نه فقط کشاورزان، خشکی زاینده رود دامن همه را گرفته است

به گزارش وبلاگ لین هوان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: محیط زیست، کشاورزی، امنیت اجتماعی و آب شرب، قربانیان خشکی زاینده رود هستند.

نه فقط کشاورزان، خشکی زاینده رود دامن همه را گرفته است

به گزارش گروه استان های وبلاگ لین هوان از اصفهان، حسین مرادی عضو هیئت علمی محیط زیـست دانـشـگـاه صـنـعتـی اصفهان با بیان اینکه تغییرات اقلیمی در سال های اخیر تشدید شده است و به همین دلیل نیز میزان بارندگی ها کاهش یافته یا اینکه با اختلال روبه رو شده، گفت: برای مثال، زمانی شاهد بارش باران های سیل آسا هستیم و زمان دیگر کاهش چشمگیر آن؛ البته این موضوعی نو و ناشناخته ای در فلات مرکزی ایران نیست و در طول تاریخ همیشه وجود داشته است؛ منتهی اقوام ایرانی خودشان را با آن سازگار کرده بودند. اما آنچه در کنار شرایط اقلیمی موجب به وجود آمدن شرایط کنونی شده، عدم مدیریت است.

وی افزود:کشورهای دیگر از تغییرات اقلیم به خوبی آگاه شده اند و خودشان را با آن سازگار کرده اند و برنامه های مختلفی دراین باره تدارک دیده اند؛ این درحالی است که کشور ما نه تنها خودش را برای تغییرات اقلیمی آماده نکرده که اصلا این تغییرات را پیش بینی نکرده و حتی همیشه آن را انکار کرده است. درواقع مباحث زیست محیطی به دلیل اینکه همیشه انکار شده در کشور ما نسبت به سایر کشورها سال ها دیرتر مطرح و پذیرفته شده؛ یعنی زمانی که خود طبیعت این مسئله را به ما نشان داده است.

عـضـو هـیـئـت عـلـمـی محیط زیست دانشـگاه صنعتی اصفهان در بخش دیگری از سخنانش بیان نمود: حالا هم با اینکه مسائل زیست محیطی را پذیرفته ایم؛ اما هـمچنان ساختارهای اشتباه اصلاح نشده بسیاری وجود دارند. برای مثال، بارگذاری بیش از حد و انتقال آب های بین حوضه ای همچنان صورت می گیرد. درحالی که اکنون طبیعت دیگر اجازه انتقال از کارون را نمی دهد؛ چراکه خود این حوضه نیز با مشکل روبه رو شده است. هیچ کدام از این مسائل اتفاق تازه و نوی نبوده اند؛ اما دلیل همه این مسائلی که اکنون به وجود آمده، فقط بی توجهی به نظرات متخصصان و کارشناسان و عدم به کارگیری آن ها در عرصه های مدیریتی است. بی مدیریتی ها باعث شده اکنون چنین شرایطی به وجود بیاید.

مرادی در پاسخ به این پرسش که راه چاره برون رفت از شرایط فعلی چیست، گفت: شرایط زاینده رود، مثل بیمار سرطانی است که بسیار دیر برای درمان مراجعه کرده و پزشک دیگر نمی تواند کاری برای او بکند و او را از مرگ نجات دهد.

به گفته این استاد دانشگاه، این شرایط چند قربانی دارد؛ اول ازهمه محیط زیـسـت اسـت؛ چـراکـه این شرایط باعث نابودی تالاب گاوخونی و زاینده رود می شود؛ چون به هرحال ما در جغرافیایی زندگی می کنیم که به شدت تحت تأثیر تغییرات اقلیمی واقع شده است و علاوه بر این، دست کاری های انسانی در آن زیاد است. اما قربانی دوم، کشاورزی است؛ موضوعی که همیشه نادیده گرفته شده است؛ زیرا بخش صنعت و شرب همیشه اهمیت بیشتری داشته است. علاوه بر این، ادامه فرایند کنونی باعث می شود تا مجبور به انتخاب آب شرب یا صنعت شویم؛ انتخابی که برای تصمیم گیرندگان یک دو راهی ایجاد می کند؛ انتخاب سودها و منافع اقتصادی یا امنیت اجتماعی مردم.

منبع: اصفهان زیبا

ص

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "نه فقط کشاورزان، خشکی زاینده رود دامن همه را گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نه فقط کشاورزان، خشکی زاینده رود دامن همه را گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید