شما نباید همیشه از کارت های بسیار با ارزش پر شده باشد. به دو دلیل؛ اول اینکه کارت های با ارزش دارای پروویژن زیاد بوده و اگر از حد 165 عبور نکنید، قطعاً کمتر از 25 عدد کارت خواهید داشت. دوم برای اینکه در بعضی از دورهای بازی، شما احتیاج به یک کارت بی ارزش دارید تا آن دور را به نوعی رد کنید. به همین خاطر این محدودیت ها نه تنها شما را آزار نخواهد داد، بلکه به استراتژی بازی شما یاری خواهد نمود.

دقت کنید که بعضی از کارت ها انحصاری نیستند؛ برای مثال، کارت های دسته ویچر برای تمام فرقه ها وجود داشته و همه افراد می توانند از آن استفاده نمایند. این کارت ها نیز بسیار کاربردی بوده و وجود حداقل یکی از آن ها در دست شما احتیاج است.

سیستم رتبه بندی بازی

سیستم رتبه بندی بازی نیز به نوبه خود جالب است. شما به جای اینکه از عدد 1 آغاز کنید، از 30 آغاز نموده و رتبه شما به مرور کمتر خواهد شد. البته مانند هر سیستم رتبه بندی دیگر شما امکان دارد که افت کنید و به رتبه پایین تر بروید. برای من به شخصه سخت ترین رتبه 22 بود. در اینجا بود که با بازیکنان حرفه ای گوئنت روبرو شده و متوجه شدم بازی واقعاً چگونه است. حتی مجبور شدم به طور کامل دست کارت هایم را از اول بچینم. با این حال نکات زیادی نیز در این مرحله آموختم.

به طور کلی یکی از اصول مهم در گوئنت این است که شما نباید از باختن یک دور بترسید. چیزی که باید از آن بترسید از دست دادن کارت و کمتر داشتن آن نسبت به رقیب است. به این معنا که در ابتدا تعداد کارت ها برابر خواهد بود؛ اما یک جا ممکن است رقیب شما با امتیاز بیشتر انصراف دهد. اینجا شما طمع نموده و برد این دور را می خواهید، پس کارت بیشتری برای برد مصرف خواهید کرد. با این کار، رقیب تان شما را در تله انداخته و به راحتی شما را در دور بعدی شکست خواهد داد. این نکته به نوعی یک نصیحت از طرف من بود که اگر قصد تجربه این بازی را داشتید اصلاً از باخت یک دور نترسید.

برگردیم به قسمت رتبه بندی. هرچه که رتبه شما در مشاخصات بالاتر برود، بازی سختتر خواهد شد. این یک امر منطقی است. پس شما باید به طور دائم با بازی سازگار شده و کوشش کنید تا به برترین نحو با رقبا مقابله کنید. از رتبه 25 به شما رنک تعلق خواهد گرفت که همیشه افزایش خواهد یافت؛ البته رتبه اصلی شما همان ترتیب 30 تا 1 است و سیستم های دیگر در این بازی چندان اهمیت ندارند.

تنوع در بازی های مختلف

وقتی بحث از تنوع در بازی های کارتی می گردد، موارد بسیار کمی وجود دارند. با این حال، یکی از نقاط قوت گوئنت در تنوع بازی های آن است. به طور کلی شما یک سبک بازی عادی دارید که با افراد طبق معمول مشاخصه خواهید کرد. یک بخش دیگر نیز در این بازی وجود دارد. در اصل این بخش به اینگونه است که بنابر قوانینی که مشخص شده شما باید بازی کنید. برای مثال شما را از لحاظ فرقه یا امتیاز کارت محدود خواهد نمود.

درست است که کلاً دو بخش برای بازی وجود دارد؛ اما چون بخش دوم مدام تغییر پیدا می نماید تنوع آن زیاد خواهد شد.

در همان بخش بازی کردن، قسمت دیگری وجود دارد به نام سفر (Journey). این بخش مخصوص هواداران پروپاقرص ویچر است. در این بخش داستان کلی ویچر شرح داده خواهد شد و هرروز بخشی از داستان را به شما نشان خواهد داد. اگر به کتاب های ویچر دسترسی ندارید، می توانید از این بخش بهره ببرید. البته اصلاً به کامل بودن آن نیست و کمبود بسیاری دارد ولی بهتر از هیچی است.

موسیقی بازی؛ شاهکار تمام عیار

یکی از قسمت ها که نمی شد در خصوص آن حرف نزد موسیقی گوئنت است. موسیقی بازی ویچر 3 بی نظیر بود. موسیقی گوئنت نیز تعدادی از آهنگ های داخل ویچر است ولی به طرز قابل توجهی با شرایط بازی همخوانی دارد؛ برای مثال در منو یک آهنگ بسیار آرام و زیبا پخش می گردد. در مغازه شوپه (Schuppes Shop)، جایی که شما بشکه های کارت و موارد دیگر را خریداری می کنید، یک آهنگ شاد و جالب پخش خواهد شد. در مشاخصات نیز ابتدا آهنگ آهسته بوده ولی وقتی که بازی هیجان پیدا کند، موسیقی آن نیز بلندتر و هیجانی تر خواهد شد.

بازی با دوستان جالب است اما جزئی اصلی در بازی نیست

یکی از لذت های گوئنت تجربه آن با دوستان است. با این حال، این بخش از نظر سازندگان یک بخش اصلی در بازی محسوب نمی گردد. اول اینکه منو آن در گوشه قرار داشته و یافتن آن کمی سخت است. از طرفی هرچه که شما در این مشاخصات به دست بیاورید، از بین خواهد رفت و برد شما عملاً سودی ندارد. مگر آنکه به دوستتان اثبات نموده باشید که از او بهتر هستید.

احتمالاً به دلیل همان بحث عدالت و اینکه بعضی از افراد بی فایده رتبه خود را بالا نبرند این سیستم اینگونه طراحی شده است. ولی نمی توان گفت که لذت بخش نیست. به دلیل اینکه شما می توانید پس از مدتی با دوستتان بازی نموده و او را شگفت زده کنید.

این نکته گفتنی است که شما نمی توانید با کامپیوتر در برابر موبایل همراه بازی کنید ولی اندروید و آی او اس می توانند با یکدیگر بازی نمایند. به همین خاطر دسترسی شما بالا خواهد بود.

جمع بندی

گوئنت قطعاً برترین یا پرهوادارترین بازی کارتی موجود نیست؛ با این حال، همچنان ارزش تجربه را دارد. به دلیل اینکه شرکت سازنده واقعاً به آن اهمیت داده و همچنان در حال توسعه گوئنت است. از طرفی اگر هوادار دنیای ویچر هستید، این بازی برای شما الزامی است. هیجانی که هر بازی به شما خواهد داد تجربه ای نیست که در بازی های دیگر تکرار گردد.

در اصل شما در گوئنت هم از اکشن لذت خواهید برد و هم باید از هوش خود بهره ببرید. شما ممکن است ساعت ها درگیر چینش دست خود باشید تا بتوانید دشمن خود را نابود کنید، اما او با یک کارت ممکن است تمام کارت های شما را از بین ببرد. هیجان گوئنت به همین ریسک و دقت آن است؛ برای مثال، من یک کارت داشتم که شرح آن اینگونه بود: در قسمت Melee (بخش جلویی) کارت با کمترین امتیاز فردی که بیشترین تعداد کارت را دارد را نابود خواهد نمود. دقت کنید که با استفاده از این کارت من مجبور بودم که تعداد کارت کمتری از رقیبم داشته باشم. پس یک ریسک کامل بود. با این حال، این کارت یکی از موارد همیشگی در دست من بود؛ به دلیل اینکه هیجان استفاده از آن را دوست داشتم.

گوئنت شما را در موقعیت های خاص قرار خواهد داد و مغز شما را به راحتی به چالش خواهد کشید. با این حال یکی از برترین تجربیات من در یک سال اخیر بوده و همیشه جایگاه خاصی در میان بازی ها برای من دارد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "گوئنت؛ مینی گیم ویچر که تبدیل به یک بازی رقابتی بزرگ شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوئنت؛ مینی گیم ویچر که تبدیل به یک بازی رقابتی بزرگ شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید